Uppvärmning

Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

9 inlägg 12835 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

m.olsson.1986  
#319397 Hej,
Jag står inför ett litet dilemma.
Det är så att jag har fått tillåtelse att ta närmare 70 kubik ved under förutsättningen att jag tar det under denna vår. Problemet är ju att jag har ju endast en förbrukning på ca 25 kubik per år.
Det innebär att jag skulle få kluven ved liggandes i 2-3 år. Hur mycket värmevärde tappar man om den får torka så länge ? Jag vill ju inte gå miste om så mycket gratis ved samtidigt som jag inte vill arbeta så hårt om veden ändå blir värdelös.
Vad tror ni ?
Mvh Marcus



   TS
Avatar Fallback

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319398 3 år är ingen lång tid. Men hur du lagrar den spelar ju in. Torrt under tak så är det ingen fara.

Avatar Fallback

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

bgl  
#319401 Naturligtvis viktigt hur du lagrar veden. Men egentligen ännu viktigare vid långtidslagring är att torkningen första våren-sommaren går tillräckligt långt. Veden ska torkas långt förbi fibermättnadspunkten /drygt 20%/ så att en betydande del av vattnet som är bundet med kapillära bindningar och absorbtionsbindningar i veden avdunstar.
Facktermer tagna ur utredning från 1983 SLU: "torkning av bränsleflis" ISBN-10: 91-576-1503-9 / 9157615039 (similar ISBNs)
ISBN-13/EAN: 9789157615039
Verkar inte finnas på nätet men är närmast en bibel för vedtorkning!

Användarvisningsbild

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

Camwood  
#319432 Rätt torkad ved och som sen förvaras torr kan lagras oändligt länge! typ flera hundra år .

Avatar Fallback

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

Blivande snickare  
#319434 Vi kom för några år sen till bakväggen på vedlidret (visste inte ens att det fanns en :D ) å där var nog veden säkert 80-90 år gammal! :shock:
Men gammelfarfars staplade ved brann hur fint som helst, PUFF! (typ) :lol:
Men varmt blev det! :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

Vedproducent  
#319441 Som flera tidigare varit inne på så kan du förvara veden nästan oändligt länge vid rätt förvaring. Energivärdet är ju konstant 4,3 kWh per kg ved vid 20 procent fukt.
Så förvara veden torrt så ändras ingenting. Inte mer än mycket marginellt i alla fall under din livstid.

Avatar Fallback

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

Hema  
#319457 Vad hindrar dig att sälja av den ved som du inte har direkt användning av? Inte alla som har utrymme att förvara mer än en årsförbrukning.

Avatar Fallback

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

jannee  
#319466 Har i vinter eldat upp det sista av rötmassaveden efter Gudrun. Veden har legat ute, dock under ett plåttak. Har i princip haft samma dåliga bränslevärde hela tiden = ingen märkbar skillnad.
Staplar du bara upp veden så den kan torka. Skyddar den från nederbörd klarar den sig i många år.

Avatar Fallback

Re: Värmevärdeförlust vid lång förvaring.

Ent  
#342928 Det är nog inget problem att få gammal ved att brinna upp :wink: Jag gissar dock att trådskaparen funderar över den gamla "sanningen" att veden tappar energivärde när den lagras för länge vilket tydligen ska komma sig av för låg fukthalt. (Vad nu det skulle ha för betydelse vet jag inte, finns väl en kemisk/fysisk förklaring). Jag har själv ingen klar uppfattning i frågan fast jag ibland eldat ved som varit ett antal år. Det är svårt att avgöra om ett visst vedinlägg ger lite mer eller mindre. Jag är dock övertygad om att lagring under två, tre år inte är några problem. Om man får tag på ved och kan förvara den är det bara att slå till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).