Motorsåg och handhållet

lätt motorsåg.

89 inlägg 36301 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Peteflamingstar  
#319454
Erre skrev:Det var en 339 vi med hade i tankarna. Den känns rätt bra. Görs dom inte längre??


Tror inte de görs längre, finns väl inte med i ordinarie sortimentet längre i alla fall. Köpte min när en ÅF hade utförsäljning av de sista (NE). Till rätt uppgift är den jättebra, dock undviker jag att såga grövre än 13-tumssvärdets längd (egentligen undviker jag nog klenare än så), upplever den som tunn när det tar emot lite. I klena konfliktbestånd/förstagallring torde den vara optimal. Fördelen är vikten, nackdelen dåligt bottendrag och flitigt rengörande av luftfiltret.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

jannee  
#319485 "Något" dyr (det svider dock bara en gång) Sthil MS 201 - ingen tvekan. Är en riktig liten lätt djävul på att gå. :grin:

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319495 Gör inget om det svider lite vid inköp.
Hellre det än att det ska krångla och gå sönder vid varje/varannan användning. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

traktorz  
#319653 Rätt vad det är, så står man där på vedbacken igen, så då om inte förr inser man behovet av en lite tåligare kedja, än vad som finns på en såg ur den allra lättaste arsenalen.

Det går nog inte att helt avstå från 50 cc klassen av sågar, lämpligtvis utrustad med ett litet längre svärd och med .325" delning.
Idealiskt då en litet lättare såg att bära med sig på röjningen/gallringen, samt en resursstarkare att plåga på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

loppan  
#319658 Hur mycket mer lättarbetad/svagare anser ni ms 201 är mot hva 550?
Det skiljer ett kilo i vikt på dom till Stihlens fördel vilket är ganska mycket.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

machonisti  
#319668 Hör till dem som förespråkat riktiga motorsågar!
Har gått i heta debatter bland kolleger och kompisar!
Ända tills jag fick problem med min nya 2059:a och köpte en egen ms 200, efter det har jag mest bett om ursäkt!

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

jannee  
#319669 Vid gallring där stammarna är under 20 cm använder jag ALLTID Sthilen, det är framför allt vid kvistningen man tjänar tid men inte minst kraft. Är bara kedjan väl filad äter den lika bra som på en 550.
Vid grövre stam är självklart en 50 cc såg och minst 15 tums svärd att föredra.
Nu är jag 60 ++ och varken lika rask eller stark som en 30 åring, kanske något att beakta.
Viktskillnaden är närmare 2 kg - med svärd, kedja och fulltankad - detta märks väl efter några timmars ihärdigt arbete.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

loppan  
#319676 Jag hugger mest med en 560 men har en 346a som lillsåg,den börjar dock bli lite gammal
Jag har funderat på att ha något riktigt lätt för klen gallring och röjning.
Hvas mindre sågar väger ju lika mycket som en 550 så det är ju ingen idé,då kan detta alltså vara ett alternativ.

Men 12 tums 3/8 svärd låter lite tycker jag?
Passar13 tums 0,325 1.5 efter svärd och drevbyte?
Sen är ju ms 201 inte direkt gratis med sina 7200:- Är den värld det?

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319679 Jag tycker det är stor skillnad mellan 339 och 550. De sångarna är inte utbytbara med varandra. Nu blir det lite vindfällen, så 550 passar, men annars är 339 det bättre alternativet om det inte är grov skog.

339 och ms200/201 motsvarar väl varandra i styrka/vikt. Det irriterar mig att HVA inte kan ta fram en ersättare till 339!

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Hema  
#319681
Mangan skrev:Jag tycker det är stor skillnad mellan 339 och 550. De sångarna är inte utbytbara med varandra. Nu blir det lite vindfällen, så 550 passar, men annars är 339 det bättre alternativet om det inte är grov skog.

339 och ms200/201 motsvarar väl varandra i styrka/vikt. Det irriterar mig att HVA inte kan ta fram en ersättare till 339!

De har kommit med två.. 543xpg samt batterisågen 543, men hurvida de kan ersätta låter jag ha osagt.. det konstiga är ju att de har T540XP, som de av någon outgrundlig anldning vägrar göra en normal version av.

Jag skaffade en 339:a för inte så jättelängesedan, men tyvärr haft för lite kontakt med den för att kunna ge ett utlåtande. Kan bara säga att 1kg mindre, gör mycket skillnad vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319712
machonisti skrev:Hör till dem som förespråkat riktiga motorsågar!
Har gått i heta debatter bland kolleger och kompisar!
Ända tills jag fick problem med min nya 2059:a och köpte en egen ms 200, efter det har jag mest bett om ursäkt!


Lite av svärfar i dig. :smile:
Han har väl aldrig förespråkat stora sågar för andra men själv bara ägt 50, 60, 70 cc sågar. Så sådana har vi en uppsjö av.
Passar bra i vedbacken å till grövre skog. Men dom är framförallt onödigt tunga till små första gallringar där man klarar sig med betydligt mindre sågar.
Å han kom faktiskt på det själv, att det vore smidigt med en mindre såg.
Vis av åldern :mrgreen:.
Blir nog en stihl. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

loppan  
#319715 Det skiljer bara 400 g mellan 543 och 550 vilket är för lite för att motivera ett 543 köp.
dom behöver komma med en proffs såg som väger 4 kg som ms 201.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#319716
loppan skrev:Men 12 tums 3/8 svärd låter lite tycker jag?
Passar13 tums 0,325 1.5 efter svärd och drevbyte?
Sen är ju ms 201 inte direkt gratis med sina 7200:- Är den värld det?

Skulle provat köra med 12" en tid innan jag satt över 13" var jag dig. Jag finner 12" mycket smidigt på min MS200, och jag saknar inte den extra tummen i kvistning och gallring. Har provat 13" 3/8 och 14 " på den, men det var behövdes inte. När jag köpte MS200, höll jag tyst om priset där hemma :mrgreen: - men jag har aldrig ångrat på att jag köpte den, och min fru vill inte ha annan såg i händerna när hon alltför sällan gör mig sällskap i skogen.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Blivande snickare  
#319719
Erre skrev:
machonisti skrev:Hör till dem som förespråkat riktiga motorsågar!
Har gått i heta debatter bland kolleger och kompisar!
Ända tills jag fick problem med min nya 2059:a och köpte en egen ms 200, efter det har jag mest bett om ursäkt!


Lite av svärfar i dig. :smile:
Han har väl aldrig förespråkat stora sågar för andra men själv bara ägt 50, 60, 70 cc sågar. Så sådana har vi en uppsjö av.

Kul, vad har ni för sågar i 60-70 cc klassen?
Bara nyfiken, e kul med stora sågar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319728 Husqvarna 372 1 st
Jonsered 2171 1 st
Två äldre jonsered i 60 cc spannet. Minns ej betäckning.
Sen ett gäng jonsered 2152.
Minst fem st, alla är dock inte fungerande av dessa

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).