Motorsåg och handhållet

Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

44 inlägg 16279 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

JensSkoog  
#320014
Skogsmänniska skrev:Kollade precis på datumet på fakturan, sågen har hunnit bli 4 månader gammal!
Medan jag håller på. Jag har 20l färdigblandad snöskoterbensin (även den 3% :grin: )som inte kommer att gå åt som vintern verkar nu. Vågar man köra den i motorsågen? Det var 2 takts olja speciellt för snöskotrar och 2% stod det på flaskan.

:grin: Ja, tiden flyger!
Skulle nog inte körd den bensinen på sågen med 3%. Vet inte om det är samma tvåtaktsolja, men om så är kann du ju "vattna" den ut lite :wink: Men jag använder bara den färdigblandade alkylaten. Båda jag och mina sågar mår mycket bättre efter att jag gick över til den.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

stegmaster  
#320024 Jag brukar ochså få til ca 3% oljablandning, oftast för at kombidunken kanske inte er riktig tom, så det er svårt at riktig kolla hur mycket man fyller i(dunken tar vel ca 6l), sen slumpar man i liiiiite ekstra "just in case". :smile:
Jag har flera 2takt höjer, och brukar endast 2takt mc heltsynstetisk olja, til alla mina 2 takt motorer.
Om det er någon skillnad på denna och en motorsågolja (altså en burk med bilde av motorsåg), har jag ingen aning om, det kan säkert någon annan berätta om.
Sen er mina 2takt höjer av racingtypen, så då antar jag at när oljan duger på dessa maskiner så funkar dom på en motorsåg med.
Har ochså en Dolmar(den gamlare ps5000), och aldrig haft likn. problem.
Det enda jag vet man inte ska använda er påhängsmotorolja(til båtmotorar).

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Førland  
#320065 Jeg blander alltid 25l om gangen så fyller jeg over på kombikanna.kjører på 2%jonsered olje.Hadde noe statoil olje for noen år siden ,da ble det mye fusking.ferdigblandet er altfor dyr pr liter.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

JensSkoog  
#320071
Førland skrev:Jeg blander alltid 25l om gangen så fyller jeg over på kombikanna.kjører på 2%jonsered olje.Hadde noe statoil olje for noen år siden ,da ble det mye fusking.ferdigblandet er altfor dyr pr liter.

Off topic, men jeg bruker ikke mer enn 250 liter i året, så jeg regner med en ekstrautgift på 2000, og dersom det gjør at sagene holder bedre og at jeg kan slippe å våkne med kuppelhue dagen etter en dag med sag eller røddesag, så er det verdt det for meg. Kjente at jeg blei mer og mer følsom for eksosen, sov dårlig, hadde mareritt og fikk formiddagen ødelagt. Det forsvant når jeg begynte med ferdiblanda. :grin:

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Førland  
#320088 Vi er alle forskjellige,jeg og flere jeg kjenner blir dårlige av miljøbensinen,hodeverk og mageproblemer.smak og behag rett og slett.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320092 Oftast är det olja man reagerar mot mer än bränslet i sig. Bissa reagerar på det med men flertalet jag fått o prova med 4takt och "sin" olja har sagt det var ok.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320106
Mange skrev:Det glödande du ser in i ljuddämparen är nog catalysator plåten.
Den blir riktigt varm och när det är för fet oljeblandning och inte rickigt belastat kan det bli en hinna på den som brinner upp då sågen blir riktigt belastad och varm.

2% och en riktigt bra olja som blandar sig väl med dagens handelsbensin är att rek. Vet inte vad det skulle vara men nåt del eller helsyntet får det nog bli eftersom 10-15% är alkohol.
Var försiktig vid experimenterande med blandningar och bränslen och kladda inte med det i onödan. Risk finns att det händer grejer.

De Tyska sågen vet jag inte mycket om, men 5105 vi säljer här har gnistskydd.
Eftersom de andas in och ut både bak och fram så blir det ibland lite skit som hindras att sugas in med galler.
Just i ditt fall är det nog de 3% som ställer till detta gnistrande resultat.

Det finns ingen soppa med 10-15% alkohol i in blandningen den ligger nere på 3% det var den soppan som skall få ett eget namna men vanlig 95 är fort farande 3% alkohol i.
Jag har på jobbet en riktig skit såg som det står sthil på och den ger gnistor ur avgasröret med aspen till med så blir avgasröret vit och den finns ingen kat i.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320176 Sot gnistor blir det med eller utan cat om man blandar för fett eller har olja som inte funkar riktigt fullt ut..

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#320211 OK! Säg till någon om jag tänker fel!

Låt oss säga jag har 10l 3% som jag vill ha ned till 2%
Det betyder att jag har 1dl för mycket olja
Vilket betyder att jag kan fylla på 5l 98 bensin så har jag 2% blandning

Alltså för varje liter 3% blandning jag vill ha ned till 2% fyller jag en halv liter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

zeetorg  
#320232 Det låter riktigt.

Skall man vara riktigt petig så är det ju så att 2 procent på 10 liter är inräknat oljan.
Alltså har man 9,8 liter bensin och slår i 2dl olja så har man 10 liter som är 2 procentig.
Då skall du slå i knappt 5 liter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

anersimyra  
#320249 En av mina HVA handlare säger att HVA sagt att sågarna i praktiken klarar sig på 1 %.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320302 Beror det kanske på i vilka förhållanden man kör dem? Kvistning i -10 eller kapa grov ek i +30?

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320311
anersimyra skrev:En av mina HVA handlare säger att HVA sagt att sågarna i praktiken klarar sig på 1 %.. :smile:

Var det samma som kollade din när den havererade?

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320338
anersimyra skrev:En av mina HVA handlare säger att HVA sagt att sågarna i praktiken klarar sig på 1 %.. :smile:

Byt handlare .
Om du har tillgång till en bromsbänk så kan man se vad skillnaden är i mellan 1% och 3% olje inblandning .
4% är igentligen den optimala i blandningen i en 2taktare om man ser vad en sådan presterar i bromsbänk.
Oljan i en 2 taktare har 3 funktioner smörja ,kyla ,täta.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

anersimyra  
#320342
Mange skrev:
anersimyra skrev:En av mina HVA handlare säger att HVA sagt att sågarna i praktiken klarar sig på 1 %.. :smile:

Var det samma som kollade din när den havererade?
Nej det var det inte, det var några år efter att Aspen introducerats på marknaden. Jag frågade varför Aspen " bara " innehöll 2 % då 4 % var det som använts tidigare. Svaret var som sagt att sågarna i praktiken skulle klara en 1 procentig Aspen.. :?: .. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).