Motorsåg och handhållet

Husqvarna ms 70

17 inlägg 7341 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna ms 70

242xpg  
#319127 Har fått en ny familjemedlem... Som rubriken förtäljer gäller det en ganska gammal såg som jag ska försöka få liv i.
Så nu tänkte jag kolla om någon sågentusiast kan släta ut några frågetecken?
En kopplingsfjäder är brusten går det få tag på?
Kedjan saknar några tänder. Ny sökes verkar vara ca 11mm kedjedelning kan det vara .404? Drivhjul OK
Tanken är att sågen skall nyttjas som sällskap till en fin singlemalt sommarkvällar bland väl utvalda vänner som har vett att uppskatta och avnjuta dylikt ..! :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319321 Är det en MS70 eller E70/F70?
Har den nåt serienummer?

Jag har nog nån fjäder. Skicka PM.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

totte  
#319423 Delning mäter du så här:
delning2.jpg


10,2 mm = .404
9,3 = 3/8

Lite svårt att se exakt på bilden men tycker det ser ut som det var mindre än 20 mm över två nitavstånd och i så fall är det 3/8". Notera också att en väl sliten kedja förlängs en smula.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna ms 70

242xpg  
#319433 Tackar för svaren det är 20.7 mm mellan nitarna. Den har tillvnr 1923 syns tyvärr dåligt på kortet. Och är märkt MS 70. PM på g mange.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna ms 70

Brumsten  
#319438 Hej, det kan vara en 7/16" kedja, delningsmått = 11,11 mm.
Ha de

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319440 Att det är 3/8 är nog uteslutet. .404 eller 7/16 får det nog bli.
7/16 var nog vanligare än 404 då denna var ny på hyllan.

Du ska vara rädd om denna MS70, de är betydligt ovanligare än E och F 70 som kom senare.
Jag lägger till denna fina såg i listan över 70 såg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna ms 70

242xpg  
#319442 Oja det ska jag vara jag förhandlar om en plats på väggen i trappan till övervåningen för sågen...men det verkar kräva mkt diplomatiska överläggningar :-BD hon delar inte min förtjusning över såget om man säger så... Tyvärr sitter kolven fast men utan direkta repor i cyl väggarna hoppas jag den ska släppa efter någon vecka med rostlösning och diesel besprutning samt en försiktig knack på rundstav av trä på kolven från ovansidan... Sedan återstår att se om gnista finnes ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna ms 70

242xpg  
#319443 Fick du mitt PM mange? Har aldrig skickat sådant förut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319451 Gör det igen, jag har inte fått nåt än.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

totte  
#319568
242xpg skrev:Tackar för svaren det är 20.7 mm mellan nitarna. Den har tillvnr 1923 syns tyvärr dåligt på kortet. Och är märkt MS 70. PM på g mange.


Rätt säkert .404 då, typiskt mått för en sliten sån. En 7/16 skulle mäta över 22. Och .404 påstås vara vad den såldes med i original. En mycket trevlig gammal såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319695 Är detta till belåtenhet?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna ms 70

242xpg  
#319699 Jajemensan den ser identisk ut :-BD . du har inget bra förslag på hur man får ur kolven ur cyl... Preparerade med en halv burk 5-56 som fått dra i några dagar samt använt trästav geno m tändstiftshålet efter att jag lyft upp cylindern och gängat på muttrarna till cyl. samt förvissat mig att veven går runt... Jag har fått kolven ca5mm neråt men vågar inte använda för mycket mycket våld! Förslag någon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319735 Tippa ut 5-56 och slå i lite diesel. Låt det stå nån dag och äta på oljan och erjet.
Ta sen din träbit och knacka på svänghjulet fram och tebaks, en smäll åt vart håll lite nätt...
Låt det vila o dra till sig då och då. Viktigt att det går lika mycket åt båda håll och inte bara ex. ner.
Fick lös en Sankey som varit nergrävd i 45 år på det viset. Känns lite hopplöst till en börgan, men det går snart över i förtvivlan och glädje!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna ms 70

totte  
#319753 Jamenvisst! Har den rört sig några millimeter så är det svåraste redan gjort. Det är bara att gneta på så kommer den till slut. Om du får loss cylindern från vevhuset så kan du dra upp den så långt som vevstaken räcker och sen vrida med små, små rörelser samtidigt som du drar uppåt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna ms 70

242xpg  
#320684 Äntligen har jag fått isär kolv och cyl.... Tog först diesel sedan tottes exempel har vart i lastbilen större delen av veckan. Men fick lite tid vid såghörnan i helgen... Tänkte gå på cyl och kolv med 1000 smärgelduk är detta vettigt eller väl brutalt för att polera bort repor från tidigare skärning...? Annars får jag helt enkelt investera i horningsverktyg.! Kan meddela att det ej verkar vara några lager som är dåliga. Så det återstår bara att se om man får cyl och kolv att täta nog för att få komp sedan. Kolven ligger i diesel för att få ringarna att släppa de verkar vara repfria i alla fall...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).