Traktorn i skogen

Sortimentskiljare på skogsvagn??

55 inlägg 20433 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Robertberg  
#318407 Ja det stämmer nog, ju mer stryk han får desto mer härdad blir han :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#318413 Kan vi få detta bekräftat av Mangan? Eller någon som provat
Nu tror jag detta är den enda tråden som inte Mangan skriver i :o så det är inte säkert vi får någon bekräftelse på dessa teorier.
Men en sak är helt säker att ha Mangan hängande på Kesla-vagnen blir för mycket av det goda. Jag är nöjd med diskussionerna här i forumet på kvällarna det räcker för mig. Jag kan höra hur han hade tjatat om att min vagn är för olönsam och dyr o stor, för o inte tala om min traktor, dagarna hade gått ut på o övertala mig o byta till en MF35:a och en vajerkran. :wink:
Till Mangan, ta det nu med glimten i ögat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

totte  
#318415 Se upp! Mangan är hård mot dom hårda 8)

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#319924 Nu har jag testat mina sortimentskiljare. Slutsats efter ca 6-7lass
*Till timmer med en liten andel massa eller kubb= helt suveränt
*I förstagallring med krokig björk och klen massa= Krokig björk är helt värdelöst..........
*I normal 1:a gallring med 2-4 sortiment= Funkar bra men det gäller och ha relativt liten andel av det sortiment man lägger vid sidan.

Hållbarhet: Dom håller än så länge. Jag har stressat dom lite genom o provocera onödiga påfrestningar och det verkar funka. Givetvis vet jag ju inte hur länge dom håller. Skulle själva stålet i klingan gå så har jag ju några kilo slitstål till liggande....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

molnia  
#320542 upptäckte att jag hade missat några massavedsbitar, löv och barr, men ville ta med mig lite ved när jag ändå körde, improviserade lite. Det var inte lätt när det var lite på lasset, då åkte det gärna ner från en av stöttorna, fick dra ifrån det 20-30cm från staketet för att få det ligga på alla tre stöttorna. men när det blev lite mängd på lasset så gick det desto bättre.
20150307_6605L.jpg

20150307_6608L.jpg

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320581 Nu när jag mest kör vindfällor så blir de att sabla plockande vid avlägget med 4-5 sortiment
Lägger de visserligen olika sidor i lasset efterhand fast de kan ändå bli lite fel när man upptäcker att de jag trodde var lilländen på en stock är storänden på massaved tex

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

torpöbo  
#320691 Har aldrig kört med sortimentdelare mer än påsvetsade klackar för att stockarna inte skall glida av bankarna.

När jag körde blandat drog jag alltid ifrån uddasorterna ca 30 - 50 cm från grinden. Funkade kanon, men det bygger på att man har lite precision på grejerna, har provat med skogsvagn o det funkade sådär.
sätt bakåt kunde det se ut från vänster granmassaved fråndraget, timmer mot grinden och på högersidan björkmassa fråndraget. I nästa lass från vänster, barrmassa fråndraget, klentimmer i mitten mot grinden o på höger sida brännved fråndraget.

För att det hela skall fungera är som tidigare nämnt hydrauliken viktigt, även gripens sätt att rulla ur virket är också viktigt så att det rallar ner på lasset på rätt sätt o lägger sig där man vill utan att åka iväg.

Är ni med på upplägget?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Erre  
#375884 Håller dina sortimentsstöttor än @Seb macahan

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#375885 Det gör dom Erre. Jag är mycket nöjd med dom. Jag använder inte dom hela tiden. Men som nu t ex vid vindfällen är de helt suveräna. De sortiment jag har minst av hamnar där, ofta massa eller kubb.
Jag har faktiskt tom funderat på o göra en uppsättning till för o ha på andra sidan för o få plats med mer. Det som är viktigt är att det ska vara lät att sätta i och ur dom. Helst skulle man vilja haft hydrauliska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Erre  
#375887 Ok.
Härligt att höra. Är inne på att bygga något liknande. Som sagt vid upparbetningen av vindfällen vill man ju få med sig allt. Å då vore det bra med sådana stöttor.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#375901 Fundera mindre, bygg mera. Tror inte du kommer ångra dig. För mig som har kort kran är det perfekt att man kan lasta av ett sortiment och sen flytta traktorn dit man vill ha nästa.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Erre  
#375902
Vardon skrev:Fundera mindre, bygg mera. Tror inte du kommer ångra dig. För mig som har kort kran är det perfekt att man kan lasta av ett sortiment och sen flytta traktorn dit man vill ha nästa.

Jag får göra som du säger Vardon. Ut i verkstaden så fort tillfälle ges med andra ord! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#692263
Erre skrev:
Vardon skrev:Fundera mindre, bygg mera. Tror inte du kommer ångra dig. För mig som har kort kran är det perfekt att man kan lasta av ett sortiment och sen flytta traktorn dit man vill ha nästa.

Jag får göra som du säger Vardon. Ut i verkstaden så fort tillfälle ges med andra ord! :grin:


Har du fått tillfälle än @erre?

Så blev det på nygamla vagnen. Bara 4 kantrör nerstuckna i ett större fyrkantsrör och en liten stoppklack.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Erre  
#692266 @Vardon
Svärfar byggde en stolpe i fyrkantsrör, skar bort 2 sidor i botten. Den ställs på ramen i vagnen. Å sen en bult igenom under ramen.
Men det är ett tag sen nu. Å jag vet faktiskt inte vart den har tagit vägen 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

molnia  
#692568 jag har funderat en del på en variant som sitter i vagnen med ett "gångjärn" i längsled på vagnen. när den inte behövs så fäller man ner den och då tar den inte någon plats i lasten, men för att rymmas i mellan balkarna längst bak kan de inte bli lika höga som de rätta stöttorna. Man behöver inte leta efter dem och kommer inte sakna dem då alltid finns med vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).