Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg för skogsbruk

70 inlägg 29295 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

palbin  
#319915 Jag har två styck Milwaukee 5Ah 18 volt batteri - även
två styck ditto Makita (samt fler med mindre Ah) - två
styck sådana ger 180 wattimmar = 1/4 hktimmar = en
Stihl MS200 i 5 minuter gissar jag - då kostar två dylika
batteri typ 2500 kr inkl laddare - medan 5 minuter Stihl
MS200-soppa kostar kanske 1 kr?

PS. Bensinen är ju dessutom förnybar - ja det lär iofs
möjligen vara lite kontroversionelt - men det är ju ändå
tveklöst som så att man bara gräver/pumpar upp soppan
från jordens egen produktion - vilket knappast lär vara
fallet med batterierna? (Ty då hade de knappast kostat
så mycket som de gör?)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319918 Batterierna går ju att ladda till en betydligt lägre kostnad än vad motsvarande bensin kostar. Dessutom finns det ingen föknasare, cylinder, tändning etc. som kan strula.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Hema  
#319922
Niking skrev:Max kedjehastighet 12 m/s impar inte å mig. Väger också 5,4 kg, vilket känns väldigt mycket. Källa http://www.oregonproducts.se/se/produkt ... rktyg.html Då är Husqvarna 536 Li XP mycket lättare och kedjan når upp till 20 m/s, d.v.s. som en vanlig bensinare.

Batterideiven stångsåg vore trevligt. Hoppas Husqvarna tar fram en. Annars hade visst Stihl en.
/Niklas

Bild
ja HVA får kontra omgående!
Senast redigerad av Hema tor 05 mar 2015, 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319944 Slänger du den där autosharp åt h-vete och sätter dit nåt som funkar så är faktiskt inte Oregons såg så dum som man tror.
Det är en viss skillnad i pris mot Husqvarna så den är i mitt tycke mer prisvärd. Batteri och prestation är inte helt fel....
Ser fortfarande inte riktigt vad batteri såg är bra till, men mest prisvärd av de två är nog Oregon.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320027 Tycker jag har haft en god nytta av min Husqvarna 536 Li XP till diverse klenjobb. Lätt och smidig att bära med sig och så slipper man tomgångsknattret.

Vad Powersharp beträffar, så borde det slipsystemet ha ett visst existensberättigande när man bokstavligt kapar träd och buskar jämsides med markytan. D.v.s. att kedjan behöver slipas akut efter var och vartannat kap.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320031
Hema skrev:
Niking skrev:Max kedjehastighet 12 m/s impar inte å mig. Väger också 5,4 kg, vilket känns väldigt mycket. Källa http://www.oregonproducts.se/se/produkt ... rktyg.html Då är Husqvarna 536 Li XP mycket lättare och kedjan når upp till 20 m/s, d.v.s. som en vanlig bensinare.

Batterideiven stångsåg vore trevligt. Hoppas Husqvarna tar fram en. Annars hade visst Stihl en.
/Niklas

Bild
ja HVA får kontra omgående!


Stihl har ju också någon batteridriven stångsåg http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... stare.aspx

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Hema  
#320058
Niking skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:Max kedjehastighet 12 m/s impar inte å mig. Väger också 5,4 kg, vilket känns väldigt mycket. Källa http://www.oregonproducts.se/se/produkt ... rktyg.html Då är Husqvarna 536 Li XP mycket lättare och kedjan når upp till 20 m/s, d.v.s. som en vanlig bensinare.

Batterideiven stångsåg vore trevligt. Hoppas Husqvarna tar fram en. Annars hade visst Stihl en.
/Niklas

Bild
ja HVA får kontra omgående!


Stihl har ju också någon batteridriven stångsåg http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... stare.aspx

Inte ok! Nu när man har valt HVAs linje. :)

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320069 Nä, jag bidar min tid tills HVA kommer ut med en batteridriven stångsåg - som är kompatibelt med deras övriga 36V batterimaskiner!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320073
Niking skrev:Tycker jag har haft en god nytta av min Husqvarna 536 Li XP till diverse klenjobb. Lätt och smidig att bära med sig och så slipper man tomgångsknattret.

Vad Powersharp beträffar, så borde det slipsystemet ha ett visst existensberättigande när man bokstavligt kapar träd och buskar jämsides med markytan. D.v.s. att kedjan behöver slipas akut efter var och vartannat kap.
/Niklas

Har du provat det?
Jag har provat det. Den sågar som den körts i grus redan från paketen.
Slutar det skära o man slipar så blir den lika dan igen.
Har du några skrotkedjor o sågar stubbar så går det lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320077
Mange skrev:
Niking skrev:Tycker jag har haft en god nytta av min Husqvarna 536 Li XP till diverse klenjobb. Lätt och smidig att bära med sig och så slipper man tomgångsknattret.

Vad Powersharp beträffar, så borde det slipsystemet ha ett visst existensberättigande när man bokstavligt kapar träd och buskar jämsides med markytan. D.v.s. att kedjan behöver slipas akut efter var och vartannat kap.
/Niklas

Har du provat det?
Jag har provat det. Den sågar som den körts i grus redan från paketen.
Slutar det skära o man slipar så blir den lika dan igen.
Har du några skrotkedjor o sågar stubbar så går det lika bra.


Nej, jag har inte provat Powersharp. Det är därför jag skrev "borde".
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk - Makita DUC303

JensSkoog  
#471686 Väcker den här tråden.

1504904179_makita_test_s_08_09_17_(5).jpg


Var en sväng på en verktygsaffär och fick den här slängd till mig idag
med besked om att jag skulle provköra den och ge lite recension.

Ingen av dom som jobbar där är insat i motorågar, så jag fick utmaningen.
Någon som har provat den?

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471692 Spännande. Självfallet är en recension obligatorisk här på Skogsforum, som du ju redan vet! :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

JensSkoog  
#471878 Tog Makitaen till vedbacken idag och körde den hårdt.

Først kapning av klenved i sågstativ i 10-12 cm bitar av mestadelen hårdved. Gick undan på
ungefär samma tid som det skulle ta med min MS192
1504990505_makita_test_z_09_09_17_(1).jpg


1504990505_makita_test_z_09_09_17_(2).jpg


Senn några grövre bitar.
1504990505_makita_test_z_09_09_17_(3).jpg


Den ena delad i fyra och den tjocka, cembratall som inte är särskild hård, i två och ungefär 1/3 genom i
sistakapet innan batterierna var slut.
1504990505_makita_test_z_09_09_17_(6).jpg


God balans och bra drag i kapandet, men det tog väl bara mellan femton och tjugo minuter innan det var dags för laddning.
Om jag var i behov av den, skulle det varit en "bra å ha såg" i snickring och timringt. Men 3900 för såg och 2400 för dom två 18V batterierna, känns lite hög, isär eftersom man skulle behöva extra batterier.
Två 18V batterier med 5,0Ah och 36V motor, ger bra drag i sågen.

Kedjan skar bra, men jag skulle nog värdera om jag på den här
skulle byta till 1/4", 1,1mm kedja, samt ett annat svärd.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472050 Få batteri sågar går mer än en kvart under belastning så här. Det framgick under testet vi gjorde för några år sen.
Ryggburet batteri är att föredra och det ger drift tid. Sen var det andra frågor som kom upp som värmeutveckling och annat.
Vissa blev riktigt varma.

Den makita som testades då hade två skruvdragar batterier vilket jag tycker är en fördel. Ska man lägga pengar på batteri är det väl bra o kunna använda de till det mesta.

Verkar som vi kom fram till samma slut resultat och sammanfattning.
15-20min effektiv skärning räcker inte för vedsågning.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472052 Ryggburet batteri är ingen hit i skogen med motorsåg, tycker jag. Anledningen är behovet att snabbt kunna lägga ifrån sig sågen vid brossling och dylikt. Då blir det jobbigt att behöva kränga av sig ryggsäcksbatteriet varje gång.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).