Motorsåg och handhållet

91VXL050E på stihl 241 ?

19 inlägg 6359 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 91VXL050E på stihl 241 ?

åberg  
#320720
can skrev:Pajja veit eg overhode ikkje kva betyr så kan ikkje hjelpa deg der heller.


Pajja betyder gå sönder, bli förstörd.

Vad säger man på norska, bli ödelagd, bli brukket?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 91VXL050E på stihl 241 ?

Carlfritidshuggare  
#320738
Grayling skrev:Tack för all hjälp och information.
Både den långa och den korta.

Nu har jag provat och kapat några trissor och lite instick med Oregon kedjan. Jag tycker nog att den är lite "råare" att använda än stihl ps3 som jag har kört med innan. Den tar bra och snabbt går det men det är inte den kedjan jag väljer när det krävs finlir, beskäring av träd, buskar mm.
// Grayling


Själv är jag oerfaren amatör men om du menar att Oregon-kedjan kändes lite mer aggressiv så håller jag med. Köpte reservsvärd och kedja hos ÅF. Svärd original och kedja tog han Oregon. Tycker det fungerar bra. Aggressiviteten la sig efter några träd och nu är det väl lite mer lagom för mig.

Användarvisningsbild

Re: 91VXL050E på stihl 241 ?

JensSkoog  
#320741
Grayling skrev:Nu har jag provat och kapat några trissor och lite instick med Oregon kedjan. Jag tycker nog att den är lite "råare" att använda än stihl ps3 som jag har kört med innan. Den tar bra och snabbt går det men det är inte den kedjan jag väljer när det krävs finlir, beskäring av träd, buskar mm.
// Grayling

Körer med 3/8p, 1,1mm på lillsågen (MS192) i beskäring av träd och buskar, och det är bästa kedjan jag haft til det arbetet.

Avatar Fallback

Re: 91VXL050E på stihl 241 ?

SawTroll  
#320791
åberg skrev:
can skrev:Pajja veit eg overhode ikkje kva betyr så kan ikkje hjelpa deg der heller.


Pajja betyder gå sönder, bli förstörd.

Vad säger man på norska, bli ödelagd, bli brukket?


Kommer lit an på hva som faktisk skjer, "bryte sammen" er antakelig nærmest i betydning. "Pajje/pajja" brukes i hvert fall noen steder i Norge også , eller i hvert fall av enkeltpersoner og miljøer. Jeg husker at det var vanlig i Narvik, når jeg bodde der.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).