gnisten83 skrev:Intressant med lite takfönster och hur olika löst de.
Finns en tråd på verkstadssidan med en betydligt mer omfattande takombyggnad så denna sansade var kul att se.
Hur har den reglerbara hastigheten lösts ren tekniskt?
Lite nyfiken för min kärra är lite för snabb mot växeln jag vill använda när de är dålig terräng
Anse skrev:Det märktes faktiskt inte så mycket att den var felkopplad. Eftersom spakarna vi har (Digistik) har acceleration/retardationsramper programmerade så blir det en slags dämpning därigenom. Har provat att stänga av lyft- och svängningsdämparna helt och hållet men märker trots detta inga större skillnader. Har man elspakar av typ Digistik eller ännu bättre är nog dämpare därför rätt onödiga. Antar att du har flödesfördelande ventilpaket (EX38) fast med andra spakar än vad vi har. En fördel med Digistik är att de är lätta att programmera på plats utan extra grejer. Dock är de inte temperaturkompenserade vilket gör att kranen går lite långsammare när spolarna i ventilpaketet blir varma men detta får man kompensera för om man ställer in hastigheterna vid kalla spolar. Antar att dina spakar är temperaturkompenserade. Digistik ska förresten släppa en ny version med temp.kompensering vart det lider, enligt utsago.
Kan inte dra mig till minnes att grinden tar i kranen men kan prova detta i ytterlägena.
stektlök skrev:Mkt trevlig film. Nästan så man får tårar i ögonen länge leve skogen !!!
gnisten83 skrev:Trevligt , är de 3 meters massaved?
Jag hade lite svårt med perspektivet på längden
Ådii skrev:Anse skrev:Det märktes faktiskt inte så mycket att den var felkopplad. Eftersom spakarna vi har (Digistik) har acceleration/retardationsramper programmerade så blir det en slags dämpning därigenom. Har provat att stänga av lyft- och svängningsdämparna helt och hållet men märker trots detta inga större skillnader. Har man elspakar av typ Digistik eller ännu bättre är nog dämpare därför rätt onödiga. Antar att du har flödesfördelande ventilpaket (EX38) fast med andra spakar än vad vi har. En fördel med Digistik är att de är lätta att programmera på plats utan extra grejer. Dock är de inte temperaturkompenserade vilket gör att kranen går lite långsammare när spolarna i ventilpaketet blir varma men detta får man kompensera för om man ställer in hastigheterna vid kalla spolar. Antar att dina spakar är temperaturkompenserade. Digistik ska förresten släppa en ny version med temp.kompensering vart det lider, enligt utsago.
Kan inte dra mig till minnes att grinden tar i kranen men kan prova detta i ytterlägena.
Det kan nog stämma det du skriver att dämpningen blir onödig med elspakar eftersom man kan ställa in det mesta som man vill. Ok, det skulle vara bra om du kunde fota ert ekipage så jag får se hur det ser ut. Fota även gärna grinden i nerfällt läge också så kan jag jämföra om det är nåt som skiljer.
Ådii skrev:gnisten83 skrev:Intressant med lite takfönster och hur olika löst de.
Finns en tråd på verkstadssidan med en betydligt mer omfattande takombyggnad så denna sansade var kul att se.
Hur har den reglerbara hastigheten lösts ren tekniskt?
Lite nyfiken för min kärra är lite för snabb mot växeln jag vill använda när de är dålig terräng
Jo har nog läst den tråden och haft den som inspiration och det är nog bra byggt men var lite för omfattande för min smak.
Hastigheten regleras som Førland skriver proportionerligt via en dator som hör till vagnsekipaget, det är nog Farma som byggt det så vet nog tyvärr inte hur det är gjort.