Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma ramutskjut

8 inlägg 4199 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma ramutskjut

Rekyl  
#320587 Hej

Har en Farma 12 ton några år gammal som jag upplever är rätt glapp i ramutskjutet. Spelar ju ingen roll om man kör med stödbenen nere men utan stödben och lass glappar det rätt mycket när man svänger med kranen. Är det något man kan åtgärda smidigt?? Nya G2 vagnar är dom glappa eller är dom bättre byggda??



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma ramutskjut

Tosca  
#320615 Förlänger du ramen hydrauliskt som på en Drivax eller hur menar du?

Användarvisningsbild

Re: Farma ramutskjut

Rekyl  
#320666 Japp skjuter ut ramen, kolla på farma på you tube

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma ramutskjut

anersimyra  
#320670 Farma har väl bara Ramstyrning.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Farma ramutskjut

stegmaster  
#320692
anersimyra skrev:Farma har väl bara Ramstyrning.. :?:

Jo Farma har ju endast ramstyrning, men här taler man lite rörigt tycker jag, då det talas om ramutskjut, för det finns som standard til 4wd vagnen) och tillval til vanlig 12t vagnen, om jag inte minns fel. ( ramstyrning och ramutskjut er inte samma sak)
Så jag vet fortfarandet inte riktig va TS menar. :oops:
Här er en video som visar ramutskjutet. er det detta du menar er glapp??
Eller er det ramstyrningen/vagnsvängen (som jag misstänker du menar) er glapp??

Senast redigerad av stegmaster mån 09 mar 2015, 08:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Farma ramutskjut

Storken  
#320696 Det där var en jäkligt fin finess ! 8)

Användarvisningsbild

Re: Farma ramutskjut

rokon  
#320714
Rekyl skrev:Hej

Har en Farma 12 ton några år gammal som jag upplever är rätt glapp i ramutskjutet. Spelar ju ingen roll om man kör med stödbenen nere men utan stödben och lass glappar det rätt mycket när man svänger med kranen. Är det något man kan åtgärda smidigt?? Nya G2 vagnar är dom glappa eller är dom bättre byggda??

Om du laddar ned Farmas broschyr från deras hemsida så ser du på sidan 16 en detaljbild på den skjutbara boggin då de där har 8 kantigt centrumrör så bör det rimligtvis upplevas som mindre glapp även om ett visst spel krävs. Vid belastning så får man ju lättare anliggning av 45 gradiga ytor. Mina personliga reflexioner.

Användarvisningsbild

Re: Farma ramutskjut

halvproffs  
#320803 Om jag inte minns fel är det en enkelramsvagn och då är det nog samma syndrom som min Vreten10ton. Det är så stort spel mellan inre o yttre fyrkantsrör att man får ingen hjälp till stabilitet av bakre delen. Skrev tidigare i en tråd att till sommaren kommer det att vara 2 grova 4-kantsrör ditsvetsade om orken finns. Så det blir alltså en trippelram. Då står skräpet kanske kvar ett stund till innan det tippar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).