Trädfällning (arborist)

Varningsskyltar vid trädfällning

41 inlägg 21417 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varningsskyltar vid trädfällning

Grayling  
#320736 Jag har blivit ombed att fälla ett antal träd på en obebyggd tomt i ett bostadsområde.
Tomten ligger i en T-korsning med väg på 2 sidor, en bebyggd och bebodd tomt på en sida och skog på en sida.
Jag förstår att jag måste sätta ut varningsskyltar vid tillfartsvägarna (3 st).
Det jag undrar är om det räcker med 3 varningstrianglar eller om det måste vara fancy varningsskyltar som det står träfällning på.
Jag vill alltså inte smita undan skyltar men tycker det känns onödigt att köpa 3 "dyra" skyltar innan det är nödvändigt.
// Grayling



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

markalyckan  
#320752 Jag fällde träd utmed väg hade arbetartavlor det tog vissa ingen hänsyn till så jag blev tvungen att ha bevakning under tiden jag fällde mot vägen.Sedan när jag kvistade hade jag bara arbetartavlor

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320769 Har alltid skyltar & vakt vid väg & speciellt inne i stan. Folk är nämligen dumma i huvudet. Har spärrat av med band, plankor (alltså såna mellan konor) & ändå går folk över/under dom!!!! Eller flyttar dom så bilen kommer fram...
Ända chansen o klara sig är o ha vakt

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Skogen i boden  
#320774 Finns att både köpa skylt enligt egna önskemål alt hyra vanlig a20 = arbete på väg på tex saferoad

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Skogen i boden  
#320776 Kostar inte många kr att hyra avspärrningsmtrl och du binder inget kapital mot för att äga ett bra alternativ vid enstaka användning

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320779 Hör med kommun om o låna skyltar av dom. Mot en tårta eller så.
Om du inte har nära till ngt hyrställe alltså.

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

anersimyra  
#320782 Varken skyltar eller avspärrning hjälper, man måste ställa ut vakt, gärna utrustad med en käpp att driva undan idioterna med. I dag trodde jag att jag skulle slippa galningarna inom fällområdet, jag satte ut skyltar mitt på gångvägen. Sträckan mellan skyltarna fyllde jag med småträd och slyor till ca 1 meters höjd. Motionärerna tyckte tydligen det var kul att hoppa bock över hindren, pensionärer kom " vadande i slyhavet," som sagt, vakt med käpp kan eventuellt hjälpa.. :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Blivande snickare  
#320783 Eller så har ni fel sort skyltar?

Typ "Minerat område" kanske skulle avskräcka mera :D ;)

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

T Landström  
#320793 Trängselskatt kanske det ska stå på skyltarna? ;)

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Hammaren  
#320794 Rovviltstängsel? :oops:

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Ängagärdet  
#320802 🧠 Använd en skylt med liknande text som man finner i bruksanvisningar typ:
"Passering av skylten kommer resultera i allvarlig skada eller död."

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

elis  
#320807 Det spelar ingen roll vad det står på skylten, det är så få kvar som kan förstå det de läser. Vakter är det enda som gäller.

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320813 Det gäller bara att vakten är tillräckligt tuff o säga ifrån bara. Tror jag skrivit här förut både om när vi högg på universitet i Linköping & de bar cykel över avspärrningen när exet va med & skällde ut personerna. Eller i Vadstena när ngr gick imellan kranen & vagnen. Jäklar va arboristen skällde.... :shock:

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Grayling  
#320821 Bäst är att ha både hängslen & livrem för att vara på den säkra sidan.
Sen är det här "på landet" och dom flesta har förståelse för vad som pågår när dom hör en motorsåg.
Är mest ute efter ett enkelt sätt att göra folk uppmärksamma på att det pågår trädfällning.
Sen får man hålla ögonen öppna så det inte dyker upp ngn på fel plats.
//Grayling

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Vardon  
#320823 Annan fara med tillägget "trädfällning".

Vem är väghållaren? Är det kommunen eller trafikverket blir det ganska mycket jobb om du vill göra det riktigt. Är det en enskild väg är det nog enklare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).