Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn ca 9 ton

103 inlägg 52056 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ådii  
#320147
stegmaster skrev:
Ådii skrev: Bara de att Kesla har den enda (tror jag) drivande vagn på 9ton säger ju en del.

Nja, inte riktig så. Palms har drivna vagner helt ner til 8t vagnen(dock endast 2wd navdrift)
9 tonnaren får man med vanlig 4wd Robson.

http://www.nordfarm.se/images/pdf/palms-skog.pdf

Btw: er det några Finnar här på forumet som sett et stort griplastertest i nån lantbrukstidning?
Sto under en video av en Palms kran, att denna var bäst i test i et finsk stortest.
Det er va jag kan tolka ut av tyska teksten under videoen. :???:
Bara lite nyfiken, då detta er stort sett samma som min Farmi 4067. 8)


Okej det var som sagt en gissning att Kesla var den enda men bra att veta att det finns flera.
Angående testet så är det i tidningen Koneviesti Nr 16/2014 och dom testade följande vagnar:

■ Farma T8 + C6,3
■ Farmi 90 + 4067
■ FTG FB90 +FB63T
■ Kesla 92 + 204T
■ Kronos 100H + 4000
■ KTS 10 + 6,3
■ Nisula 850 + P30
■ Nokka 951 + 3970
■ Oniar 10T + 6,7S
■ Palms 9S + 670
■ Patruuna 9 + 4169

Och Palms kran var vinnare med 488poäng, men Farmi 4067+90 blev det ekipage som vann och skilde väl 7poäng mellan Palms och Farmi kranen.

FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

axwell  
#320157
Morgan Nordin skrev:Re: Huggarvagn ca 9 ton
av Morgan Nordin » Idag, 11:24
Vi har också 2wd navmotordrift ned till 8,5 t vagnar.

Vad menar de i videon med kranlängd 6,7 m och räckvidd 7,1 m? F ö rätt spännade vid 1:50 när vänster bakhjul börjar lätta...


Tveksamt vad som är rätt, i vissa texter 6.7 meter inkl. utskjut, andra sidor anger 7.1 med "Teleskop".

http://www.eifo.de/aktuelles/forsttechn ... ieger.html

Den finns troligen att köpa utan teleskop och är då 6.7 m, eller en modell med teleskop som är ca. 5.7 m och 7.1 m vid fullt utskjut.

Tillverkad i Estonia.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

zeetorg  
#320241 Kranen är väl 6.70m.

Jag kan tänka mig att med max räckvidd menar dom ev. om man "slänger ut" gripen kanske?
Det är bara en gissning från min sida.

Jag hoppas för övrigt att Morgan läser bloggarna, så att han har sett vilken fin kritik han och K.T.S har fått av en forummedlem, en kritik som jag gärna instämmer i. :-BD

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stektlök  
#320246
zeetorg skrev:Kranen är väl 6.70m.

Jag kan tänka mig att med max räckvidd menar dom ev. om man "slänger ut" gripen kanske?
Det är bara en gissning från min sida.

Jag hoppas för övrigt att Morgan läser bloggarna, så att han har sett vilken fin kritik han och K.T.S har fått av en forummedlem, en kritik som jag gärna instämmer i. :-BD


Om man slänger ut gripen samtidigt som man skickat ut ramstyrningen max så kommer man nog ca 1-1,5 meter extra :) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#320262
Morgan Nordin skrev:Vad menar de i videon med kranlängd 6,7 m och räckvidd 7,1 m?
MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Ja det där undradet jag ochså et tag på.
Vet ju Farma har skrivit at man når ca 60cm eller så ekstra om man legger ut vagnsvängen, men här finns ju ingen vagn, så min enda gissning er at dom räknat själva kranllängden(från kranpelare til spets, som alla brukar göra), sen har han man lagt til det lilla ekstra man når pa grunn av gripen ( t.eks 120cm grip), så vil vel ca 60cm "forlänga" räckvidden, men heller aldrig sett nån räkna på detta viset förr.

Annars var det bara lite på slump at jag hittadet just palms, men då vet vi nu at even KTS er med i leken med drift på dom mindre vagnorna.
Vet inte riktig varför flere tillverkare har skippat drift (som ekstra,ut) til dom mindre modeller, men det vanligaste numera er man börjar med drift på 10t-11t vagner.

Har du nån aning Morgan om va samband det er mellan Farmi och Palms kraner, för det verkar vara flere kranen som er precis lika. (t, eks Farmi 3967 och palms 665 och nu Farmi 4067 och palms 670, Farmi 4670 och Palms 700))???
Kan det vara nåt liknandet samarbete som Kesla och Igland(Igland kör ju med med kesla sina kraner(dock svartmåladet och Igland märkt) och gör endast sina egna vagner, åtminstoen på en del modeller har det varit så.

Huva, va inlägg det var kommit medans man skrev själv. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#320265
zeetorg skrev:Jag hoppas för övrigt att Morgan läser bloggarna, så att han har sett vilken fin kritik han och K.T.S har fått av en forummedlem, en kritik som jag gärna instämmer i. :-BD

Har inte läst detta själv, men min grip från KTS kan varmt rekommanderas (minsta proffsgipen på 0,25m2), som jag har på min 5,5t grävare.
Har murat mycket med den, och den håller fast alla stora stenbumlingar som jag klarer gripa med spetsöppningen på 140cm. Och inte har den vikit sig eller sprucket nån stans heller, så den er jag riktig nöjd med. :grin:
Visst, priset er minst det dubbla av en mindre krangrip, men solid och stärksom tusan er den.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#320268
Ådii skrev:[
Angående testet så är det i tidningen Koneviesti Nr 16/2014 och dom testade följande vagnar:

■ Farma T8 + C6,3
■ Farmi 90 + 4067
■ FTG FB90 +FB63T
■ Kesla 92 + 204T
■ Kronos 100H + 4000
■ KTS 10 + 6,3
■ Nisula 850 + P30
■ Nokka 951 + 3970
■ Oniar 10T + 6,7S
■ Palms 9S + 670
■ Patruuna 9 + 4169

Och Palms kran var vinnare med 488poäng, men Farmi 4067+90 blev det ekipage som vann och skilde väl 7poäng mellan Palms och Farmi kranen.

Tack så mycket Ådii. :grin:
Får leta och se om det går at lesa online nån stans.(på annat en Finsk :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320562 zeetorg: har tyvärr inte tid att kolla bloggarna men kikade nu. Kul med uppskattning - tack! :-)

stegmaster: Har samma teori som dig om att man räknar in "gripspetsräckvidden" eller tillskottet från en ev ramstyrning men det är ju en smula märkligt i detta fall. Vet faktiskt inte om Farmi har ngt samarbete med Palms, tror mer på att man "inspirerats" av bra fungerande grejor. Kul att du är nöjd med gripen!

MVH
Morgan K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Seb macahan  
#320843 Hej Kennerth.
Jag såg att du annonserade ut Kesla vagnen. Hade det inte varit ett alternativ att sätta en extern pump på traktorn för o få upp flödet så vagnen matchar traktorns hastighet? Kör du på låg växel lågt varv så borde du hamna på 2-5km/h. Ligger du samtidigt på 1000rpm/PTO borde du få ett flöde som gör att vagnen har samma hastighet?
Jag brukar ligga på växel 4-5 av totalt 8st lågväxlar. Men jag har bra flöde på mina pumpar men med extern pump borde det gå att lösa? Det är ju synd o sälja vagnen?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#341262 Har haft lite annat att göra därför ingen aktivitet här. Jag har funderat på olika ¨lösningar. Har som sagt försökt att sälja Keslan och den är fortfarande kvar. Har en lösning på gång och det innebär att jag kapar Farman och keslan så svetsar jag ihop Farman med Keslans bakände. Monterar på pump på kraftuttag för drivningen . Har även inhandlat en valmet 505 som ska vara framför kärran i nuläget. Som sagt ideer finns och snart så har ja alla pusselbitar på plats. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341335 Jag antar att du redan tänkt på, och valt bort alternativet, att flytta vagnsstyrningspunkten på Keslan. Skulle vara intressant att veta varför det inte var aktuellt.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#341358 Har ju en komplett vagn Farma med allt som behövs. Keslan består bara av vagn och inget mer. Ramstyrningen på farman är mer följsam då infästningen på draget sitter bakom grind. Å andra sidan så är det dubbla svängcylindrar på keslan så svängen bör bli starkare där . Ett tag va ja inne på att bygga en liten skotare genom att koppla på en mindre traktor på draget typ Snorre eller Ödbjörn koncept med keslan . Är lite svårt att få ihop midjan och materialet är inte gratis heller och sen tar det tid att fundera å bygga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341394 Kenneth: Hur menar du att ramstyrningen är mer följsam när ledpunkten sitter bakom grinden? Inte första gången jag hör denna uppfattning men ingen kan backa upp den "vetenskapligt". Vill du ta lite mått på dina vagnar så kan vi kanske vara skogens "myth busters" :grin:. Hör av dig på PM!

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ingoberra  
#341398 Ju längre från dragögla till ledpunkt ju mindre genar ju vagnen.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341540 Ingoberra: Motivera! De flesta vagnar jag sett med ledpunkten bakom grinden har ganska små "styrvinklar". Jämför detta med "korta drag" som ofta går att vrida ut runt 40 grader (sedan tippar vagnen, det gör även den med "långt drag" om man lyckas vrida ut tyngdpunkten för mycket i sidled...).
MVH
Morgan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).