Avverkning (slutavverkning)

Fastklämd under träd i ett dygn

65 inlägg 28999 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastklämd under träd i ett dygn

Fredrik Reuter  
#320396 Tyvärr har det hänt igen, lyckligtvis verkar det dock gåt5 bra denna gång. En man låg fastklämd under ett träd i skogarna utanför Oskarshamn.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sma ... ela-natten



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Erre  
#320397 Tur att det inte är en halvmeter med snö och kallt.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

jannee  
#320403 Den mannen hade SÄKERT inget motorsågskort. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Blivande snickare  
#320408 Verkar ha gått bra om man kan säga så, inga brnbrott konstaterade på plats iallafall.

En sak som jag alltid undrar när man får läsa dylika artiklar är hur folk lyckas komma under ett fallande träd?
Fäller man fast å går under eller hur går det till?
Snålar å sågar smalare brytmån medan träder faller?
Fast misstag kan ju hända alla såklart.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

jannee  
#320411 Så här går det till (varit nästan nära) man gör fällhugg och kapar av som vanligt, när trädet börjar falla tar man några steg snett bakåt (går inte så fort för en 65++) , under tiden hakar trädhelvetet upp sig något och kasar snett bakåt, just dit jag också är på väg. Hinner inte undan helt och hållet utan trädet lägger sig över mig, förhoppningsvis bara ett ben men kanske med lite otur över bägge och självklart når jag inte sågen.
Eftersom detta endast händer ytterst sällan är man ganska oförberedd, dessutom har också skickligheten på att rikta träd rätt avtaget något. Likväl som äldre blir fumliga blir de inte sällan också lite slarviga - gick ju bra förra gången.
En kille i 20 - 40 års åldern hinner oftast undan men vi äldre är inte lika snabba i reflexerna.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

machonisti  
#320413
jannee skrev:Så här går det till (varit nästan nära) man gör fällhugg och kapar av som vanligt, när trädet börjar falla tar man några steg snett bakåt (går inte så fort för en 65++) , under tiden hakar trädhelvetet upp sig något och kasar snett bakåt, just dit jag också är på väg. Hinner inte undan helt och hållet utan trädet lägger sig över mig, förhoppningsvis bara ett ben men kanske med lite otur över bägge och självklart når jag inte sågen.
Eftersom detta endast händer ytterst sällan är man ganska oförberedd, dessutom har också skickligheten på att rikta träd rätt avtaget något. Likväl som äldre blir fumliga blir de inte sällan också lite slarviga - gick ju bra förra gången.
En kille i 20 - 40 års åldern hinner oftast undan men vi äldre är inte lika snabba i reflexerna.

Ditt resonemang går helt i takt med en herreman 65+ som jag brukar hälsa på och språka med. Han menar dessutom att sågen är farlig. Reflexerna ändras och halkar han omkull är han inte säker på att han reagerar som han gjort förr utan han är rädd att han slänger sågen och sedan riskerar landa på den. Råkar han då röra reglage kan det bli riktigt farligt.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320414 Det är just av det här skälet som jag ALLTID har en visselpipa runt halsen plus mobilen i bröstfickan. Trots att jag är 55+ och snabb som en vessla!

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

mghg  
#320415
Blivande snickare skrev:En sak som jag alltid undrar när man får läsa dylika artiklar är hur folk lyckas komma under ett fallande träd?

Jag har hört det sägas att många allvarliga trädfällningsolyckor börjar med ett fastfällt träd. Stress och ilska kan leda till att man fattar dåliga beslut, i värsta fall försöker man fälla det träd som det första hänger i och då är risken stor att det går så illa att man hamnar under ett av träden. Om man istället tar det lugnt, tänker på vilka risker som finns och använder vridband så går det oftast bra. Jag vet dock inget om det aktuella fallet.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

mghg  
#320418
jannee skrev:Så här går det till (varit nästan nära) man gör fällhugg och kapar av som vanligt, när trädet börjar falla tar man några steg snett bakåt (går inte så fort för en 65++) , under tiden hakar trädhelvetet upp sig något och kasar snett bakåt, just dit jag också är på väg. Hinner inte undan helt och hållet utan trädet lägger sig över mig, förhoppningsvis bara ett ben men kanske med lite otur över bägge och självklart når jag inte sågen.
Eftersom detta endast händer ytterst sällan är man ganska oförberedd, dessutom har också skickligheten på att rikta träd rätt avtaget något. Likväl som äldre blir fumliga blir de inte sällan också lite slarviga - gick ju bra förra gången.
En kille i 20 - 40 års åldern hinner oftast undan men vi äldre är inte lika snabba i reflexerna.

Det du beskriver är faktiskt ett argument för att även erfarna skall genomgå motorsågsutbildning.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

JOLOF  
#320422 Plus: häll upp en mugg kaffe och sitt ner en stund när det rört till sig.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

jannee  
#320423 Spelar nog ingen större roll om jag har motorsågskortet i fickan, kommer nog inte loss ändå. :mrgreen:
Oberoende om jag har kort eller inte, olyckas kan det ändå. Tror att det kan bli svårt för gamla gubbar att tillgodogöra sig alla nya rön och råd, är nog bäst att överhuvudtaget inte gå till skogs.
Kortet hjälper inte mot stela leder/rörelsesvårigheter.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Erre  
#320425
JOLOF skrev:Plus: häll upp en mugg kaffe och sitt ner en stund när det rört till sig.


Helt rätt.
En paus är väldigt nyttig då det kör ihop sig, istället för att rusa på med första bästa idé som lösning på problemet.
Ta rast, gå igenom lite olika lösningar i huvudet och angrip problemet sen.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320427
jannee skrev:Spelar nog ingen större roll om jag har motorsågskortet i fickan, kommer nog inte loss ändå. :mrgreen:
Oberoende om jag har kort eller inte, olyckas kan det ändå. Tror att det kan bli svårt för gamla gubbar att tillgodogöra sig alla nya rön och råd, är nog bäst att överhuvudtaget inte gå till skogs.
Kortet hjälper inte mot stela leder/rörelsesvårigheter.


Det är inte kortet, det är kunskapen och övningen du får på kursen som hjälper.

Om du inte är en av de som redan kan allat. :)

Varför tror så många att det är kortet som räddar liv? Det är kunskapen som krävs för att få ett kort som räddar liv.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

jannee  
#320431 Du har delvis rätt Mangan, kunskap är en bra början viktigast är att utnyttja kunskapen och där kommer många gånger just erfarenheten in. Vill absolut inte förringa nyttan av kortet (utbildningen).
Det svåra kommer när du ska använda dig av vad du lärt dig. Sporadiskt skogsarbete gör att många goda råd lätt faller i glömska, det är där man få leva på rutinen och erfarenheten.
Hur det nu har gått till i detta specifika fall lär vi knappast få information om.
Trädet kanske varit hängande, kanske var en sluttning och trädet kom glidande. Självklart något mannen skulle förutsett, men vad hade kortet hjälpt i så fall?
Misstag och missbedömningar gör vi alla ständigt och jämt, oftast är det så att när man blir gammal är det så enkelt att man inte hinner undan - hade det varit när manen varit ung kanske inget hänt över huvud taget- vem vet.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

tallen100  
#320434 Du har mer kunskap efter 10 års sågvana än du får på 35 timmar i skolbänken.
Eller är det så att ingen med "kortet" råkat ut för nån olycka?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).