Motorsåg och handhållet

Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

44 inlägg 16271 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320344 Det var i ropet då och vissa framhöll att oljorna var så bra att det funkade fint med 1%.
Till och med vissa tillverkare rek det under en tid. Visst var oljorna bättre och så, men inte så bra.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

anersimyra  
#320362
Mange skrev:Det var i ropet då och vissa framhöll att oljorna var så bra att det funkade fint med 1%.
Till och med vissa tillverkare rek det under en tid. Visst var oljorna bättre och så, men inte så bra.

Jag tror jag ska ta och prova en 1 procentig blandning i min HVA 162 SG i toppskick, såvida ingen vill köpa den förstås.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

totte  
#320377 En välbyggd såg av den generationen kan klara av det, 162:an tillhör ju de gamla, närapå oförstörbara sågarna från 70-talet. De nya "miljöfläktarna" ligger sämre till, eftersom de ständigt ligger på gränsen till att gå magert, överhetta och skära ihop. Där behövs det optimal smörjning i alla lägen.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#320387
totte skrev:En välbyggd såg av den generationen kan klara av det, 162:an tillhör ju de gamla, närapå oförstörbara sågarna från 70-talet. De nya "miljöfläktarna" ligger sämre till, eftersom de ständigt ligger på gränsen till att gå magert, överhetta och skära ihop. Där behövs det optimal smörjning i alla lägen.


Därför kanske man borde fortsätta köra på 3% och låta det gnista lite... :???:

OT: Vad betyder symbolen med kugghjulet och pilen till vänster om "svara med citat"
Har inte vågat trycka på den om det är någon domedagsknapp eller något :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320402 Du får upp en meny med några val. Beror också på om du själv skrivit inlägget eller någon annan gjort det. Våga testa! :D

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

totte  
#320637
Skogsmänniska skrev:
totte skrev:En välbyggd såg av den generationen kan klara av det, 162:an tillhör ju de gamla, närapå oförstörbara sågarna från 70-talet. De nya "miljöfläktarna" ligger sämre till, eftersom de ständigt ligger på gränsen till att gå magert, överhetta och skära ihop. Där behövs det optimal smörjning i alla lägen.


Därför kanske man borde fortsätta köra på 3% och låta det gnista lite... :???:

OT: Vad betyder symbolen med kugghjulet och pilen till vänster om "svara med citat"
Har inte vågat trycka på den om det är någon domedagsknapp eller något :grin:


Nej, 3% skall du inte köra, med 2 till 2,5% så har du optimal smörjning. Det som gnistrar är överbliven förbränd olja, den gör ingen annan nytta än att hålla ner vikten på plånboken.

Symbolen: Bla kan du redigera dina inlägg. Händer inget alls mer än att menyn hoppar fram när du klickar på den, sen kan du välja vad du vill göra.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#322140 Efter några dagars paus från skogen, tog vi ett arbetspass idag. Efter första trädet (en stor björk)
misstände sågen ett par gånger när jag våldtog den på björktoppen, sedan när jag kvistade några
grangrenar utmed körstråket, tvärdog sågen, jag trodde någon gren hade kommit åt stoppknappen,startade den och fortsatte. Efter en minut tvärdog den igen! Jag startade den på nytt och stod och gasade en stund, dog på nytt, sedan fick jag inte igång den.

Lossade tändstiftet och kollade hur det såg ut...torr och brun, drog några drag och skruvade fast stiftet. Försökte starta med "halvgas" inget liv! Försökte starta med "Choke" inget liv! Försökte
starta med tomgång! Då startade den, men dog genast jag gav gas, som om den inte fick bränsle.

Höll på så några gånger tills den inte ville starta mera. Öppnade tändstiftet på nytt och drog några gånger i startsnöret, monterade ihop skiten och upprepade samma procedur halvgas, choke,
tomgång. Då startade den på tomgång, jag lät den gå en stund på tomgång (den gick väldigt bra,
fast tomgången är lågt ställd, den har alltid gått fruktansvärt bra på den låga tomgången)

Sedan gav jag försiktigt gas och ökade långsamt varv och sågen gick hur bra som helst.

Efter det fortsatte jag att såga, ca: 3-4 tankar till under dagen och inga problem med sågen
resten av dagen.

Det där misständande ljudet, eller feltändande, eller vad man ska kalla det. Eller om den tänder i
ljuddämparen? Det ljudet har jag upplevt nu som då hela vintern. Och alltid när jag har pulat
sågen och kört hårt. När jag tänker efter så hörde jag nog samma ljud strax före den började
ösa gnistor ur sig, som beskrivs i trådstarten. Inga gnistor i dag dock!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

anersimyra  
#322159 Min ungefär lika gamla 4605 har börjat " puffa " ur ljuddämparen när jag ska starta sågen, det kommer alltså avgaspuffar innan den startat. Tomgången ökade dessutom plötsligt och blir som högst om jag lutar den mot magnapullsidan. I övrigt går sågen utmärkt. Jag tänkte jag ska byta stift då den sista tiden krävt tre drag innan den startar. Från inköp i Dec fram till förra veckan startade sågen alltid på första draget.. :???:

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#322163 Det där med avgaspuffar tror jag mig känna igen.
Däremot har jag aldrig haft någon såg som gått så vackert på så låg tomgång.

Inget Husqvarna hackande och klingande från "kopplingsdosan" som lät som den skulle stanna vilken sekund som helst när man ställde den en stund och
plockade lite ved. Sedan när man skulle fortsätta såga och tog tag i sågen så dog den :sad:

Jo! Vilken jäkel på att starta! Ibland på första knycket på morgonen, och alltid första knycket
då den är varmkörd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

anersimyra  
#322168
Skogsmänniska skrev:Det där med avgaspuffar tror jag mig känna igen.
Däremot har jag aldrig haft någon såg som gått så vackert på så låg tomgång.

Inget Husqvarna hackande och klingande från "kopplingsdosan" som lät som den skulle stanna vilken sekund som helst när man ställde den en stund och
plockade lite ved. Sedan när man skulle fortsätta såga och tog tag i sågen så dog den :sad:

Jo! Vilken jäkel på att starta! Ibland på första knycket på morgonen, och alltid första knycket
då den är varmkörd!
Min stannar tyvärr om jag vrider ner tomgången till ett " vackert " läge.. :sad: :sad:

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#322170 Har du varit till ÅF och låtit dom ta en titt på den?

Själv köpte jag min från Tyskland.! Så jag vet inte vart jag ska vända mig om jag får stora problem med sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

anersimyra  
#322191
Skogsmänniska skrev:Har du varit till ÅF och låtit dom ta en titt på den?

Själv köpte jag min från Tyskland.! Så jag vet inte vart jag ska vända mig om jag får stora problem med sågen?
Jag köpte från Svens Maskin i Harads, han beställer direkt från Tyskland. Annars är Svensk återförsäljare Makita.

Användarvisningsbild

Bättre att det slår gnistor om sågen än om kedjan

traktorz  
#322200 Jag skulle tro att det är de europeiska avgaskraven, såsom "EU I" i fallet med Dolmar 5105 medför att sågen är försedd med katalysator.

Nyare "EU II", behöver förmodligen friskluftsmotorer (Strato, X-Torq), för att uppfylla de kraven.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322286 De går fint o sälja dem utan friskluftsmotorn även framöver till de som behöver såg som fungerar hellre än har finast miljö klassning.
Andra gör sågar utan det o även Husqvarna, de säljer som bara den...

Paralell importerade sågar som är menade att säljas i annat land än här är inte nödvändigtvis samma sågar.
Ofta skiljer det i små detaljer som distrobutören väljer.
Även om de uppfyller samma krav...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).