Motorsåg och handhållet

Köpråd, röjsåg till stor trädgård

15 inlägg 14531 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd, röjsåg till stor trädgård

erikstodene  
#319777 Hej!

Jag fick så bra tips här när jag köpte min motorsåg till vedbacken (Dolmar PS5000) så jag slänger ut en köprådsstänkare till:

Så grov tråd som möjligt.
Möjlighet att sätta klinga på.
Lättarbetad trådmatning som inte strular/går sönder.
Skön sele.
God kvalitet (inget rappel).
Hållbarhet.

Jag kommer använda den ungefär en timme i veckan till riktigt elakt ogräs och kommer varje år ta ner några buskar/häckplantor med den. Tanken är att den ska vara något överdimensionerad så den håller 40 år! Som övrig info kan jag tillägga att jag blev barnsligt förtjust i Dolmarsågen Ni hjälpte mig välja. Jag gillar kvalitetkänslan, motorn som alltid startar ,går perfekt och styrkan. Jag söker något liknande och har en förkärlek för Japanska märken. Pris har jag hoppats kunna landa mellan 5000 - 8000 kr, gärna åt det lägre hållet ;)



-Erik, Karlstad



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Peteflamingstar  
#319783 Hej!
Jag skulle rekommendera någon utav Husqvarnas mellanstora röjsågsmodeller, typ 345 FR. Bokstäverna FR betyder att den funkar både till skog och gräs. Det är egentligen den gamla modellen som fasats ut men säljs fortfarande, Maskinklippet har den på rea för ca 6700 inkl moms. Har en 343F (och en FR) som är i stort sett samma maskin, bara något äldre, och de har funkat kanon i fyra-fem år (mest i skogen).

Maskinklippet har en 336FR för fem papp, kolla deras hemsida!

http://www.maskinklippet.se/skogsrojare

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Elfving  
#319825 Du har en klok budget och sund inställning till detta med maskiner, låt det kosta EN gång och hoppas istället att det fungerar åtskilliga år är även min melodi!

En annan möjlig rekommendation är Stihl FS 410:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=797100

Den har fått god kritik och används av skogsröjarproffs. Kan nog tänka mig att HVA 345 som rekommenderats tidigare är lika bra till ditt syfte och dessutom några kronor billigare.

Jag rekommenderar Oregon Nylium starline på spole till trädgårdsjobb (och väldigt mycket annat betydligt tuffare arbete). Jag kör med den svarta, 3,3 mm. Det skär riktigt bra och känns lite säkrare jämfört med att använda treuddklinga i snåriga arbeten.

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

erikstodene  
#319936 Hej igen!

Tusen tack för skitbra informativa svar!!! Ovärderligt för mig! Inga tankar kring Japanare? Gör Dolmar röjsågar? Vart görs Husqvarna nuförtiden?



Erik, Karlstad

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Elfving  
#319940 Japanare är bra, denna ser väldigt prisvärd ut: http://sibro.jetshop.se/rojsag-p-216-c-114.aspx
Jag är en sådan som anser att japanska småmaskiner är de bästa, och det gäller säkert även den där röjsågen. Tanaka är premium! Nuförtiden säljs Tanaka som Hitachi i Europa.
Med din tänkta användning räcker det med 1,6 Hk.

Finns även ett test med olika fabrikat i länken nedan:

http://www.stihl.se/p/media/download/se ... 0-test.pdf

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Hema  
#319963 Hej.
Jag har en HVA 343:a med både möjlighet att köra tråd, slykniv och klinga. Ersättaren heter 345. Enligt vad du beskriver, så tror jag att den skulle passa bra. Köpte min beg. och har inte haft ett enda problem, förutom då jag haft ett helvete att få igång den.. För att sedan konstatera att dödarreglaget var aktiverat :oops: , sedan har den startat så fint så. :) Glöm inte bort stt välja en bra sele. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

anersimyra  
#319971 Jag använder en Sthil FS 400 för trimning av ett större industriområde. Maskinen är en kombinerad röjsåg och trimmer på runt 35 -40 CC. Vikt / effektförhållandet är synnerligen bra, maskinen är klart effektivare till trimning än min HVA 250 RX. Trimmerhuvudet har automatisk utmatning, jag gjorde hålen större för att få in något grövre tråd. Tråden klarar vedartade örter och sly upp till ca 10 mm om det slås tidigt på växtsäsongen. 180 cm tråd ( gul fyrkantig ) räcker för drygt 10 timmars körning i varierad växtlighet. Med klinga duger den till sly upp till ca 30 mm.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

anersimyra  
#319973 Jag använder en Sthil FS 400 för trimning av ett större industriområde. Maskinen är en kombinerad röjsåg och trimmer på runt 35 -40 CC. Vikt / effektförhållandet är synnerligen bra, maskinen är klart effektivare till trimning än min HVA 250 RX. Trimmerhuvudet har automatisk utmatning, jag gjorde hålen större för att få in något grövre tråd. Tråden klarar vedartade örter och sly upp till ca 10 mm om det slås tidigt på växtsäsongen. 180 cm tråd ( gul fyrkantig ) räcker för drygt 10 timmars körning i varierad växtlighet. Med klinga duger den till sly upp till ca 30 mm.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Peteflamingstar  
#320005
erikstodene skrev:Hej igen!

Tusen tack för skitbra informativa svar!!! Ovärderligt för mig! Inga tankar kring Japanare? Gör Dolmar röjsågar? Vart görs Husqvarna nuförtiden?
Erik, Karlstad


Dolmar är väl fortfarande tyskt!? Svärfar har en Tanaka trimmer/röjsåg som går bra, dock är riggröret lite för långt för mig (som blott är ca 170 cm lång). Mina Hva 343 verkar ha något kortare riggrör (skiljer något mellan FR och F-modellerna).

Husqvarnas motorsågar i proffssegmentet görs väl fortfarande i Sverige, om det inte hunnit ändras på senaste tiden. Röjsågarna vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

åberg  
#320118 Ursäkta att jag inte tillför nåt till ämnet men...
Hema skrev:har inte haft ett enda problem, förutom då jag haft ett helvete att få igång den.. För att sedan konstatera att dödarreglaget var aktiverat :oops: , sedan har den startat så fint så. :)

:smile:

Det är exakt likadant med motorsågar har jag märkt. Nej förlåt, har jag hört ska det ju stå. :oops: :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Hema  
#320136
åberg skrev:Ursäkta att jag inte tillför nåt till ämnet men...
Hema skrev:har inte haft ett enda problem, förutom då jag haft ett helvete att få igång den.. För att sedan konstatera att dödarreglaget var aktiverat :oops: , sedan har den startat så fint så. :)

:smile:

Det är exakt likadant med motorsågar har jag märkt. Nej förlåt, har jag hört ska det ju stå. :oops: :grin:

Inte hänt mig än, men det kommer väl.

Såg på blocket att några butiker hade en kampanj på 345fr (inkl trimmer, slykniv o klinga), tror det va runt 6500:-

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

JensSkoog  
#320172 Med elakt ogräs och grövre sly, skulle jag i alla fall aktat mig för å köpa för klent. Själv kör jag Stihl FS 460 med tråd och treuddig kniv och det funkar jättebra, men jag ska prova tråden Elfving rekommenderar, Oregon Nylium starline. Behovs stark tråd på en stark maskin. Min FS460 har det långa riggröret, och det passar hemskt bra i gräsröjningen.

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

enav16  
#321093 OM du köper Hitachi, se till att det någonstans på maskinen står "Made in Japan" och "Hitachi Hoki" eller "Tanaka". Har själv en Hitachi CG47 röjsåg enligt ovan och den fungerar utmärkt. Likaså deras motorsåg CS33EL.

Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

erikstodene  
#321958 Hej igen, och än en gång stort tack till alla som tagit sig tid att ge råd!

Jag har kikat runt och prutat lite med mina lokala handlare och även kollat av nätet. Till en början var jag riktigt sugen på en "Husqvarna 345 FR". Efter att känt och klämt så kom jag ganska snart underfund med att dessa kvalitetsmaskiner är väldigt mycket gedignare än de "Partner" och "4Use" som jag tidigare kört småflis av, så jag bestämde mig för att titta på de lite motorsvagare modellerna. Valet stog till slut mellan "Huskvarna 336 FR" och "Hitachi CG33EJ(s)". Det blev till slut en Hitachi tack vare att jag fick ett så bra pris att jag inte kunde tacka nej! Och det gillar jag! Rekommenderat pris är: 4980:- och mitt pris var: 3700:-. Jag känner mig riktigt nöjd såhär långt och har 1300-4300:- mer kvar i plånboken än vad jag budgeterat för. Så om den här maskinen håller 10 år för mig så är det helt klart så att man får mycket röjsåg för pengarna. Hursomhelst kommer jag naturligtvis komma tillbak och kommentera maskinen när jag kört den i sommar!

Och en sista sak som jag inte hann se innan jag köpte den: det står "Hitachi Koki" på den, tack "enav16" :wink:



Erik, Karlstad
Ps, står på vedbacken...

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd, röjsåg till stor trädgård

Elfving  
#325530 Jag traderafyndade veckan som gick, köpte en Tanaka TBC-430PFLV i förvånansvärt bra skick för 1200 kr inkl frakt (röjsåg på 1,7 hk av japansk premiumkvalitet).
http://www.hitachi-koki.com/equipment/p ... 00dlv.html
Om man rotar lite i detta så finner man att det är samma såg som idag säljs som Hitachi:
http://sibro.jetshop.se/cg40eyatp-p-703-c-114.aspx
Denna skall få ta över sommarkörningarna med tråd så får Stihlen gå med klinga året om.
Den är tillverkad 2008 men skicket vittnar om att det är många timmar kvar i den! Jag är lycklig som ett barn på julafton!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).