har problem ... . Går ej att använda för närvarande ... .
Problemen är att det är ngt konstigt med luft/bränsle förhål-
lande mm - långt bortom vad som kan förgasjusteras mm ... .
Och den går ner i varv alldeles för långsamt och ojämnt/bludd-
rande ... .
Med orginal Zama EL32-förgasaren behövde sågen "chokas"
igång - startade inte alls utan alldeles för mkt choke - och
måste sedan hållas igång med minst 1/3-gas för att inte stan-
na ... .
Jag har prövat byta bränslefilter till nytt, kollat förgasaren ej
sitter löst, kollat det ej är "tank-vent"-problem genom köra
sågen med (lite bränsle och) tanklocket öppet ... . Kollat gnis-
ta och tänstift-gap (tror även jag prövade byta tändstift med
annan fungerande såg, men det är jag inte helt säker på ...) -
kollat att kolven ser OK ut genom avgasporten ... . Kollat luft-
filter givetvis och blåst rent överallt med tryckluft ... .
Efter dessa grundläggande åtgärder bytte jag till annan förga-
sare - en sådan här
Ser precis likadan ut som en Zama EL32 men har någon annan
slags märkning som jag ej vet vad den betyder - se bild ovan.
Med detta byte går sågen klart mindre knasigt - men det är fort-
farande samma problem - jag har två extraförgasare till (utan
flödareanslutning (tror jag det är )) - en EL42 och en Wallbro -
men det lönar sig väl inte byta mera? (Varför kommer det upp
soppa ur bensinslangen fastän sågen står upprät föresten - kap-
pilärkraft, eller? Den fick jag plugga igen temporärt vid förgasar-
byte ... .)
Så nu tänker jag på tre möjliga lösningar ... bränsleslangarna - så
då får jag pilla av tanken och byta dem - "inlet-manifolden" - den
kan kanske läcka luft (även om allt ser bra ut) - och vevhuspacknin-
gen (som jag iofs skruvat dit ytterst noggrant med loctitade bultar
ett par år innan problemen uppstod (som givetvis sitter fast bra än
(det hava jag kollat))) ... vad kan det annars vara ... tändspole (kan
byta med annan liknande såg)? ... man skulle kunna ansluta sågen
till tank från annan fungerande såg genom lite slangkopplande för
att slippa skruva av tanken ... några tips? I verkstadsmanualen står
det tips om "faulty diffusion jets" - vad är det???? (Lång fråga ... .)
Det är väldigt bra ha annan likadan såg titta på föresten då man me-
kar (försöker meka) ... .
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto