Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

11 inlägg 8660 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

alias  
#319450 Hej!

Har en Valtra/Valmet i 6000-serien och har kopplat en huggarvagn efter den.

Jag vill köra ramstyrningen på skogsvagnen med den främsta av de två spakarna till den yttre hydrauliken och mata trycket till kranens ventilpaket genom att spärra spaken näst längst fram i läge mot mig med hjälp av en stropp.

Nu till det problem som jag har upptäckt; jag kan endast justera ramstyrningen marginellt med den främsta spaken (det verkar som att oljan hellre vill gå genom uttaget till ventilpaketet) så länge jag har den andra spaken i läget mot mig. Det känns som att det måste gå att komma runt detta på något sätt, då det känns omständigt att behöva fippla i och ur spaken som ger olja till kranens ventilpaket för att kunna justera ramstyrningens utslag.

Hur har ni andra som kör Valmet/Valtra 6000-serien och huggarvagnar med ramstyrning och kranfunktioner via traktorns hydraulik löst detta?

Tacksam för svar.

MVH
Alias



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

stegmaster  
#319460 Då måste du ha volumkontrollventil(en liten ratt rett före spakerna), om du ska kunna köra 2 ventiler samtidig.
Detta var ekstrautrusting, så det finns inte på alla.
Jag har heller inte en sådan på min 6400, så jag får nog ochså slå spaken til kranventilen ut varje gång man ska använda vagnsvängen.
Men varför inte byta om på slangerna til dessa 2 spakerna???
För den förste spaken har ju fast läge (inn mot sitsen)(utan stropper eller annat rallemikk, om du justerer den med en ratt i en lucka framföre ventilen), och sen köra svängen på nr 2 spaken.
Näckdelen med at justera på denna volumkontrollen (tror jag??) er at du inte får fullt flödet ut til kranen, för du justerer över lite flödet til 3 pkt, eller andra ventiler. Dock inte säker på just detta, men tror det blir så.

Har markert ratten med röd pil i denna bild.

Uten navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

molnia  
#319469 traktorn har rundpumpningssystem, det innebär att oljan alltid går enklaste vägen.
när du har kranen ansluten och spaken tillslagen på den ventilen då pumpas oljan från traktorn till kranens ventilpaket och ut genom, och sedan in i traktorns tank genom så kallad fri retur. eftersom den inte är något motstånd för oljan att gå via fri retur så vill oljan alltid gå dit. om du då vid detta tillfälle skulle slå till spaken till ramstyrning så är det större motstånd för oljan att vrida ramstyrningen än att gå direkt till tank.
Om ventilera i traktorns hydraulsystem har tryckkanaler som är parallellkopplade så kan man även göra likt detta;
tex klämt ihop gripen max och hålla den där, så stängs den fria vägen genom ventilpaketet. Eftersom hydraulcylindern är i ändläge, det kan inte komma in mer olja i cylindern. då har oljan inte någonstans att ta vägen när pumpen trycker på, då skulle man kunna vrida ramstyrningen, men detta arbetssätt är ju inte så praktiskt.

Det vanligaste sättet att komma runt detta problem, är att växla spakar eller med en pump på kraftuttaget och en extra tank, dvs ett hydraulsystem för varje funktion. traktorns system för ramstyrningen och extra pump o tank för kranen.

Jag vill inte idiotförklara dig alls Alias med denna tydliga förklaring. jag hade önskat att någon förklarat så enkelt för mig tidigare. Har nämligen ställt samma fråga en gång. men fick inte lika uttömmande svar. :wink:
Senast redigerad av molnia lör 07 mar 2015, 18:32, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

Robertberg  
#319470 I vår 6300 kör vi ramstyrningen på den bakersta spaken, och kranen på den främsta. Bakom luckan vid växelspakarna sitter en ratt som gör att man kan låsa den främsta spaken och ge tryck till kranen. Att man inte kan ha tryck på kranen när man ska köra ramstyrningen stör mig inte så mycket.
Nu har jag i princip upprepat det stegmaster skrev :-BD

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

alias  
#319478
molnia skrev:traktorn har rundpumpningssystem, det innebär att oljan alltid går enklaste vägen.
när du har kranen ansluten och spaken tillslagen på den ventilen då pumpas oljan från traktorn till kranens ventilpaket och ut genom, och sedan in i traktorns tank genom så kallad fri retur. eftersom den inte är något motstånd för oljan att gå via fri retur så vill oljan alltid gå dit. om du då vid detta tillfälle skulle slå till spaken till ramstyrning så är det större motstånd för oljan att vrida ramstyrningen än att gå direkt till tank. skulle du däremot tex. ha klämt ihop gripen max och hålla den där, så stängs den fria vägen genom ventilpaketet. Eftersom hydraulcylindern är i ändläge, det kan inte komma in mer olja i cylindern. då har oljan inte någonstans att ta vägen när pumpen trycker på, då skulle man kunna vrida ramstyrningen, men detta arbetssätt är ju inte så praktiskt.
Det vanligaste sättet att komma runt detta problem, är att växla spakar eller med en pump på kraftuttaget och en extra tank, dvs ett hydraulsystem för varje funktion. traktorns system för ramstyrningen och extra pump o tank för kranen.

Jag vill inte idiotförklara dig alls Alias med denna tydliga förklaring. jag hade önskat att någon förklarat så enkelt för mig tidigare. Har nämligen ställt samma fråga en gång. men fick inte lika uttömmande svar. :wink:


Hej Molnia!

Jag känner mig inte idiotförklarad, så du kan känna dig lugn (folk får gärna vara övertydliga så länge det sker i en hövlig ton, och det tycker jag ditt inlägg höll) - letade i PDF-manualen till 6000-serien efter en flödesdelare eller dylikt, men kunde inte finna något om det. Funderade på om det går att eftermontera flödesdelare till rimliga pengar och utan att plocka ner traktorn i molekyler, eller om man kan komma runt problemet på något annat sätt (Obantteg hade visst lite funderingar kring lösning av problemet utan ingrepp i traktorn)?

Blir det svårt eller dyrt så är det nog vettigare att skaffa extern tank och kraftuttagsdriven pump, eller byta vagn till en som har det.

Anledningen till att jag inte funderat på problemet tidigare var att det inte var några problem att köra ramstyrningen med uttaget till ventilpaktet aktiverat på den gamla Zetor 6045:a jag kört tidigare (bör rimligen ha varit rundpumpningssystem och inte LS), men det kanske satt ett vred till flödesstyrning på den när jag tänker efter...

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

alias  
#319482 Jaha, då hittade även jag det som stod skrivet i manualen om flödesdelare - läs sidan 142 för den som är intresserad:

http://www.valtra.se/wwwresources/liter ... ual_SE.pdf

Den kallas tydligen "ställbar flödesdelare" i registret - själv sökte jag på endast "flödesdelare", och fick därmed inget resultat.

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

Aqualize  
#319731 Molnia, du får ni rätta till mig lite här om jag missförstått detta.
Har ju 6300 med fyra slider och flödesdelare.
Men sliderna sitter ju efter varandra, blockerar inte det efterföljande ventils oljeuttag när man använder den? Undantaget just flödesdelaren.
Matningen in i det ventilpaketet kommer framifrån.
Hade tänkt mig att flödesdelaren såg till att olja även kom till efterföljande ventil (2,3,4:a) om man använder 1:a. Men ni menar att flödesdelaren ser till att olja kommer till 1:a även fast någon annan använder det (men med lägre mottryck)?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

stegmaster  
#319736 Som jag fattadet detta, så er flödesdelaren i först hand til spak nr1(altså justera flödet på denna ventil), stryper man ner flödet til typ 30l/min på denna, så blir det ca 40l/min över til någon av dom andra(eller 3pkt). (vid maksvarv)
Men til en kransentral vil man ju oftast ha så högt flödet som möjligt(så det finns ingen mening med flödesdelaren til just huggarvagn, om man då inte tycker om att köra kranen på mindre flödet), och då får man slå spak nr1 en neutral innan man svänger vagnen med spak 2.
När det finns lägeslåsning på spak nr 1(utan stroppa eller andra manicker), så er det ju inget "jobb" at slå denna i neutral innan man kör svängen.
Nu har jag visserligen inte haft huggarvagnen på min 6400 enn, men det er samma problem på 665 som jag kör med nu. Men här blir det mer tungvint, då spaken för flödet til kranventilen hålls fast av en mek, låsning som jag får lossa vid varje flytt/sväng av vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

molnia  
#319816
Aqualize skrev:Molnia, du får ni rätta till mig lite här om jag missförstått detta.
Har ju 6300 med fyra slider och flödesdelare.
Men sliderna sitter ju efter varandra, blockerar inte det efterföljande ventils oljeuttag när man använder den? Undantaget just flödesdelaren.
Matningen in i det ventilpaketet kommer framifrån.
Hade tänkt mig att flödesdelaren såg till att olja även kom till efterföljande ventil (2,3,4:a) om man använder 1:a. Men ni menar att flödesdelaren ser till att olja kommer till 1:a även fast någon annan använder det (men med lägre mottryck)?


Hej Aqualize jag antar att du syftar på min text här;
molnia skrev: skulle du däremot tex. ha klämt ihop gripen max och hålla den där, så stängs den fria vägen genom ventilpaketet. Eftersom hydraulcylindern är i ändläge, det kan inte komma in mer olja i cylindern. då har oljan inte någonstans att ta vägen när pumpen trycker på, då skulle man kunna vrida ramstyrningen, men detta arbetssätt är ju inte så praktiskt.


Jag ska erkänna att jag är inte en hejare på hydralik. Läst mig till om rundpumpningsystem men denna "teori" om att kunna klämma gripen i ändläge har jag i mitt logiska tänkande kommit fram till. Men det kräver ju att sliderna sitter paralaelltkopplade och det är nog vid närmare eftertanke ovanligt, (fast vad vet jag?)
Jag får tyvärr erkänna att jag skrev mer än jag egentligen visste om ämnet. :oops:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320139
Aqualize skrev:Molnia, du får ni rätta till mig lite här om jag missförstått detta.
Har ju 6300 med fyra slider och flödesdelare.
Men sliderna sitter ju efter varandra, blockerar inte det efterföljande ventils oljeuttag när man använder den? Undantaget just flödesdelaren.
Matningen in i det ventilpaketet kommer framifrån.
Hade tänkt mig att flödesdelaren såg till att olja även kom till efterföljande ventil (2,3,4:a) om man använder 1:a. Men ni menar att flödesdelaren ser till att olja kommer till 1:a även fast någon annan använder det (men med lägre mottryck)?


Många ventiler för rundpumpning har parallella tryckkanaler som matar samtliga sektioner dvs om du använder sektion 1 kommer förvisso centrumkanalen strypas/stängas (det är ju detta som ger tryckuppbyggnaden) men det kommer finnas trycksatt olja tillgänglig i parallellkanalerna för övriga sektioner, dock med olägenheten att oljan följer minsta motståndets lag dvs piper iväg där mottrycket är lägst.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6X00, hydraulfundering huggarvagn

molnia  
#320428
molnia skrev:
Aqualize skrev:Molnia, du får ni rätta till mig lite här om jag missförstått detta.
Har ju 6300 med fyra slider och flödesdelare.
Men sliderna sitter ju efter varandra, blockerar inte det efterföljande ventils oljeuttag när man använder den? Undantaget just flödesdelaren.
Matningen in i det ventilpaketet kommer framifrån.
Hade tänkt mig att flödesdelaren såg till att olja även kom till efterföljande ventil (2,3,4:a) om man använder 1:a. Men ni menar att flödesdelaren ser till att olja kommer till 1:a även fast någon annan använder det (men med lägre mottryck)?


Hej Aqualize jag antar att du syftar på min text här;
molnia skrev: skulle du däremot tex. ha klämt ihop gripen max och hålla den där, så stängs den fria vägen genom ventilpaketet. Eftersom hydraulcylindern är i ändläge, det kan inte komma in mer olja i cylindern. då har oljan inte någonstans att ta vägen när pumpen trycker på, då skulle man kunna vrida ramstyrningen, men detta arbetssätt är ju inte så praktiskt.


Jag ska erkänna att jag är inte en hejare på hydralik. Läst mig till om rundpumpningsystem men denna "teori" om att kunna klämma gripen i ändläge har jag i mitt logiska tänkande kommit fram till. Men det kräver ju att sliderna sitter paralaelltkopplade och det är nog vid närmare eftertanke ovanligt, (fast vad vet jag?)
Jag får tyvärr erkänna att jag skrev mer än jag egentligen visste om ämnet. :oops:


jag provade idag att göra så som jag tänkt att hydraulsystemet funkade, dvs att slå till ventilen för kranen och klämma gripen max, hålla kvar den och då testa att styra ramstyrningen. det gick, sen om det är annat hydraulsystem på 705 och 6X00 eller inte vet jag inte.
Så det är nog som Morgan tidigare skrev med parallella tryckkanaler i ventilpaketet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).