Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150344 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

svampbob  
#320015 Räknas det här som skyddskläder? :lol: jag ska åtminstone ut idag och provköra i några timmar. Jag gissar att det den där skrivningen är ett sätt för tillverkaren att försöka skydda sig.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

åberg  
#320116 "Varning det här är ett prov
Skall under inga omständigheter användas för motorsågsaktivitet"

Min tolkning att man inte ska använda ett plagg med sådan märkning som skyddskläder vid motorsågning. Har du köpt det som sågskyddskläder?

Edit: Har plagget marknadsförts som sågskydds? Fult av säljaren i såna fall, så ska det inte vara.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

svampbob  
#320117 Det är riktiga skyddskläder som tillverkaren har bett mig prova. Det känns som den amerikanska typen av friskrivning från ansvar.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

åberg  
#320121 Då är situationen klarare, typisk "disclaimer".

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

mghg  
#320130
svampbob skrev:Det är riktiga skyddskläder som tillverkaren har bett mig prova. Det känns som den amerikanska typen av friskrivning från ansvar.

Jag tycker att en sådan varningstext/friskrivning bara är dumt om den skulle finnas i serietillverkade kläder. Kan ha viss förståelse om det gäller ett enstaka provexemplar som skall prövas, men att be någon prova ett plagg under skarpa förhållanden känns inte rätt om inte plagget har rätt skyddsförmåga.

Seriösa tillverkare av skyddskläder påstår aldrig att skyddskläder ger ett absolut skydd. Men de visar upp att skyddskläderna har klarat standardiserade test och kan dessutom välja att genomgå efterlevnadskontroll (t.ex. EuroTest eller GS). Jag hoppas vi slipper se friskrivningar, antingen har ett plagg klarat ett test eller så har det inte det.

Är kläderna bekväma och funktionsdugliga?

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

svampbob  
#320233
mghg skrev:
svampbob skrev:Det är riktiga skyddskläder som tillverkaren har bett mig prova. Det känns som den amerikanska typen av friskrivning från ansvar.

Jag tycker att en sådan varningstext/friskrivning bara är dumt om den skulle finnas i serietillverkade kläder. Kan ha viss förståelse om det gäller ett enstaka provexemplar som skall prövas, men att be någon prova ett plagg under skarpa förhållanden känns inte rätt om inte plagget har rätt skyddsförmåga.

Seriösa tillverkare av skyddskläder påstår aldrig att skyddskläder ger ett absolut skydd. Men de visar upp att skyddskläderna har klarat standardiserade test och kan dessutom välja att genomgå efterlevnadskontroll (t.ex. EuroTest eller GS). Jag hoppas vi slipper se friskrivningar, antingen har ett plagg klarat ett test eller så har det inte det.

Jag tvivlar inte en sekund på att kläderna har rätt skydd men visst är det lite humor över försöket till friskrivning.

Ja dom är väldigt bra och bekväma. Jag tänkte köra med mina vanliga skogskläder i morgon som jämförelse.

Är kläderna bekväma och funktionsdugliga?

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

åberg  
#320747 Så gissningsvis kör de med den texten tills de tycker sig ha en produkt som är färdigutvecklad varvid de ger ett testhus uppdraget att testa kläderna mot relevant standard. De vill förmodligen inte testa innan infört eventuella ändringar är införda för då måste man kanske göra om testningen.

Får du betalt på nåt sätt för att testa grejerna?

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

svampbob  
#320756 Nej ingen betalning för testandet det är som det mesta här i skogen ideellt arbete :smile:

Jag växlade nu dag för dag mot mina vardags tecnical extreme och Pfanner. Jag ska testa några dagar till i slutet av veckan och sedan komma med dom.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

Carlfritidshuggare  
#347869 Hej

Ni kanske redan sett att Stihl har nya kläder, främst anpassade för arborister?


http://www.stihl.se/stihl-advance-x-tre ... aeder.aspx

Någon som testat? Alldeles för avancerat för mig men kul att höra vad ni tycker. Stihl kanske vill ge Pfanner en match?

Carl

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

husqvarna_med_sthil  
#348026 Oregon skyddsbyxor, jacka från sthil samt huggarhjälm med visir och stövlar på fötterna. På händerna använder jag lite allt möjligt men ingen särskild sort.

Jag tror inte min jacka uppfyller kraven för att vara tillräckligt av signalplagg men jag visste inte det då jag köpte.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

frankie  
#428583 Någon som testat denna klädserie? Eftersom man är lite av en materialare skulle jag aldrig ta på mig sådana kläder. Ser mer ut att passa i Batman med Adam West än i skogen.

https://www.skogsutrustning.se/sagklader-sagskor-skyddsutrustning/jackor/skogsjacka-super-comfort.html

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

JensSkoog  
#428623 Holler med i att jackan skulle passa bra i circus, men byxorna är inte så illa.
Prisorna var nu inte de värsta :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

Kse  
#742502 Såg att Sthil återkallar en rad olika handskar då dom misstänks innehålla för höga halter av polycykliska aromatiska kolväten (PAH).
Inte bra när sånt som ska skydda dig istället gör saken värre.

Hursomhelst bra att dom går ut med det och återkallar dom felaktiga handskarna och kunderna får ersättning.

https://www.stihl.se/aterkallelse.aspx

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

Amatörhuggare 62  
#742654 Ja bra dom informerar.
Å just 2 par, såna kom Tomten med.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

Kse  
#746140
Amatörhuggare 62 skrev:Ja bra dom informerar.
Å just 2 par, såna kom Tomten med.


Sthiltomten... Undrar vem det kan vara?
😄

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).