Sågverk (mindre)

Solosåg eller Bamsesåg

115 inlägg 121758 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Danskar´n  
#319754 Om jag minns rätt, så krävs plana in och ytsidor för att använda fräs från båda Solosåg och Bamsesåg och även Lennartsfors.
Men om du vill ha råstock på in och ytsida och plana anläggningsytor, ska du ju bara köra stocken genom sågen på två sidor. Tvivlar på att du får samlingarna täta på det sättet.
De andra fräsen kräver sågad timmer och det tar bort charmen med en timrad hytta, tycker jag.

Jag gjorde engång en liten hytta på gammalt sätt med yx och strekmall och kedjesåg till att ta ut "groven" och det ble en mycket charmig liten kåk.
Men smaken är ju som baken... :wink:

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Bax  
#319788 Jag vill minnas att det finns sådana stål till både Bamse och Logosol.
Se till att blocka timret och låt det torka först, innan du fräser spåren.
Fräser du spåren först och timret sedan slår sig när det torkar så är du lurad.

Personligen tycker jag inte sådan timring överensstämmer med svensk timringstradition, annat än på enkla hölador. Men det är ju jag det.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Rindiz  
#319823 Men det där är ju rundtimrat, det gör man inte med en fräs, där kör man yxa :)

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

rickardgustavsson  
#319851 ja Lennart sågen brister på mycket och är dyr för vad man får .
finns det något fräs stål som imiterar yxad yta , har köpt timmer panel med frästa yx märken . dyrt va det men ser ganska bra ut med kära på , använd aldrig lasyr det blir dåligt och håller bara 5 år i Svealand.
ja det är tydligen , bara bamse som kommer i närheten av att kunna fräsa heltimmer på detta vis . vad ska man välja för not fräs har set att det finns en som gör 3 honor och 3 hanar med detta mönster _"_"_"_
värkar vara lite lego över det hela , hur står det sig mot de traditionella långdragen . har en tanke om att istället för dymlingar använda gäng stänger som är fast gjutna i grunden .
ja jag gillar den kanadensiska eller Alaska stilen på timmer .
har lärt mig att man ska fälla på vinter blocka på våren torka på försommaren fräsa vid midsommar och montera var efter . men med dagens täckning så vad ska fukt halten vara vid dom olika stegen , jag har en riktigt fin fukt mätare .

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

skogshasse  
#319869
rickardgustavsson skrev:jag ska nog införskaffa en såg och fräs nu till våren , är det någon som vet om det finns någon fräs eller hur man gör för att få timer att vara raka på anläggningsytorna och runda på in och utsida , som det är på Alaska hus .
bild på hur jag menar
http://www.shutterstock.com/sv/pic-60085510/stock-photo-wooden-wall-from-logs-in-decline-beams.html?src=orMMe9GCdiNsOveBQOOvEw-1-11&ws=1



du kanske skulle titta på en rundtimmersvarv för dom har även en inbyggd fräs som man använder till draget och knuten

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

rickardgustavsson  
#319916 har du några förslag , hittade inte mycket på G för hobby bruk .

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Danskar´n  
#319919 Hade tur att hitta en begagnad Lennartsfors/Jonsereds kedjesågverk, helt oanvänd. Väntar på att få hem en passande kedjesåg med klyvsvärd o kedja - och att snön försvinner. Som berättat tidigare, hade jag en Lennartsfors bandsåg innan jag flyttat till Sverige och den var jag nöjd med. Inget nedhäng och inget tunga lyft av stocker.
Blir spännande att provsåga med den. Hör av mig senare
Priset på hela ekipaget ligger på ungefär 15 k, så jämnställd med bandsågen på ca. 75000, levar jag fint med långsomare sågning och mera span.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Camwood  
#319931
rickardgustavsson skrev:ja Lennart sågen brister på mycket och är dyr för vad man får .
finns det något fräs stål som imiterar yxad yta , har köpt timmer panel med frästa yx märken . dyrt va det men ser ganska bra ut med kära på , använd aldrig lasyr det blir dåligt och håller bara 5 år i Svealand.
ja det är tydligen , bara bamse som kommer i närheten av att kunna fräsa heltimmer på detta vis . vad ska man välja för not fräs har set att det finns en som gör 3 honor och 3 hanar med detta mönster _"_"_"_
värkar vara lite lego över det hela , hur står det sig mot de traditionella långdragen . har en tanke om att istället för dymlingar använda gäng stänger som är fast gjutna i grunden .
ja jag gillar den kanadensiska eller Alaska stilen på timmer .
har lärt mig att man ska fälla på vinter blocka på våren torka på försommaren fräsa vid midsommar och montera var efter . men med dagens täckning så vad ska fukt halten vara vid dom olika stegen , jag har en riktigt fin fukt mätare .

Fuktkvoten i virket du ska timra med speglar ingen större roll då du måste bestämma före vilken typ av knut du ska ha och anpassa timringen efter det. Det går utmärkt att timra i rått virke! det är en gammal tradition. Virket är betydligt lättare att bearbeta så och timmerstommen torkar bra i hop. Den blir tät och blockens vridningar motarbetas mm. Med en knut och ett timrings sätt för rått virke så kan man använda allt från rått till helt torrt virke. Men det finns en betydligt enklare knut och ett sätt att timra men då kan man bara använda torrt virke (brädgårdstorrt ca 18-22%fk) .

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

rickardgustavsson  
#319946 ja det är helt klart att ja ska göra förenklade knutar , och då timra torrt , men (brädgårdstorrt ca 18-22%fk) , jag tillverkar ved i stor skalla för försäljning och har solosåg m5 med stils näst största såg 075 och det jag har märk är att det bara behövs mer kylning . men till torrhet , rå timmer ligger mellan 35 och 40 % halv torrt 20 till 25 % och torrt , och då menar jag ved och virke ligger enligt min mening runt ca 10 % .
så till frågan är ca 18 % optimalt med tanke på storleks förändring tork tid och att dessa såg värk ska fungera relativt optimalt . som med bamse sågen ska man då blocka vid 40 % och fräsa vid ca 18 % . detta måste väl grundas i om stocken är 4 m eller 9 m långa . och hur stor konstruktionen kommer att vara , för 1% på 1 meter är 1 cm och 1% på 10 m är 10 cm , då pratar jag om krympning och svällning i virket efter fukt halt .
Så bamse sågen jag tittar p nu har el kedje såg , vatten kylning ,el matning , och fräs med dubble skär tror jag det heter , 9 meter bord och uppläggs bord , har spån sug . har last maskin , finns det något mer , eller vet ni något om solosågen som är bättre .

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Camwood  
#319975 Krympning av virkesstycket på längden (axiellt) är inte så mycket som 1% utan 0,1 till 0,35 %. Mest i ungt virke och minst i kärnvirke. Så kapar man någon decimeter extra när man apterar för timring (det gör man ju för att kunna renkapa knutskallarna sen) så är det ingenting man behöver tänka på.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

skogshasse  
#320049
rickardgustavsson skrev:har du några förslag , hittade inte mycket på G för hobby bruk .


prova googla på rundtimmersvarv så hittar du fina maskiner du kan även titta på you tube så ser du hur man gör draget och knuten

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

rickardgustavsson  
#320103 bra sida för storleks förskjutningar i virke
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... px?id=1129

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

rickardgustavsson  
#320104
skogshasse skrev:
rickardgustavsson skrev:har du några förslag , hittade inte mycket på G för hobby bruk .


prova googla på rundtimmersvarv så hittar du fina maskiner du kan även titta på you tube så ser du hur man gör draget och knuten


Jag gjorde det , och kan inte säga att det finns något , hittade bara en sida och dom har fel på sidan

http://www.slidetec.fi/ruotsi/tuotteet/ ... _main.html

https://www.google.se/search?q=rundtimm ... 3&ie=UTF-8


så finns det något annat namn för dom maskinerna .

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Danskar´n  
#320123 Prova igen. Jag var på sidan i går och igen just nu... massor av fina grejer.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

skogshasse  
#320267
rickardgustavsson skrev:
skogshasse skrev:
rickardgustavsson skrev:har du några förslag , hittade inte mycket på G för hobby bruk .


prova googla på rundtimmersvarv så hittar du fina maskiner du kan även titta på you tube så ser du hur man gör draget och knuten


Jag gjorde det , och kan inte säga att det finns något , hittade bara en sida och dom har fel på sidan

http://www.slidetec.fi/ruotsi/tuotteet/ ... _main.html

https://www.google.se/search?q=rundtimm ... 3&ie=UTF-8


så finns det något annat namn för dom maskinerna .


gå in på you tube och sök på rundtimmersv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).