lör 07 mar 2015, 18:17#320417
Jag kranen har stödben, använder de ibland när jag skall lyfta tungt mot sidorna. När jag skall lasta virke i skogen, brukar jag inte använda stödbenen. Stödbenen var manuella från början, men det tyckte jag inte fungerade så därför monterade jag två stycken hydralkolvar, dock så har jag båda benen kopplade på ett uttag (spak) fungerar inte optimalt om man står ojämnt. Då skulle det vara bra att kunna köra varje ben separat för att kunna trycka ifrån för att få kranen att stå plant.
Jag tycker att kombinationen av kran och traktor blir bra i storlek. Har satt en extra vikt fram på traktorn för att den skall väga jämnt när man drar vagn.
Det bästa vore nog att ha kranen fastmonterad på traktorn och slippa trepunktsfäste, det blir ju så att kranen rör sig i fästet vickar och har sig när man åker i skogen. Jag brukar vid längre transporter snurra kranen och lägga den över traktorn och griper om ett fäste ovan på motorhuven då blir det stadigare.
Jag tycker att ljulen på Foton 404 är i smalaste laget, när jag köpte nya fram tänkte jag montera bredare däck. Dock så efter mer efterforskning så får de inte plats på ett bra sätt. Bak har jag nu ett par andra fälgar och däck som är bredare men med samma rullomkrets. Så de skall jag montera när traktorn kommer hem från jobbet om någon månad.
Har kört mycket Foton har både en 504 och 404 och farsan har en 704. Är helnöjd med 404 och 504, dock inte lika nöjd med 704 men det är en annan historia. Hör gärna av dig om du undrar något!
Rasken
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Traktor Ferrari vega 95 med kran kranman 330, Klipp Nisula 105 och Nyvab timmerboggivagn. Traktor Zetor Proxima 90 med lastare. Sthil MS 241.