Jakt och Fiske

Jakt

40 inlägg 19125 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jakt

Tornedalen  
#31835 Vore kul att veta om någon arrenderar ut jakt eller "säljer jakter" och om hur det går rent ekonomiskt (om nu någon vågar det :wink: ).


Mvh



   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31878 Här i söder betalar jaktlaget 100 kr/ha/år (alt. kan man få en jakträtt med tillhörande tilldelning av bytet), ger väl en hyfsad återbäring tycker jag.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31880 100 kr är vad jag har blivit erbjuden, men nog borde man kunna få ut det dubbla? Annars blir det danskar och tyskar som får det...

Användarvisningsbild
masterchief  
#31883 Jag arrenderar en fastighet på 270ha och ger 22 kr/ha
Dock inser jag att det inte är riktigt marknadspris 8)
150kr/ha tror jag man kan få ut här i söder om det dessutom finns lite gris.

Avatar Fallback
sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31922 Här hos oss betalar älgjaktlaget 5 kr/ha/år.Mitt årskort för småviltsjakt på Holmens mark kostar 450kr,för knappt 3000ha.

Avatar Fallback
smaland  
#31939
Mangan skrev:100 kr är vad jag har blivit erbjuden, men nog borde man kunna få ut det dubbla? Annars blir det danskar och tyskar som får det...

Det är jör jävligt!!! Vi vanliga svenska arbetare har för helvete inte råd att betala. Visst då får vi vara utan jakt. Sen när viltstammarna är nerskjutna om 6 år och inget fet danskjävel vill ha jakten då kanske man får arrendera. Men hur kul är det och betala hur mycket som helst för att bygga upp stammen? Sen ska vi inte bara prata om att få in unga i jaktens värld. Men klart är man en girig så bryr man sig väl bara om sin egna plånbok!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31942
Det är jör jävligt!!! Vi vanliga svenska arbetare har för helvete inte råd att betala. Visst då får vi vara utan jakt.


Jajamän! 8) Vill du ha något som jag har, får du betala. Eller be snällt

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31944 Frågan är ju bara om det inte kommer att bli en "bristvara" med inhemska jägare i framtiden?.
Det krävs både intresse/tid och framförallt en hel del slantar för att börja jaga.
Något som dagen ungdommar saknar i både ett och flera avseenden.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31945 Jadu, den dagen, den sorgen. Inte för att jag tror den dagen kommer, men vad vet jag.

Det finns ju alltid varg om det skulle börja knipa med jägare, vi har ett vargpar i i trakterna.

Användarvisningsbild
masterchief  
#31946 I mina trakter är det väldigt få av markägarna som arrenderar ut.
Och gör de det är det i regel till sådan de känner trots att de skulle tjäna en ordentlig hacka.
Verkar vara lite misstänksamhet till utbor och diverse okänt folk.
De som arrenderar ut till höga arrenden är i regel större gods där jakten ingår som en inte ovesäntlig del i budgeten.
Sedan ska man veta att det är sällan jägare arrenderar ensam.
Ett normalt arrende här på ca 200ha skulle kosta 30000 om det kostade 150kr/ha och 20000 om det kostade 100.
Är man 5st och delar på det så är det i mina ögon inga hutlösa summor.
Hade inte avskräckt mig när jag började jag iallafall, jakttokig som man var på den tiden.
Annars finns alltid gratisjakt om man är hundintresserad och har lämpliga hundar 8)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31955 Jag får 12 kr/ha för jakträtten. Skogen finns i Ångermanland.

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31956
OAS-forests skrev:Jag får 12 kr/ha för jakträtten. Skogen finns i Ångermanland.


Jag får 2kr/ha i Västerbotten.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31960 Fritt reciterat ur boken "SKOG", så är arrendejakten värd ungefär 5-15:- sekr i norra sverige och uppemot 100-200:- i "södern" per ha/år
Man har även haft djärvheten att värdera in jaktvärdet i m3sk med hänvisning till fastighetsvärdet och då ser det ut såhär:

Södra Sverige: 10-15:- sekr per m3sk
Norra Sverige: 2-5:-


Man syftar dock till att detta är "fritt tolkat" med arrendepriserna i botten.
Arrondering/storlek/närhet till större tätort är oxå viktiga faktorer sam antingen drar upp eller ner jaktvärdet.
Som bekant?, finns det även de som betalar "duktigt" för ren kalmark bara för att komma åt några ha jaktmark i större och
tätortsnära VVO.
Ibland tom mera än vad själva markvärdet ligger på,,,,

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31962 Hur ser det ut hos er när det gäller "föryngringen"i jaktlagen?.

Här tenderar det att bli en samling "äldre gråhåriga herrar" som sköter jakten, men det kanske inte är så konstigt, om jag återigen får hänvisa tillbaka till kostnaderna för att tex jaga älg.
Körkort + bil är ju ett måste om man ska kunna "jaga självständigt", och det är ju inte längre är en "självklarhet" för många ungdommar.
Drivmedlet tär ju som bekant oxå hårt på kassan - jägarexamen - vapenskåp - vapen - ammunition-semester - licenser - jaktkort,,, ja ni förstår säkert vad jag menar.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#31967 I vårt jaktlag har vi nu ganska många ungdomar. Vi betalar 15kr+moms i arrende. jag har nog varit den jakttokigaste genom tiderna i vårt jaktlag. Det jag sköt på ett år får dom flesta inte ihop på ett jaktliv. Tog semester från den 16 aug då råbocksjakten började, hade trädskällare, satte ut fällor av olika slag mm.Det kröp i en om man blev förhindrad en kväll och inte kunde gå ut o jaga. En normalavskjutning en höst kunde vara:5 råbockar,ett par killingar,2 rävar,2 grävlingar,2 mårdar, 4 minkar, 20 ringduvor, några tjädrar o orrar+ skator, kråkor och kajor. Har säkert glömt nått djurslag.Blev nära nog ett med naturen och hade säkert kunna skjuta mycket mer om jag hade velat. Ta det inte som skryt utan det är rena fakta. Tyvärr(!?) har jaktlusten nu falnat så nu är man normaljägare :roll: >Med tanke på Maserchiefs exklusiva förmodade köp av kikarsikte kan jag säga att jag har hela tiden haft en billig Winchester30-06 med ett 2-7 Weaver i 25 år och jag är oerhört nöjd med det. Många smällar har det fått men jag har inte ens behövt ändra inställningen på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).