SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Komatsu 3PS hydraulsystem

11 inlägg 8052 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu 3PS hydraulsystem  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#321243 3PS hydraulsystem är en av nyheterna i Komatsus nya skördarserie. Lösningen kallas 3PS där 3:an troligtvis härrör till att hydraulsystemet har 3 hydraulpumpar. Transmissionspumpen är given och egentligen helt frikopplad från det nya med systemet, den sitter först i serien efter dieselmotorn.
Efter transmissionspumpen sitter en enhet med två hydraulpumpar för arbetshydraulik. Dessa två pumpar för arbetshydraulik (kran och aggregat) styrs av maxiexplorer (datorn) och samarbetar både för att kunna ge max när så behövs och även så minimalt som behövs för stunden.

Samarbetet sker genom att kranblocket är uppdelat i två sektioner och en fördelningsventil som kan fördela hydraulik från båda pumparna sköter försörjer aggregatet.

Ena hydraulpumpen arbetar med lägre tryck och förser sådana funktioner som inte kräver maxtryck med olja. Den andra är en högtryckspump som förser krävande funktioner med olja.
Om det skulle behövas så kan lågtryckspumpen ställas på och bli en högtryckspump och hjälpa den andra pumpen att skjuta till tryck och flöde.

Jag gjorde en enkel skiss på systemet.

http://www.mynewsdesk.com/se/komatsufor ... en-1127965

#miniartikel15



   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

novis??  
#321325 var o prova en 931 i onsdags väldigt imponerad av effiktiviteten på nya maskinen

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

Fredrik Reuter  
#321329 Hej,
Häftigt, blir det byte nu då?

Är det inte så att i princip alla idag kör med 3-pumpssystem på iaf slutavverkningsskördarna?
Har hört att bl a JD IT4 inte ska direkt dåliga heller i effektivitet. Samma med Rottne H21 som beskrivits som ett monster.

Det intressanta med 3PS (och som jag tror Komatsu är ensamma om än) är optimerat flöde och tryck. Detta i sin tur ska göra rejält avtryck på dieselförbrukningen, 15% mindre dieselåtgång är overifierade siffror som jag hört.

Tricket verkar vara just att låta ena pumpen gå på lägre tryck (se nedan). Parallellfunktionen på kranen verkar inte behöva värst mycket olja och det är denna som ligger på lågtryck. Samtidigt finns resurser om så behövs och datorn kan vinkla upp lågtryckspumpen så att den hjälper högtryckspumpen att ge olja till aggregatet.

Fungerar detta som avsett så tycker jag Komatsu ska ha en eloge, omärkbar optimering med sänkt dieselförbrukning!

Fick du nåt hum om dieselförbrukningen när du testade Novis??

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321396 Jag var och körde 931 med c144 en sväng för några veckor sen, gjorde mig en egen förare ställde in knappar osv som jag är van att ha dom, for till skogs och högg ca 2,5 tim. 13,3 liter/tim tog den då lite ringrostig och ovan maskin var man ju men körde på hyffsat iaf, 120 stam/tim i 0.20 slutavv, tar säkert lite till när du kör för fullt men ändå en imponerande siffra.
Den var en hel vecka hos ett gäng där dom körde visning, så dom körde den på kvällar och när det inte var folk där och provade dom sa att den låg ungefär samma som deras 911.5, runt 13-14 liter.
Det man märker är att den går väldigt lugnt och jämt och fint, ingen direkt super wow känsla över farten i aggregatet men den går väldigt jämt hur du än kör med kran, aggregat och drift så sackar den aldrig av nånting.
Sen är det ju ett plus att den blivit lite tystare i hytten också.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

novis??  
#321525 jo maskinen går gått jag är jd förare så svårt med produktion men nå 13 liter drog den då inte 15,7 å under 0.4 kubik metern men som sagt ovan .den går nog billigare än gammla 31an den låg på 19 när ja vart van hade den till låns 1v.service vänligheten är kanon som det ser ut på nya komatsu tagit efter rottne :roll: ja maskinen blir ett lyft

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

jelu777  
#321581 då har dom lyckats ändå. 1270e 8w it4 sägs vara svår att få under 20l/h nånsin......

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321665 Det ska bli kul att se när dom kommer ut i verkligheten hur dom går och funkar är sålt några häromkring så det lär höras...
Tycker absolut det känns som att det är några steg till det bättre av det man hittills sett iaf.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

Betong82  
#321761 Har inte volvos grävmaskiner dubbla pumpar ?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321834 Var det hyttfjädring på maskinen du/ni körde så man fick chansen och testa hur den fungerade?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

novis??  
#321849 jo men hytt fjädring funkar ja bara när du hjular fram eller ut maskinen väldigt liten tid den funkar alltså per skift

Avatar Fallback

Re: Komatsu 3PS hydraulsystem

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321965 Den var aktiv när du körde över 2,5km/tim... Glömde faktiskt prova det

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).