Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67404 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JOLOF  
#275454
totte skrev:Inte illa, men jag får ont i knäna bara av att se honom sitta på knä på lasset.


Fakir!!! :shock:

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

decepticon  
#275457 men for trådstarter så er vel denne løsningen gull.
leker med tanken på å lage en slik ordning selv

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#275477
decepticon skrev:men for trådstarter så er vel denne løsningen gull.
leker med tanken på å lage en slik ordning selv


Ja absolut, det är ju helt klart ett bra fungerande fordon. Gör det och lägg ut fina bilder och film, det vore riktigt roligt, särskilt om du kan lösa problemet med en vettig förarplats också. :grin:

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#275504 Antar at jag skulle få höra från kärringa om jag kom körande med Aebien på knäna på lasset! Skulle väl inte orkat många metren hellre!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

axwell  
#275548 Smart det här med kulkoppling och tryckstång, istf. den stela originallösningen.
Kan gott tänka mig att detta är stabilare med mindre slitage och enklare att använda olika efterredskap.

Med bandsatsen syns det tydligare att dragaren är för lätt i förhållande till lasten.

Hade under några år en Honda 800, det är dock mest med Honda F560 som jag experimenterade en del.
Tycker att denna 800 klarar det bättre än vad jag själv kan komma ihåg från mina bravader.

Länken via Jens fungerar inte, kommer inte åt den från "ändra menyn" 😡

Tog bort den, såg att den fungerade utan "s", onödigt med fler.
Senast redigerad av axwell mån 07 apr 2014, 14:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#275550 Funkar om man tar bort "s" i "https".

Instämmer, ser ut att vara en bra lösning på "midjeproblemet", som alltid är ett konstruktionsbekymmer för tvåhjulingarna.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IKeaOEn_2tQ[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#321059 Inte mycket aktivität på den här tråden sista året. Slänger ut en fråga. Undrar om det finns någon som känner till något om vinsj på en tvåhjulstraktor. Ser på Youtube att det finns, men finner inget om det på andra holl.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

BjörkenPer  
#321100 det är väl bara te o skruva dit en winch och testa :grin:

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Ferguson system  
#321107
JensSkoog skrev:Inte mycket aktivität på den här tråden sista året. Slänger ut en fråga. Undrar om det finns någon som känner till något om vinsj på en tvåhjulstraktor. Ser på Youtube att det finns, men finner inget om det på andra holl.

Det er Vossavinsjen som ofte ble brukt på tohjulstraktorer, laget av Hordaland mekaniske verksted (HMV). Modell nr SV2, med vekt på ca 50 kg. Trekkraft 9hk: 1100 kg. 12hk: 1500 kg. Wirelengde på 80-250m avhengig av tykkelsen på ståltauet. Den andre vinsjen som ble brukt var Vinjevinsjen, produsert av Nestestog mekaniske verksted. Raskere enn Vossavinsjen, men lavere trekkraft. Utrolig nyttig redskap til tohjulstraktoren, spesielt i kombinasjon med halv/helbelter fra Trygve Owren AS, og Tellefsdal AS.
Anbefaler å lese boka Tohjulinger i landbruket av Arnulf Jensen. De fleste merker og produsenter av tohjulinger, utstyr, redskap og motorer er nevnt i den boka. Arnulf Jensen har også skrevet ei bok om motorsager.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#321108
BjörkenPer skrev:det är väl bara te o skruva dit en winch och testa :grin:

Det är nog så, men först måste jag finna en som passar, och det verkar svårt. Står säkert många gammla vinsjar och rostar här och var, men å finna dom :!:

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#321109
Ferguson system skrev:Det er Vossavinsjen som ofte ble brukt på tohjulstraktorer, laget av Hordaland mekaniske verksted (HMV). Modell nr SV2, med vekt på ca 50 kg. Trekkraft 9hk: 1100 kg. 12hk: 1500 kg. Wirelengde på 80-250m avhengig av tykkelsen på ståltauet. Den andre vinsjen som ble brukt var Vinjevinsjen, produsert av Nestestog mekaniske verksted. Raskere enn Vossavinsjen, men lavere trekkraft. Utrolig nyttig redskap til tohjulstraktoren, spesielt i kombinasjon med halv/helbelter fra Trygve Owren AS, og Tellefsdal AS.
Anbefaler å lese boka Tohjulinger i landbruket av Arnulf Jensen. De fleste merker og produsenter av tohjulinger, utstyr, redskap og motorer er nevnt i den boka. Arnulf Jensen har også skrevet ei bok om motorsager.

Flotte opplysninger! :grin: Da har jeg litt bedre utgangspunkt for å leite. Må skaffe meg den boka. Har tenkt på det lenge, men glømt det.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen? AEBI

JOLOF  
#321146
JensSkoog skrev:.... Har köpt mig en AEBI - den bara lå der på blocket ock ropade på mig till et pris som jag kunde orka med, så nu har jag både Agria och AEBI. AEBIen er ju forstås en mycket kraftigare sak, med kardangvagn. Men jag har ett problem. Jag finner inte nogot om den på nettet. Kollat alla tänkliga och otänkliga stan, men ingen specifikationer eller handböcker. Nogon som har tips?....


Hittar heller inget om gamla AEBI. Men firman finns fortfarande. Kanske de kan tipsa? Du kanske har försökt?

Aebi Schmidt Norge AS
Paradisveien 2
NO - 2836 Biri

Tel.: +47 61 10 84 40
Fax: +47 61 10 84 41
http://www.aebi-schmidt.no

viiagria.no hade en del underlag på andra än AGRIA. Minns inte om AEBI fanns med där. Men den seiten går inte att komma åt längre. Är det lika även för en normann?

Hälsar
Janne L

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JOLOF  
#321153 JensSkoog. Vad heter Din AEBI? Kan den rent av finnas med här?

http://www.kramp.com/shop-ch/de/435694/ ... +Einachser

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#321154 :-BD Supert Jolof! Ska kolla båda platserna. Viiagria är jag med i, men den sajten verkar inaktiv för tiden.
Min Aebi är en AM75, med kardangvagn.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Førland  
#321158 har en sepson vinsj til volvo 400 liggende,men den blir vel kansje noe stor..?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).