Traktorn i skogen

Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken mm.

55 inlägg 34479 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken mm.

bosabengt  
#320897 Hej!
Jag går i tankarna att köpa en traktor till snöröjning och vedhantering, även kunna ha kärra/skogsvagn med vajerkran eller lastare.

Alltså ska traktorn inte användas jättefrekvent eller mycket.

Men priset ska väl ligga på runt 20 till 50 tusen. Och då hamnar vi väl på nån årsm mellan 60-80.
Finns många märken å undrar då vilka man ska undvika eller om de flesta från den eran var helt ok.
Finns det alltid delar eller är det nåt märke som har mindre delar tillgängligt nu förtiden??

Vad ska man titta på vid ett ev köp?

Med vänlig hälsning!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Camwood  
#320901 Har du kollat trådar som har liknande innehåll? Jag har för mej att samma ämne har varit med förr!

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#320908 Länka gärna till en sån tråd =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

volvo_per  
#320926 En boxer så klart :)

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

jannee  
#320934 Volvo_pers förslag är rätt så rätt. Boxer eller en BM 500. Kolla bara upp spindlarna, för övrigt verkar det vara evighetsmaskiner :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#320984 Hörde om IH att dem inte skulle vara så bra.

Sen har jag hört om BM 430 o andra BM att växellådorna var sådär.

Har fått nys om en FORD. Tror det är en 70 talare iaf. =)

Nåt särskilt man ska kolla på dem? Är det servo i dem flesta eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

BjörkenPer  
#321058 toppen brukar väl gå på fordarna? Läste om nån som bytt topp 3-4 gånger, kan nog va segt om de pajar mitt ut i skogen me fullt lass :shock:

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

elis  
#321082 Köpte en valmet 702 -75 då jag ville ha lastare, servo och plant golv, den har fungerat bra i många år nu. Tror jag gav strax över 50' för den då. Har farmavagn och har tagit mig fram när snön nått upp till grenen när man hoppat ur. Bra kedjor är a och o. Styrspindlarna är kass på den så kör man för fort wobblar den. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bjed0001  
#321188 Mina erfarenheter kring Ford sträcker sig till farsan gamla 5600 från mitten av 70-talet. Mycket trevlig traktor, ser den som en bättre traktor än volvo 650 som annars är jämförbar i storlek.

Har själv en MF 135 men den upplever jag som alldeles för liten med sina 45 hp om man ska trampa snö i skogen eller dra snöslunga och för lätt om man ska dra tungt eller styra snö. Jag tänker mig att 430 dras med samma problem. Så minst 70 hp skulle jag rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#321211 Hittat en FIAT 780 som verkar bra.
http://www.blocket.se/kalmar/FIAT_780_o ... ?ca=17&w=2

Den verkar ju fin o bra.

Sen ser jag på äldre traktorer att vissa är bensindrivna. Finns det några fördelar med det?

När började servo bli standard? För på 60-talare verkar det inte vara det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

totte  
#321216
bosabengt skrev:Sen ser jag på äldre traktorer att vissa är bensindrivna. Finns det några fördelar med det?


Nej knappast. Dyrare i drift och inte samma bottendrag som en diesel. Det var främst tillgänglighet för bränslen, kanske inte så mycket här som i USA och andra länder som var anledningen. Att bensimotorn är lite enklare att meka och billigare att bygga var väl en annan anledning. Det är väl främst gamla Ferguson-grållar som är kvar bensindrivna, om du räknar efterkrigstraktorer.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

tallen100  
#321217
totte skrev:
bosabengt skrev:Sen ser jag på äldre traktorer att vissa är bensindrivna. Finns det några fördelar med det?


Nej knappast. Dyrare i drift och inte samma bottendrag som en diesel. Det var främst tillgänglighet för bränslen, kanske inte så mycket här som i USA och andra länder som var anledningen. Att bensimotorn är lite enklare att meka och billigare att bygga var väl en annan anledning. Det är väl främst gamla Ferguson-grållar som är kvar bensindrivna, om du räknar efterkrigstraktorer.

Enda fördelen som finns är att dom brukar vara betydligt lättare att starta om det är riktigt kallt.
Men har du en diesel som är frisk i motorn brukar det inte vara några problem.

Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Göt  
#321219 Titta gärna i ch olssons katalog om det finns reservdelar till traktorn du köper. Kör själv ferguson 135 den är liten men det finns mycket reservdelar att köpa. Motorn lär vara den billigaste som finns att renovera om det nu skulle behövas. BM 430 har samma motor men jag skulle också rekomendera en 60-70 hästars traktor

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321222 Köp någon av de engelska märkena ,enklast med delar.Även Fiat har bra tillgång på delar och inte så dyrt vad jag har hört.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

axwell  
#321228
Göt skrev:Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m
av Göt » Idag, 14:39
Titta gärna i ch olssons katalog om det finns reservdelar till traktorn du köper. Kör själv ferguson 135 den är liten men det finns mycket reservdelar att köpa. Motorn lär vara den billigaste som finns att renovera om det nu skulle behövas. BM 430 har samma motor men jag skulle också rekomendera en 60-70 hästars traktor

Olssons i Ellös närmare bestämt.
http://www.oie.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).