Skotare

Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

32 inlägg 18699 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Fredrik Reuter  
#320875 Det finns ingen vinnare i klippet nedan, ingen.
Men eftersom detta tyvärr blir mer och mer vanligt, vad tycker du borde ha gjorts här för att förhindra detta, eller iaf förbättra?





   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

hfab  
#320883 Risa duktigt, undvika att köra i samma spår.
Kört en Malwa istället?

När fastkörningen var ett faktum borde hela lasset ha lastats av på en gång, då tror jag nästan att den hade krupit upp på första försöket.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

loppan  
#320884 Grundproblemet är väl kanske att skotning inte får kosta något.
Man chansar att det går med en mellanklassare i dåligt väglag ,sedan går det som det går.
Ett annat problem är att vintern verkar ha försvunnit i södra sverige och det har liksom inte skogsnäringen hunnit ställa om sig till.

Detta objekt kanske skulle körts i riktig torra förhållande på sommaren i stället för vinteravverkning.
Ett annat problem som jag råkar ut för är att man blir ombedd att köra ut sådant som skotaren gått bet på men
traktor och griplastare.
Det kan vara objekt som från början hade gått att köra men när skotaren gjort skador som i filmen och åkt ifrån
20 fub så är det omöjligt att komma dit med någon maskin, tom om man rättar till det med grävmaskin innan.

Detta är ett jätteproblem för skogsbruket att ta tag i om vi får ett blötare klimat.
Vinteravverkning får bli högsommaravverkning i stället.

Som sagts tidigare man lastar av hela lasset direkt när det skitit sig.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

BjörkenPer  
#320886 Håller med loppan!
Det som behövs är att man tar fram billigare modeller för skotning i våta miljöer.
I såna här förhållanden så måste man se till att inte vara för girig, ta inte för stora lass, utan ta hellre flera små.
Detta kan man tjäna på i tid.
Tänk att du tar mindre lass och det tar 4 dagar att skota ut från ett våt och känsligt område.
Om du tar fulla lass så tar det bara 3 dagar (säger vi :roll: ), men låt oss säga att du kör fast, du måste lämna många kubik som du inte har någon möjlighet att skota fram senare och att det tar lång tid att få loss maskinen, och ännu längre tid om det krävs bärgnings maskiner.
Maskinen skadas och det behövs dyra reparationer.


I det här området så kanske det skulle vara en bättre ide att köra t.ex en timbear, färre skador, träden växer bättre och det kanske förenklar framkomligheten för framtida maskiner som ska köra där. :smile: Visst en liten timbear kostar mer, men enligt mig så tjänar man ändå på det i längden.(skogen blir ju även finare när det inte krävs stora breda stickvägar :o )

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Fredrik Reuter  
#320887 Hej,
Vad kul med bra input! Tackar!
Vad tror ni om de nya markvattenkartorna då, hur mycket kan de hjälpa i planeringen? Ex. istället för att dra vägen som den är gjord i filmen göra korta backvägar ner i det blöta (om vi antar att det är högre på ena eller andra sidan av vägen i filmen).

Ser för övrigt ut som det är manuellhugget, eller vad tycker ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

branndal  
#320888 Varför så smalt när man kör med så stor maskin, det är ju inte många cm över på var sida där. Risken för påkörningsskador är ju överhängande även om det varit hårt i backen.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

BjörkenPer  
#320891
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Vad kul med bra input! Tackar!
Vad tror ni om de nya markvattenkartorna då, hur mycket kan de hjälpa i planeringen? Ex. istället för att dra vägen som den är gjord i filmen göra korta backvägar ner i det blöta (om vi antar att det är högre på ena eller andra sidan av vägen i filmen).

Ser för övrigt ut som det är manuellhugget, eller vad tycker ni?

Jo jag har kollat lite på dem nya markvattenkartorna. Otroligt bra enligt mig! Gör det mycket enklare att avgöra om den planerade rutten är bra eller dålig, och hur man ska köra för att minimera risken för fastkörning.
Men då kommer ju frågan hur man ska få ut virket från områden där man har gjort den bedömningen att det är för blött för att köra, ska man vinscha ut eller ska man göra på annat viss? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

branndal  
#320893 Intressant att se hur banden står nästintill still fram, kan ju inte vara mycket kraft som förs ner i marken om banden står still och hjulen snurrar. :???:

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

bgl  
#320898 Som sades nyss, banden verkar ha svårt med greppet både inåt och utåt. Tallen borde ha fällts, särskilt som en motorsåg fanns nära. Men vi måste vara försiktiga med kritiken, när man väl har fastnat vet föraren själv oftast vad som gjorts fel! Med den hets på skotningen som gäller måste de flesta köra för länge i ett riskabelt spår.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Blivande snickare  
#320913 Tallen var som sagt för nära och spåret var ju redan sönderkört innan han försökte.
MEN jag vill bara säga att jag blev imponerad av hur "snyggt" han tog sig upp ur hålet! Snygg krankörning och i övrigt verkligen snyggt jobbat med tanke på omständigheterna! :smile:

Nu får ni börja hata mig om ni så vill men jag anser inte att det var bara maskinens fel denna gång :!: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

torpöbo  
#320929 Om möjligt valt en annan väg, nummer 2 kört mindre lass och gjort vägen bredare och risat så mkt som gick.
När fastkörningen väl var ett faktum. börjat med att stanna så fort som möjligt, lastat av och lagt virket så långt framåt som möjligt, sedan vält upp vagnen med ett knippe virke och kört upp, lastat på och kört vidare. Beroende på avstånd och förhållanden hade jag lastat på allt med risken att få lasta av igen, alternativ kört 2 last.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Vimekaren  
#320939 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320941
Vimekaren skrev:Han med mysbyxorna hörde inte hemma där överhuvudtaget!


Å toppluva på det.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320946 En "normal" skotarförare hade förstått att det inte skulle gå att få vagnen förbi tallen när traktordelen lutar så pass mycket. Så den "normale" skotarföraren hade stannat när traktordelen går ner i spåret, backat tillbaka och fyllt i spåret. Eller risat två lass tidigare!

Men Youtube är ju fullt av vettlösa maskinförare från andra länder.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320968 Det är som som vanligt, man prövar för lite, för sent. Stannat tidigare, kastat av hela lasset. Men lätt att vara efterklok, gjort samma med traktorn själv.

I övrigt är jag med loppanoch Björken, här känns det som sommaravverkning är det säkraste.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).