Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skruvkopplingar

31 inlägg 18622 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

machonisti  
#320523
Simon.M skrev:Jasså måste vart ren otur då kanske han jag var o fixade en skruvkoppling hos kör både grävmaskiner o skotare o traktor o huggarvagn han sa att dom sitter längre än vad slangen håller. Så när slangen går sönder lossar man kopplingen o skruvar på den på den nya :) men har inte kört så jätte många timmar med den jag har men är tät o fin hittintils så vi får se

Jag tycker om när det går bra, det lär alla av! tummen upp!

PS! börjar få minnen av extremtryck, bortåt 400 å då är det ju en annan sak.

FTG
Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320526 Man måste ha en slang som passar skruvkopplingen, 3/8 o 1/2 brukar de gå att gänga direkt ytterhylsan direkt o grövre ska den skalas in till stålet.
Har inte haft problem med att kopplingar går sönder men presskopplingar är billigare speciellt i jic, kolla på swedol vad en stolpe 9/16jic 90graders kostar....

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

machonisti  
#320530
gnisten83 skrev:Man måste ha en slang som passar skruvkopplingen, 3/8 o 1/2 brukar de gå att gänga direkt ytterhylsan direkt o grövre ska den skalas in till stålet.
Har inte haft problem med att kopplingar går sönder men presskopplingar är billigare speciellt i jic, kolla på swedol vad en stolpe 9/16jic 90graders kostar....

Kopplingen jag tänker på är 1/2" men nåt fel var det helt klart. Då man kommer upp i tryck hittar men inte längre skruvkopplingar. Jag trodde det var elementärt men jag gillar enkelheten i skruvkopplingen , så jag hoppas att nån har en enkel definition.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Trånshult  
#320533 Jag använder både pressade och skruvade kopplingar till min huggarvagn. Då jag har ett par mil till den som pressar så brukar jag alltid ha några reservslangar och skruvkopplingar i maskinhallen.
Det är det värt att ha ett litet lager för det går ju givetvis sönder när man är mest stressad.
Dessutom så är det ju mest 3/8.
Jag har absolut inte märkt att de skruvade håller sämre för mig. De som går sänder är som regel till vagnsstyrningen och i själva gripen. Hur gör Ni när Ni kapar slangen. Använder Ni vinkelslip eller
har Ni som jag köpt en slangsax. Jag var rädd att det skulle komma in metallspån till pumpen och
det kan ju kosta skjortan. Slang och skruvkopplingar köper jag av honom som pressar. Inga problem.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Simon.M  
#320534 Vinkelslip borde gå bra om man blåser ur med tryckluft innan användning

   TS
Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Simon.M  
#320535 Han jag känner har sax men den har blivit rätt dyr nu det senaste tror den kostar 1200 kr han gav 600 när han köpte den sa han

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

hlb  
#320550 Fördelen med pressade kopplingar är att de är bekvämare och snabbare att montera på fabrik. De kan också göras mindre och framför allt billigare.
Kunde jag beställa ny vagn, grävare m.m. med skruvkopplingar skulle jag göra det. Att de inte skulle hålla för tryck är rent skitsnack. Vissa tjänar naturligtvis pengar på om vi måste åka till dem och få fixat dyrt, men då är de part i målet och inte trovärdiga.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320569 Till trycken på en skogsvagn brukar de inte vara några problem, har skjutit av något koppling från tryckslangen från pumpen....220bar
Endel presslangar är tunna i ytterlagret av gummit så funkar dåligtmed skruvkoppling.
Köpte en slangsax just för att slippa spånor o gummirester i slangarna däremot behöver jag oftast klippa till dom med hammaren för att få på ytterhylsan för de blir lite ovala när jag klipper

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

hlb  
#320614 Min traktorgrävare har 200 kg/cm 2 , och där har det aldrig varit problem. Har jag skjutit något har problemet varit slangen, inte kopplingen. Detta gäller presskopplingar också. Vanliga traktorer har vanligtvis idag bara 180 kg/cm2. Att använda mycket gammal slang som varit utomhus är inte att rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

bgl  
#320616 Jag har alltid kapat slang med yxa

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

totte  
#320636
machonisti skrev:PS! börjar få minnen av extremtryck, bortåt 400 å då är det ju en annan sak.


Poclain var väl ökända för det extremt höga trycket. Så sa i alla fall erfarna grävmaskinister som jag jobbade ihop med runt 1980.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

ulfgustav  
#320640 Många här hävdar att skruvkopplingar är bra, ok själva kopplingen om den är ok så gäller det att montera skuvkopplingen på rätt sätt
Jag vill med fog påstå att presskopplingar är det som gäller. Ok vill du ha en nödlösning så skaffa några skruvkopplingar av rätt dim. för din maskin men använd dom bara då du är i nöd. Jämför gärna skruvkopplingen med de "sk" reservdäc nödhjälps däck som man för dyra pengar numera får köpa till nya bilar som tillbehör.

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

Skogstomte  
#320647 Kan bara hålla med ulfgustav ovan. Vill samtidigt förtydliga att för egen del så har kopplingen i sig hållit men slangen brukar ge upp inuti kopplingen på ett sätt som inte brukar ske på pressade kopplingar.

Så därför ligger de bara i lådan tills det pajar, skruva dit tillfälligt tills man fixat en ny pressad slang. Ta bort skruvkopplingen från den gamla slangen och lägg i lådan igen.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

mrvimek  
#320651 Bruka ha med sig någon koppling men tur så har ja en kusin som gör slang så kan fara dit vilken tid på dygnet och göra min slang :)

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

machonisti  
#320667
totte skrev:
machonisti skrev:PS! börjar få minnen av extremtryck, bortåt 400 å då är det ju en annan sak.


Poclain var väl ökända för det extremt höga trycket. Så sa i alla fall erfarna grävmaskinister som jag jobbade ihop med runt 1980.

Jo så är det, inte en chans med skruvkoppling. Nästan alla moderna grävmaskiner ligger strax på 300 bar på de flesta rörelserna.
Gamla lokomon i min avatar har skruvkopplingar men trycket kommer knappt upp i 200 bar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).