Friluftsliv, Naturturism

”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

61 inlägg 84219 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278757 Håll oss underrättade om ärendets fortgång, Uvskogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278778
Uvskogen skrev:Ja ska nu rent praktiskt pröva hur inskränkande detta är. Har precis färdigställt ansökan om dispens från strandskydd. Jag vill uppföra en ekonomibyggnad (inte bygglovspliktigt med andra ord) på min mark längs älven. Den behövs där för at dels förvara vattenpump för bevattning samt redskap och utrustning för odling. Byggnaden ska uppföras på ca 0 meters avstånd från älven, MEN, det är en mycket brant lutning från marken ner mot älven. Närmast älven går en promenadstig, men som man svårligen, utan rep, kan komma till från min mark.

Så, som jag förstår lagen och dess förarbeten så finns det ett naturligt hinder vilket medför att min byggnad inte ytterligare försvårar tillgång till strandkanten.

Så nu får vi se, i varje fall i min del av landet, hur det fungerar. Återkommer efter steg 1, som är kommunen.


Du kan också yrka att den branta sluttningen är ett naturligt hinder..

Jag håller tummarna för dig.
Håll oss underrättade i denna intressanta fråga.

:D :D :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

ananders  
#278905 Varför för inte "hobbybönder" sätta upp stängsel inom strandskyddet medans yrkesbonden får då djuren går där på heltid i båda fallen?!!!

Artiklen är från Land Lantbruk 2/5-2014.

20140503_121607_Richtone(HDR).jpg

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278909 Ja, det är ju ytterligare ett kraftfullt argument för att skrota det idiotiska strandskyddet. Betande kor är ju betande kor oavsett om deras ägare är månskensbönder eller heltidsjordbrukare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278913 Misstänkt svartbygge inom strandskyddad mark får markägaren Holmen AB att se rött http://helahalsingland.se/hudiksvall/ig ... ttsbrukare
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278956 Utökat strandskydd retar många i Värmland

Men den landsbygdsfråga som har den största sprängkraften är statens planer på utökat strandskydd.

Utökat strandskydd retar många i Värmland.pdf



Nu har regeringen insett att det inte blev som tänkt. Därför vill man göra lättnader i strandskyddet för små sjöar, mindre än 1 hektar. Det är vattensamlingar som SMHI klassar som våtmarker. Det ska alltså bli lättare att bygga nära gölar och träskmarker - om länsstyrelsen ger dispens. Landsbygdsutveckling? Pyttsan!

Det hela påminner om den välkända historien om skräddaren som skulle sy en ny kostym åt en kund. Till slut har han klippt sönder tyget så mycket att det "bidde bara en vantetumme".

Strandskyddet skulle förändras, och det skulle bli lättare att bygga vid stränder.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278975 Strandskydd är inte landsbygdsutveckling utan snarare lantbruksinveckling...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280611
Niking skrev:Håll oss underrättade om ärendets fortgång, Uvskogen.
/Niklas


Ja nu är jag lätt förvirrad. Har gjort klart med alla kartor, foton, skisser och varit och mätt upp rent fysiskt med måttband. Fyller i dispensansökan och ser jag i informationsstycket, längs ner, allra sist, följande:

Presentation1.jpg


Jag kan inte annat än tolka det som att jag inte behöver någon dispens. Det är jordbruksmark som jag har köpt för att ställa om till skogsbruk, den övriga marken ikring driver jag redan skogsbruk på. Likaså är det ju en ekonomibyggnad så bygglov behövs inte. Inser att om jag ansöker om dispens så har jag på något sätt gått med på att jag inte skulle bedriva skogsbruk där. Vilket är galet. Så, med andra ord är det bara att bygga. Men ska ringa kommungubben ändå.

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280629 Du kan utgå från att kommungubben kommer att söka med ljus och lykta efter faktorer som gör att det ändå krävs bygglov eller åtminstone bygganmälan. Så tänk till på användbara formuleringar innan du framför ärendet till kommungubben.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285414
Uvskogen skrev:
Niking skrev:Håll oss underrättade om ärendets fortgång, Uvskogen.
/Niklas


Ja nu är jag lätt förvirrad. Har gjort klart med alla kartor, foton, skisser och varit och mätt upp rent fysiskt med måttband. Fyller i dispensansökan och ser jag i informationsstycket, längs ner, allra sist, följande:

Presentation1.jpg


Jag kan inte annat än tolka det som att jag inte behöver någon dispens. Det är jordbruksmark som jag har köpt för att ställa om till skogsbruk, den övriga marken ikring driver jag redan skogsbruk på. Likaså är det ju en ekonomibyggnad så bygglov behövs inte. Inser att om jag ansöker om dispens så har jag på något sätt gått med på att jag inte skulle bedriva skogsbruk där. Vilket är galet. Så, med andra ord är det bara att bygga. Men ska ringa kommungubben ändå.


hur går det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300452 Intressant insändare i ämnet http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ut ... 129533.svd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

isteskog  
#300455 Länstyrelserna kör sitt eget race! 😡 Här i Bollnäs kommun körde länstyrelsen över kommun i ett ärende. Bromsklossar för samhällsuvecklingen är vad länsstyrelsen är 😡

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304479 Strandskydd bakbinder markägare http://www.atl.nu/lantbruk/beslut-om-st ... -verklagas
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304480 LRF rekommenderar överklagan http://www.lantbruk.com/lantbruk/lrf-be ... det-vidgas
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”Ökning, 300 meter strandskydd orimligt”

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321460 Generellt strandskydd på 300 m är ett dråpslag http://www.lantbruk.com/debatt/generell ... t-drapslag
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).