Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106034 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#320204 Det märktes faktiskt inte så mycket att den var felkopplad. Eftersom spakarna vi har (Digistik) har acceleration/retardationsramper programmerade så blir det en slags dämpning därigenom. Har provat att stänga av lyft- och svängningsdämparna helt och hållet men märker trots detta inga större skillnader. Har man elspakar av typ Digistik eller ännu bättre är nog dämpare därför rätt onödiga. Antar att du har flödesfördelande ventilpaket (EX38) fast med andra spakar än vad vi har. En fördel med Digistik är att de är lätta att programmera på plats utan extra grejer. Dock är de inte temperaturkompenserade vilket gör att kranen går lite långsammare när spolarna i ventilpaketet blir varma men detta får man kompensera för om man ställer in hastigheterna vid kalla spolar. Antar att dina spakar är temperaturkompenserade. Digistik ska förresten släppa en ny version med temp.kompensering vart det lider, enligt utsago.

Kan inte dra mig till minnes att grinden tar i kranen men kan prova detta i ytterlägena.

FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320816 Lusläste tråden och i början skrev du ombyggt tak om traktorn, de får du gärna utveckla lite mer med bild o beskrivning :D
Ser med att där sitter ett vred för hastigheten, vad reglerar den eller kanske hur?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#320835 Taket byggde jag förra vintern när jag hittade ett extra tak så att jag kunde experimentera lite och ha det gamla i reserv ifall nåt skulle gå fel. :mrgreen:
Jag gjorde så att jag kapade upp ett hål som var lite större än takluckan och byggde en ram av 2mm plåt med lutning som jag sen laminerade fast på taket och sen satte jag på 5mm polykarbonat. Det blev inte så som jag hade tänkt från början då skulle det ha varit mera likt det som Valtra har original men det skulle ha varit så mycket jobb med att flytta kupéfilter och liknande så det blev så här istället. Byggde på samma gång en skyddskrans kring hytten för att skydda uppbyggdnaden. På traktorn som min far hugger med så gjorde jag så så att jag byggde en ram som passade runt där takluckan varit och så på med polykarbonat, tog ungefär 2h att göra :mrgreen:
Ratten reglerar hastigheten till drivningen på vagnen steglöst, det är väldigt behändigt när man sitter bakåtvänd och kör och kan ställa ner hastigheten istället för att ändra varvtal eller hålla på att koppla fri hela tiden på traktorn ifall man kör där det är trångt. Det är även byggt så att man kan svänga på framhjulen på ena hydraulspaken samt att det är Hi-Shift (knappkoppling) så man behöver inte svänga runt sig när man skall kör med traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320859 Intressant med lite takfönster och hur olika löst de.
Finns en tråd på verkstadssidan med en betydligt mer omfattande takombyggnad så denna sansade var kul att se.
Hur har den reglerbara hastigheten lösts ren tekniskt?
Lite nyfiken för min kärra är lite för snabb mot växeln jag vill använda när de är dålig terräng

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Førland  
#320873 Ventilen for vagnsdrift er vel proposjonal vil jeg tro,?da kan den reguleres fra 0-max på et vri hjul ex.sånn vil ihvertfall jeg ha det om min vagn skulle bli driven en dag .

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#320876
gnisten83 skrev:Intressant med lite takfönster och hur olika löst de.
Finns en tråd på verkstadssidan med en betydligt mer omfattande takombyggnad så denna sansade var kul att se.
Hur har den reglerbara hastigheten lösts ren tekniskt?
Lite nyfiken för min kärra är lite för snabb mot växeln jag vill använda när de är dålig terräng


Jo har nog läst den tråden och haft den som inspiration och det är nog bra byggt men var lite för omfattande för min smak.
Hastigheten regleras som Førland skriver proportionerligt via en dator som hör till vagnsekipaget, det är nog Farma som byggt det så vet nog tyvärr inte hur det är gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#320878
Anse skrev:Det märktes faktiskt inte så mycket att den var felkopplad. Eftersom spakarna vi har (Digistik) har acceleration/retardationsramper programmerade så blir det en slags dämpning därigenom. Har provat att stänga av lyft- och svängningsdämparna helt och hållet men märker trots detta inga större skillnader. Har man elspakar av typ Digistik eller ännu bättre är nog dämpare därför rätt onödiga. Antar att du har flödesfördelande ventilpaket (EX38) fast med andra spakar än vad vi har. En fördel med Digistik är att de är lätta att programmera på plats utan extra grejer. Dock är de inte temperaturkompenserade vilket gör att kranen går lite långsammare när spolarna i ventilpaketet blir varma men detta får man kompensera för om man ställer in hastigheterna vid kalla spolar. Antar att dina spakar är temperaturkompenserade. Digistik ska förresten släppa en ny version med temp.kompensering vart det lider, enligt utsago.

Kan inte dra mig till minnes att grinden tar i kranen men kan prova detta i ytterlägena.


Det kan nog stämma det du skriver att dämpningen blir onödig med elspakar eftersom man kan ställa in det mesta som man vill. Ok, det skulle vara bra om du kunde fota ert ekipage så jag får se hur det ser ut. Fota även gärna grinden i nerfällt läge också så kan jag jämföra om det är nåt som skiljer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#321870 Här kommer det som kanske nån väntat på och det är film på ekipaget :grin: . Har bara detta när jag lastar av den men kommer nog mera nån annan gång. Jag har försökt att synka ihop den så att det inte blir nåt hopp så tiden som det går när jag lossar den i filmen är ganska nära den verkliga tiden vad det tog.
Så håll till godo! :grin:


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stektlök  
#321883 Mkt trevlig film. Nästan så man får tårar i ögonen :) länge leve skogen !!!

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321900 Trevligt , är de 3 meters massaved?
Jag hade lite svårt med perspektivet på längden :shock:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#321918
stektlök skrev:Mkt trevlig film. Nästan så man får tårar i ögonen :) länge leve skogen !!!

Tack, roligt att höra!
gnisten83 skrev:Trevligt , är de 3 meters massaved?
Jag hade lite svårt med perspektivet på längden :shock:

Tack, jo de är 3m långa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321922 Har själv gått över till fallande så jag försöka hålla längden på 4,5 m

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#321941
Ådii skrev:
Anse skrev:Det märktes faktiskt inte så mycket att den var felkopplad. Eftersom spakarna vi har (Digistik) har acceleration/retardationsramper programmerade så blir det en slags dämpning därigenom. Har provat att stänga av lyft- och svängningsdämparna helt och hållet men märker trots detta inga större skillnader. Har man elspakar av typ Digistik eller ännu bättre är nog dämpare därför rätt onödiga. Antar att du har flödesfördelande ventilpaket (EX38) fast med andra spakar än vad vi har. En fördel med Digistik är att de är lätta att programmera på plats utan extra grejer. Dock är de inte temperaturkompenserade vilket gör att kranen går lite långsammare när spolarna i ventilpaketet blir varma men detta får man kompensera för om man ställer in hastigheterna vid kalla spolar. Antar att dina spakar är temperaturkompenserade. Digistik ska förresten släppa en ny version med temp.kompensering vart det lider, enligt utsago.

Kan inte dra mig till minnes att grinden tar i kranen men kan prova detta i ytterlägena.


Det kan nog stämma det du skriver att dämpningen blir onödig med elspakar eftersom man kan ställa in det mesta som man vill. Ok, det skulle vara bra om du kunde fota ert ekipage så jag får se hur det ser ut. Fota även gärna grinden i nerfällt läge också så kan jag jämföra om det är nåt som skiljer.


Bra film ! Tog en bild i helgen på ventilpaketslådan. Detta är nog en specialvariant framtagen av Farma. Tog även en bild på de nya armstöd som vi monterade i helgen med anpassade fästen för Digistik-spakarna. Tyvärr blev det ingen bild på ekipaget p.g.a. ett urladdat mobilbatteri men grinden tog inte i bommen vad jag kunde höra/se. Dock gick det inte att köra bommen hela vägen ner p.g.a. ett par stockar i lasset men det verkade finnas marginal i alla fall.
WP_002763.jpg

WP_002764.jpg

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#321947
Ådii skrev:
gnisten83 skrev:Intressant med lite takfönster och hur olika löst de.
Finns en tråd på verkstadssidan med en betydligt mer omfattande takombyggnad så denna sansade var kul att se.
Hur har den reglerbara hastigheten lösts ren tekniskt?
Lite nyfiken för min kärra är lite för snabb mot växeln jag vill använda när de är dålig terräng


Jo har nog läst den tråden och haft den som inspiration och det är nog bra byggt men var lite för omfattande för min smak.
Hastigheten regleras som Førland skriver proportionerligt via en dator som hör till vagnsekipaget, det är nog Farma som byggt det så vet nog tyvärr inte hur det är gjort.


Det finns två varianter av vagnsdrivningen. En med proportionalstyrning samt en on/off-variant, som vi har. Jag trodde dock bara proportionalvarianten såldes/passade ihop med 16-tonsvagnen. Hade vi vetat detta hade vi förstås valt den proportionella. Vi kör dock pumpen i 1000-varvsläget på kraftuttaget så en kompromiss är att växla till 540-läget om man tycker drivningen går för fort. Man får ju även tänka på att ha ett visst varvtal på motorn för turbinkopplingens skull, så det är mycket som ska stämma. Vi ska förresten i dagarna byta pumpen till modellen större, för att få lite ytterligare fart på kranen. Detta gör ju att drivningen kommer att gå ännu fortare, så vi får se hur detta går i skogen, blir ev. att byta till proportionell styrning...

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

ss0803  
#321954 Fin film Ådii.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).