Gallring

Skota gallring med häst

12 inlägg 9848 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skota gallring med häst

Skogen i boden  
#320462 Vet inte om det är rätt kategori . Såg en bild idag nären kompis svåger skotade med häst , med tanke på körskador osv så blev jag sugen att testa på nå små gallringar jag tänkt hugga med såg själv . Nån som har provat ?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skota gallring med häst

JensSkoog  
#320524
Skogen i boden skrev:Vet inte om det är rätt kategori . Såg en bild idag nären kompis svåger skotade med häst , med tanke på körskador osv så blev jag sugen att testa på nå små gallringar jag tänkt hugga med såg själv . Nån som har provat ?

Äger du häst? Vet att jag sett en här på Forum som har skotat med häst, men kommer inte i håg vilken tråd det var.

Användarvisningsbild

Re: Skota gallring med häst

Seb macahan  
#320557 Menar du skota med griplastare efter häst?

Avatar Fallback

Re: Skota gallring med häst

Skogen i boden  
#320566 Såg nå bilder på fb , en kompis svåger har ett skogsvårdsföretag där han kör med häst och en treaxlig griplastarvagn . Posterna jag tänkt är så små att jag hugger själv och tyckte det verkade spännande att leja skotningen med häst . Tänkte att det kanske iaf går få till ett +- 0 resultat på det . Min mor som är miljömupp skulle kunna dö lyclig om det en gång höggs utan maskiner :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota gallring med häst

jannee  
#320745 "Tror " att de inte bara är ett steg tillbaka utan många.
Envisas du med att få någon att utföra körningen med häst försök då att få ett fast pris per m3.
Nästan lika miljövänligt och skonsamt för både omgivande skog som terräng är att använda en liten traktor med boggivagn och vajerspel/kran, typ MF135 och en femtons Moheda.
Ett hästekipage med bensindriven kran är minst lika miljöförstörande som ovan beskrivna ekipage.
Slutresultatet lär nog bli att du knappt ens går +- 0, i alla fall om du ska leja för hela transportbiten.

Avatar Fallback

Re: Skota gallring med häst

axwell  
#320766
jannee skrev:Nästan lika miljövänligt och skonsamt för både omgivande skog som terräng är att använda en liten traktor med boggivagn och vajerspel/kran, typ MF135 och en femtons Moheda.
Ett hästekipage med bensindriven kran är minst lika miljöförstörande som ovan beskrivna ekipage.
Slutresultatet lär nog bli att du knappt ens går +- 0, i alla fall om du ska leja för hela transportbiten.

Jag är inne på samma linje, skulle dock inte säga bara "nästan lika miljövänligt".
En dieseldriven minitraktor inklusive griplastarvagn gör av med drygt hälften av det bränsle som enbart bensinmotorn till "hästvagnen" behöver, då är även skotningsvägen på flera hundra meter inräknat för minitraktorn.

Sen beror det mycket på underlaget hur mycket hästarna skadar rötterna på de kvarstående träden.
"Skogen i Boden" har kanske mest tallhedar, gran är ju känsligare för rotröta.

Med treaxlad vagn vill nog kusken helst kunna köra framåt hela tiden, kräver mer planering av körstråk och troligen bredare.

Användarvisningsbild

Re: Skota gallring med häst

BjörkenPer  
#320771 men varför inte utan griplastarvagn? Ta bara en "kälke" eller en lunningsvagn. Visst mycket jobbigare, men om det bara är små områden så kan det nog gå :smile: Hur många kubik räknar du med? är det bara massa vi pratar om, eller gäller det klentimmer med? :?:

Avatar Fallback

Re: Skota gallring med häst

Skogen i boden  
#320772 Nja kanske inte blir nån miljövinst , men lite fränt på nåt vis . Hästen borde väl inte göra nå större skad om det är fruset när man kör . Rör sig om ca 2 ha gallring granmassa och klentimmer . Blir nästa höst /vinterprojekt om inget annat kommer imellan .

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota gallring med häst

Axl  
#320839 Lejde dylikt ekipage för 450 kr/h slutade på 180 kr/m3fub om jag inte minns fel. Det var skördarhuggen gallring ca 100 m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Skota gallring med häst

Seb macahan  
#320842 Jag har pysslat med det där tidigare. Kul hobby. Det enda som ville betala för det här nere var Kommun och Länsstyrelse. Nu kör jag med domänsax och släpa när det behövs och i bland en lågabjörnsvagn eller "orm" 4 hjul på två axlar som är ledade runt centrumröret. Hästar ska enligt mig inte dra 1,5tons tomvagnar. Det är ett fördärv för djuren och hela bogen på djuren blir fördärvad av slagen från lok träet med stötarna vid tomkörning och igångkörning. Det skulle funnits hydraulisk hjälpdrift som på ATV-vagnarna så hade man sparat djuren mycket vid stenig terräng. Ska det funka ska det i princip vara planterad slät åkermark. Men med häst i skogen ska man nog inte tänka på nettot så mycket utan mer att det går att göra otroligt fina gallringar helt utan vägar. Det är en upplevelse att vara med och att få förmånen att utföra. Det roligaste är när alla "gamlingar" stannar till och börjar prata minnen från föräldragården. I bland kan det till och med tåras lite i ögonen på dem.

Avatar Fallback

Re: Skota gallring med häst

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320844 Om du skal skota gallring med häst måste huggaren kunna hugga på et eget sett som inte manga kan i dag. Med griplastarvagn går det väl stort sett som for traktor, men inte om du kör med kälke. Hästen gillar inte ris i vägen oavsett va du kör med. Man måste hugga så det går å vända men kälken. Kortast möjlig skott avstånd. Inga länga motlut. Traden måste ligga snett mot vägen så det går komma ät dom. Gör man inte bra basvägar går det inte å köra stora lass. Om du har möjlighet las Timmer Hästens bok av Yngve Ryd där ser man hur man gjorde för i tiden. Jag skottar med häst når det behövs, jag har häst och den utrustning som skal til. Men jag skulle aldrig skotta ät andra. Det finnes en kar i Norge som lever av å köra timmer med hast och försörjer sin familj på det. Men han måste hugga själv det går inte å få tak på huggare som kan hugga ät häst. Han kör med 2 hästar på samma gäng, en kör han den andre går själv. http://www.hest.no/article.html?news.nid=8512#.VP4hZvmG8Zk Titta på länken, brant där han kör.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Skota gallring med häst

vedmalen  
#335937 Hej! Är du från fyrkantenområdet Skogen i boden. I så fall var det kanske mig du såg.
Jag vill klargöra lite fakta. Bränsleförbrukningen ligger på ca 5l bensin/dag och en kapacitet på 30-50m3fub så det blir inte många droppar per kubik. Har själv kört lite extra med ett sådant ekipage efter en skördare (h09) och de passar varann bra med spårbredd osv. Hästarna mår inte alls dåligt av det jobbet om man kör med förstånd, men det krävs ju att man lastar med förstånd utefter hur terrängen ser ut. Själv kör jag med två hästar, men för att nyttja vagnen max krävs det tre hästar framför.
Om ni vill se ett riktigt proffsigt ekipage i drift leta på "real biopower" på Youtube. De kör heltid med det här.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka vad man tycker om det, nettot i en klen förstagallring blir inte stort om ens något, men jag resonerar som så att det är i de framtida uttagen som man får utdelningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).