Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353915 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#311029 Väldigt intressant att se detta DanK. Fanns det fler modeller av spakar än dessa?
Var du tvungen att köpa hela spakar, inte bara stängerna?
Skulle du vilja ta lite mått på stängerna? Skulle uppskattas mkt.

Nu blir ja nyfiken, vad är det för traktor som ska säljas och vad blir det istället? vad har du för vagn?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#311030 stormen har gett min far( oss) en del jobb. Och så önskade en granne få en mindre väg skotad ren från träd på lördag.
Är ett skit att ligga sjuk nu..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#311173 Har tidigare ritat en del på hur ventilpaketet ska kunna vara men inte visat mina funderingar.
Är ändå hemma o krasslig nu så..
upprest läge modell 1R.jpg

ritade bara färgerna på första bilden. modell 1 har nackdelen att spakarna kommer ganska långt upp.
modell 1 halvt läge.jpg

modell 1 liggande.jpg


och hur gick det då? jo träprototypen funkade bra. den gjordes precis efter måtten jag fick från cadprogrammet, men insåg att spakarna kommer ganska högt... :cry:
20141222_6369L.jpg

20141222_6373L.jpg

ritade sedan en ny variant på datorn och fick allt det då lägre, men har insett att den modellen kommer krocka med mina knän i hytten.
modell 2 upprest läge.jpg

modell 2 halvy läge.jpg

modell 2 liggande läge.jpg

detta arbete stannade av lite när vi började köra med spakarna lite provisoriskt ditsatta, de som ni har sett bilder på. och nu när stormen har gjort sitt så lär detta arbete dröja ännu längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311266 Fick med spakarna vid köp. Borde gå att fixa egna krökta spakar, eller?
Vet inte om det finns fler modeller.
3130´n är ju inte fräsch, men startar...
Vagnen är ju mycket trevlig förstås.
Har en 805 som får göra tjänst istället.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#315533
gnisten83 skrev:Ta bilderna underifrån med då :mrgreen:

gnisten83 skrev:Nå Molnia får vi en bild underifrån ? ;) :)

molnia skrev:Men en bild med den nya ekipaget på sidan ska ni inte få! 😈

Gnisten har ju legat på mig som en igel för att jag ska visa undersidan av vagnen...
så för att BARA hålla mig på god kant med er så la jag vagnen och fotade undersidan.
20150207_6473L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

sundelius  
#315540 Du gör verkligen allt för att få vänner :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315643 När du ändå plåtar har du bild på traktorns undersida med :D

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315645 Kranen infälld på vagnen, inget synligt hinder...?
Hur gjorde du/ni?
Har dels själv vält min vagn flera ggr pga. ouppmärksamhet. Även grabben som hjälpte mig lasta av vid sågen, jag står bredvid och vänder mig om precis när han tar sista knippet och svänger ut, stödben nere, men med utskjutet ute, jag ropar och viftar, han tittar på mig och fortsätter svänga ut. När sen vagnen sedan börjar välta över så hinner han inte parera. Han är dels inte så gammal och rutinerad, men det har ju även hänt mig så...
Liiite jobbigt att få upp den med stödben ute, kranen längst ut tvärs vagnen. Eget hydraulsystem gör det inte lättare när pumpen suger luft då den ligger ner.
Med grävmaskinen löste det sig.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#315717
DanK skrev:Kranen infälld på vagnen, inget synligt hinder...?
Hur gjorde du/ni?

detta var första gången jag någonsin välte med en vagn, varit när många gånger. men Största anledningen tror jag var att man var lite kaxig eller stor tro på vagnen...
I efterhand så är det ganska enkla saker som hade gjort att det inte hänt. kranen nära stubben och ramstyrning ut, inte fullt men nära till det. och så missbedömde jag markens lutning i snön.
Hade en sten som var omkring1,5-1,8m hög bakom vagnen därför svängde jag med ramstyrningen

Hade en kompis med mig som förevigade ögonblickt det hände.. :roll:
20150207_6483L.jpg

Slangarna till ventilpaketet blev så pass sträckta att det drog ventilpaketet mot hyttramen och spakarna låg emot. Därför försökte vi inte använda oss att kranen att resa vagnen i första läget. En rishög som ska flisas på vänster sida och ett berg till höger. svårt att komma åt och få dit vår andra traktor att dra upp vagnen med.
Satte i en massavedsbit i vagnen för längre hävstång och en vire och ett spakblock i ett träd i bergssluttningen. Drog över vagnen en hel del sedan så rätade vi upp vagnen på ramstyrningen, då blev slangarna inte sträckta till ventilpaketet. då kunde vi vrida över kranen och få över vikten åt rätt håll.

20150207_6478L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#315724
gnisten83 skrev:När du ändå plåtar har du bild på traktorns undersida med :D

så du menar att jag inte ens nu har gjort dig nöjd??... :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315744 Så här har jag löst ventilpaketsfrågan i min 705.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#319132 det var länge sen men det var trevligt att du visade bilder på din lösning JF
:smile:

Vi har kört lite sedan sist. lärt oss ännu mer om vagnen.. bla när man lastar 5,5 meters stockar så blir det baktungt. då kommer man inte ur fläcken... 😈
20150214_6522L.jpg

nu är de sista stockarna ute, så nu kör vi på med kort vagn. men ska det skotas större mängd timmer så är det nog bra att dra isär vagnen lite.
Vi har våran plantering som vi inte är färdiga i ännu och där är det tacksamt med kort vagn.
20150228_6549L.jpg

20150228_6550L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#320540 som jag tidigare nämnt gillar jag vagnens markfrigång.
här är en bild på en basväg som vi med våran tidigare vagn alltid fick vara uppmärksam på att stödbenet alltid tog i i berget. :grin:
Fast samtidigt, ju högre upp stödbenen är, desto lättare är det att vagnen välter om den kommer över tyngdpunkten, :???: den förra vagnen kunde bli ståendes, lutande, på stödbenet uppdraget i topp. det blir ju inte denna vagnen då stödbenet sitter längre upp.
20150307_6551L.jpg

20150307_6553L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322270 vi har haft lite problem med att slangarna till rotatorn har lossnat lite, så man har fått efterdra kopplingarna lite då och då. Men i lördags eftermiddag så var allt leveransvirke ute så då skulle jag lasta på det klentimret som inte blev tillräcklig mängd för att levereras. Nu blir det hemtimmer av det.
Då råkade jag slå rotatorn i en stötta med några stockar i gripen så att jag böjde 2 av vinklarna till slangarna. En gick av och en var kraftigt böjd. Fick rådet av en vän att inte pressa på 90graders vinkel direkt utan pressa en rak anslutning och köpa lös 90gradare, med gänga i bägge ändar som lätt kan ersättas när de går av. till vänster ser ni att det är original och till höger är fixat.
20150318_6622L.jpg


en länk till ett par bilder från fredagen; viewtopic.php?f=15&t=21471&p=322265#p322265

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322275 hittade lite bilder på mobilen.
Jag har nog nämnt om lastpallen jag har använt som hjälpmedel för att sätta på jordbruksdraget och infästningen till snöbladet, men inte visat några bilder på det. Så jag tog några bilder i vintras när jag tog av det.
20150206_6483L.jpg

20150206_6484L.jpg

20150206_6486L.jpg


jag skulle gärna bygga om dragets infästning likt jag har ritat upp i denna tråden på maskinisten...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p1531391
problemet idag är om snöbladet parkeras och lutar lite i sidled så blir det både svårt att få ur och i dubben bak. dubben kommer då i spänn i hålet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).