Avverkning (slutavverkning)

Fastklämd under träd i ett dygn

65 inlägg 29066 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Erre  
#320480
machonisti skrev:jannee menar väl att kortet inte skyddar mot olycka.


Nej det gör det inte. Jag Skrev det i ett tidigare inlägg I denna tråd.
Men om det ger dig några ynka % mindre risk att olyckas, plus att ha ryggen fri i för stunden en väldigt rörig situation (lagmässigt)om man måste ha kort eller inte, är det inte då värt dom där tusenlapparna??

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

machonisti  
#320481
Erre skrev:
machonisti skrev:jannee menar väl att kortet inte skyddar mot olycka.


Nej det gör det inte. Jag Skrev det i ett tidigare inlägg I denna tråd.
Men om det ger dig några ynka % mindre risk att olyckas, plus att ha ryggen fri i för stunden en väldigt rörig situation (lagmässigt)om man måste ha kort eller inte, är det inte då värt dom där tusenlapparna??

Då måste jag fråga jannee: Exakt vad menar du?

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Krokmark  
#320482 Ju tidigare man tar kortet desto enklare är det att rätta till riskbeteenden.
Lär man sig rätt först så har man kommit en bra bit på vägen, sen kan man skaffa sig erfarenhet med rätt metoder på ett säkert sätt.
ALLA har nytta av att gå utbildningen...
Men det handlar om ren självbevarelsedrift, antingen investerar man ca 5000 kr och lär sig rätt metodik och lär sig vilka risker som finns och hur man kan undvika dem eller så kör man på och "lär" sig själv, det är ett val man gör och får då stå för konsekvenserna...

Men inte i min skog iaf...
De som ska hjälpa mig får vackert ta kortet eller stanna hemma.
Både far, bror och svåger ska ta kortet i vår.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

jannee  
#320493 Mghg, Jag kände en av killarna som dog, en sjudjävul på att jobba, är ungefär ett år sedan.
Den andra hade nyss slutat skolan (yrkesutbildning inom skog och entreprenad).
Motorsågskort säkert en bra grund att starta med för att utföra skogsarbete. Detta uppväger dock inte den rutin som erfarna skogsarbetare ändock har erövrat.
Upprepar mig igen - det är precis som att ta ett vanligt kk. Du får köra bil (såg) men hur duktig är du egentligen?
Om jag har kört bil i 40 år utan kk är jag trots detta en sämre bilförare än en som nyss tagit sitt kk.
Samma med motorsågskortet.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

machonisti  
#320519
jannee skrev:Mghg, Jag kände en av killarna som dog, en sjudjävul på att jobba, är ungefär ett år sedan.
Den andra hade nyss slutat skolan (yrkesutbildning inom skog och entreprenad).
Motorsågskort säkert en bra grund att starta med för att utföra skogsarbete. Detta uppväger dock inte den rutin som erfarna skogsarbetare ändock har erövrat.
Upprepar mig igen - det är precis som att ta ett vanligt kk. Du får köra bil (såg) men hur duktig är du egentligen?
Om jag har kört bil i 40 år utan kk är jag trots detta en sämre bilförare än en som nyss tagit sitt kk.
Samma med motorsågskortet.

Jag förstår ditt resonemang, jannee. Skall man hamna i en trafikolycka förutsätter det att man befinner sig på en väg, således borde samma gälla i skog (väldigt förenklat).

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Hema  
#320549
mghg skrev:
jannee skrev:Tyvärr är det redan några ungtuppar med MOTORSÅGSKORT som redan gått åt.

Hur vet du detta?

Gissar att han refererar till killen i höstas som märkte att fina sågen lågt olyckligt till, så han försökte rädda en såg värd ca 5000:-, men tyvärr gick hans liv om intet, då han inte hann undan. Huggarlaget var såklart väldigt chockat.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

anersimyra  
#320574 Reflexen att rädda sågen är " tillbudens moder," numera struntar jag i ( hoppas jag ) om sågen stryker med, de allvarligaste tillbud jag försatt mig i är vid " sågräddning.".. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320602 Nej, men kunskaper gör det. Vilket man får om man går kurs. Har man gjort fel i.alla år är det iofs svårare att lära om.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Hema  
#320605 Hade motorsågsågskortet varit avdragsgillt hade vi sluppit denna soppa o man hade förändrat synsätten hos många.

Men om vi vänder är det någon här som skulle vilja få viss utbildning raderad? (om det nu hypotetiskt vore möjligt)

Edit: Motorsågskörkort inte morot..
Senast redigerad av Hema sön 08 mar 2015, 18:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

loppan  
#320609
Hema skrev:Hade morotsågskortet varit avdragsgillt hade vi skuppit denna soppa o man hade förändrat synsätten hos många.


Inte avdragsgillt? Jag bokförde det som omkostnader skogen tror jag.... 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Hema  
#320612
loppan skrev:
Hema skrev:Hade motorsågskortet varit avdragsgillt hade vi sluppit denna soppa o man hade förändrat synsätten hos många.


Inte avdragsgillt? Jag bokförde det som omkostnader skogen tror jag.... 🤷‍♂️

Jag tycker att det borde vara det, kanske är det tom. det (osäker nu) och då förstår jag inte ens problemet med att inte gå.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Brickan  
#320626
Hema skrev:Hade motorsågsågskortet varit avdragsgillt hade vi <…>
Varför anser du att det inte är det?

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

anersimyra  
#320631 Självklart är utbildningen avdragsgill för arbetsgivare och egenföretagare.. :geek: :geek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320655
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Du har mer kunskap efter 10 års sågvana än du får på 35 timmar i skolbänken.


Jag kan garantera dig att du kan mer efter att ha gåẗt en motorsågskurs. Ja, om du inte stänger öronen på pin kiv förstås. :)


Så 35 timmar sågkurs är bättre än 10 års erfarenhet ja......va ska man säga?? hahahahahahahahaha.... Du ä fö jävvla kul du Mangan!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320659 Nej, de där 35 timmarna skulle du nog haft i folkskolan så du lärde dig läsa ordentligt. ;)

10 års erfarenhet säger ingenting om vad du kan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).