Motorsåg och handhållet

lätt motorsåg.

89 inlägg 36314 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

machonisti  
#319730
JensSkoog skrev:
loppan skrev:Men 12 tums 3/8 svärd låter lite tycker jag?
Passar13 tums 0,325 1.5 efter svärd och drevbyte?
Sen är ju ms 201 inte direkt gratis med sina 7200:- Är den värld det?

Skulle provat köra med 12" en tid innan jag satt över 13" var jag dig. Jag finner 12" mycket smidigt på min MS200, och jag saknar inte den extra tummen i kvistning och gallring. Har provat 13" 3/8 och 14 " på den, men det var behövdes inte. När jag köpte MS200, höll jag tyst om priset där hemma :mrgreen: - men jag har aldrig ångrat på att jag köpte den, och min fru vill inte ha annan såg i händerna när hon alltför sällan gör mig sällskap i skogen.

Instämmer med Jens. Är förvånad vad den lilla ettringen kan klara av med sitt 12" svärd. Kan inte svara för 201 men den gamla 200 som även den kostade rekommenderar jag utan att skämmas.
Det beror ju på till vad man skall hugga men gallring kör jag konsekvent med lillan. Å ska sanningen fram kör jag med lillan fastän träden blivit stockgrova. Har blivit för bekväm för 2059 som hamnat på vedbacken.
200 är för klen att effektivt hugga grovt men nåt enstaka grövre träd i en gallring är inget hinder.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Blivande snickare  
#319734 Najs! :)

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319738
Blivande snickare skrev:Najs! :)


Finns alltid rum för fler. :wink:
Även om det är fullständigt onödigt!

Men som sagt nu ska det brytas ny mark genom ny investering i en liten såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#319742
Erre skrev:[Finns alltid rum för fler. :wink:
Även om det är fullständigt onödigt!

När blev en ekstra såg onödig [-X Det måste vara nån typ fiction!

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319746
Hema skrev:
Mangan skrev:Jag tycker det är stor skillnad mellan 339 och 550. De sångarna är inte utbytbara med varandra. Nu blir det lite vindfällen, så 550 passar, men annars är 339 det bättre alternativet om det inte är grov skog.

339 och ms200/201 motsvarar väl varandra i styrka/vikt. Det irriterar mig att HVA inte kan ta fram en ersättare till 339!

De har kommit med två.. 543xpg samt batterisågen 543, men hurvida de kan ersätta låter jag ha osagt.. det konstiga är ju att de har T540XP, som de av någon outgrundlig anldning vägrar göra en normal version av.

Jag skaffade en 339:a för inte så jättelängesedan, men tyvärr haft för lite kontakt med den för att kunna ge ett utlåtande. Kan bara säga att 1kg mindre, gör mycket skillnad vid kvistning.


543 har en del gamla lösningar på handtagsvärme samt start och stopp som inte känns tillfredsställande på en ny såg. Dessutom accar den dåligt.

Batterisågen 536 Li XP är en väldigt lätt och trevlig bekantskap, så länge inte träden är grövre än 15-20 cm i rotändan. Vid grövre träd kommer dock suget efter "riktiga" motorsågar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Blivande snickare  
#319747 Tycker inte 543 är dålig i axet direkt, ingen 346:a såklart men inte dålig.
Stoppknappen kan jag dock hålla med om, ett riktigt jävla missplacerat missfoster.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319749 Är man van vid en pigg 242 XPG, så känns ju 543:an slö....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Blivande snickare  
#319750 Jo men det är ju i sin tur en av världens bästa sågar..
Men du har säkert helt rätt :)

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319755 Jag är väl inte den enda som hoppas på en värdig efterträdare till 242:an.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319758 Själv har jag typ 5st fullt körbara HVA 242 xpg, dom räcker livet ut......

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

mghg  
#319767 Det är ingen tvekan om att Stihl 200 och 201 har många anhängare :wink:

Men vad tycker ni om Stihl 241, är den lämplig som lätt såg?

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

traktorz  
#319773 MS241 är ju inte lättare än en 543XP(G), och särskilt inte efter att man bytt drev svärd och kedja till .325" standard.

För på en 2.2kW och 43 cc såg vill i alla fall inte jag ha någon klenare lågprofilkedja typ Picco.

Hoppet upp till de lättaste 50cc sågarna med de senares större flexibilitet, framgår vida mer lockande än dagens kompromisser i 43cc klassen, speciellt som det knappast är någon prisskillnad för det steget uppåt!

En 35 cc såg såsom Stihl 201, eller en fiktiv Husqvarna 540XP på 40cc, medför båda en mer radikal viktbesparing, låt vara att de då lämpligtvis utrustas med både lättviktssvärd och lågprofilkedjor.

Som förstasåg vill jag fortfarande framhålla någon i 50 cc klassen. Men att man måste ner till 35cc - 40cc klassen för att hitta en lätt såg, som ändå inte är en leksak, vilket t.ex. vår lilla MS192 på 30 cc trots allt är bara.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

machonisti  
#319804
traktorz skrev:Som förstasåg vill jag fortfarande framhålla någon i 50 cc klassen. Men att man måste ner till 35cc - 40cc klassen för att hitta en lätt såg, som ändå inte är en leksak, vilket t.ex. vår lilla MS192 på 30 cc trots allt är bara.

Vilka bestånd tänker du på?

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#319809
mghg skrev:Det är ingen tvekan om att Stihl 200 och 201 har många anhängare :wink:

Men vad tycker ni om Stihl 241, är den lämplig som lätt såg?

Stihl 241 är perfekt för dom som bara ska ha en såg och inte skall ha allt gjort innan dom börjat jobba :mrgreen:
Har tre kompisar som köpte den sist år, och alla gillar sågen hemskt.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

brassel  
#319837 Någon som testat Oregons batteriare?
Tror den var till salu för ca 3-4 kkr.
http://oregoncordless.com/product/chain-saw-cs250/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).