Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn ca 9 ton

103 inlägg 52066 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319121 Ska lasta på lass och testa . Har testat med lite lass på snö då det inte smält bort ännu .Resultatet är att den sidan som slirar lättast slirar medan den andra inte drar alls. Det borde sitta flödesventil som fungerar som diffbroms. Konstigt att de prutat bort en sån viktig detalj. Kör man fast så vill man att de ska finnas kraft på alla hjulen eller?

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319276 Har idag testat med nästan fullt lass. Vagnen är ganska stark, orkar spinna på grus inget problem. Hastigheten är för låg tyvärr måste ha mer flöde. En ide som ja fick , Om man kopplade motorerna i serie i stället för som nu parallellt så borde motorerna gå dubbelt så fort med konstant diffverkan som följd . Är det tänkbart?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319282 Med hälften av dragkraften
Är de 3 slangar till varje motor?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ådii  
#319283 Hur snabbt går vagnen nu då? På de vagnar vi har haft med drivning så har de haft en fart på ca 1,5-3km i timmen vilket räcker bra till i skogen. Har du någon krypväxel på din traktor?
Sen vad det beträffar kvalitén så håller jag nog med Stegmaster att det är storleken som är betydande, tittar man på de större vagnarna som Kesla samt Kronos och liknande har så är nog det mesta mera genomtänkt men priset är därefter då det ligger på en ca 800 000kr och uppåt med beroende på kran och bara vagnen kan kosta 400 000kr. I den klass som din är så är det mycket mera konkurrens än i de större klasserna vilket gör att man inte kan bygga och sälja dem hur dyrt som helst. Bara de att Kesla har den enda (tror jag) drivande vagn på 9ton säger ju en del.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319317 Har en Valtra valmet 900-98 och de är en 40km traktor . Krypväxel finns ej . När ja kör i skogen så är det låg 1 + 2 an som gäller. Den låga ettan går för fort för drivningen till kärran. Har kört med jordfräs och det är på gränsen att de går för fort där med. Traktorn har 18,4*34 och om ja ger järnet så gör den nästa 50km/tim

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319320
gnisten83 skrev:Med hälften av dragkraften
Är de 3 slangar till varje motor?

Det är tre slangar Tryck -Retur-Läck

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319322 montera dom inte i serie, då går axeltätningen på den första motorn. En hydraulmotor får ej ha något mottryck på retur.

Ett bättre alternativ är att montera en roterande flödesdelare som diff i så fall. Då får du exakt samma flöde till båda motorerna och ingen extra värmeutveckling.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319328 Jag anade att de inte skulle funka .Mer flöde eller annan traktor. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319329 De var de med mottryck på returen jag fikade efter.
Konstigt att den saknar flödesdelare, de sitter sån på min från 80talet där även trycket till kolvarna som trycker rullarna mot däcken tas

Experimenterade lite med flöden när jag köpte min kärra, hade 36cc pump då o bytte senare till 44cc o nu 54cc.
44cc räckte klart till min men de hänger på vilken storlek du har på dina motorer

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319336 Tog ett hyraul schema så ser ni delningsblocket nr 7.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319338 Tog ett hyraul schema så ser ni delningsblocket nr 7.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Seb macahan  
#319339 Hej. Jag har Kesla 12t med drift. Jag känner inte igen något om dina tråkiga erfarenheter. Jag har flödesdelare, smörjnipplar till förbannelse även vid draget, stakarna är mycket grövre än på min moheda/mowi, grinden rätt vänd och helsvetsade fälgar. Jag är hittills mycket nöjd med min och flera konstruktioner är mycket genomtänkta. Jag hade aldrig accepterat en affär där grinden är vänd fel. Jag pratade med en bysmed som rekommenderade Kesla's vagnar och kranar pga deras hållbarhet. En del konstruktioner ser klenare ut men jag fick förklarat att dom räknar med bättre stål och att konstruktionen ska kunna flexa lite istället för att vara stum. Min vagn gör 5-6km/h med 113L/min. Jag tycker 2-3km är rätt lagom i skogen.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319350 Att vända grinden är bara att lossa fyra muttrar och lyfta å vända den rätt. Maskinförsäljaren måste vara rädd om sitt rykte om de ska överleva. Det jag retar mig på är att så inte är fallet. Då jag sysslat med olika mekaniska konstruktioner såsom byggt eget sågverk för traktordrift med 1200mm klinga och byggt vindkraftverk med navhöjd på 19m så ser man direkt om saker funkar eller ej. För några år sedan hade jag en tippkärra som hade sina fälgar svetsade som Kesslan . De delade på sig inte så kul men de blir resultatet då de inte är helsvetsade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#320101
Ådii skrev: Bara de att Kesla har den enda (tror jag) drivande vagn på 9ton säger ju en del.

Nja, inte riktig så. Palms har drivna vagner helt ner til 8t vagnen(dock endast 2wd navdrift)
9 tonnaren får man med vanlig 4wd Robson.

http://www.nordfarm.se/images/pdf/palms-skog.pdf

Btw: er det några Finnar här på forumet som sett et stort griplastertest i nån lantbrukstidning?
Sto under en video av en Palms kran, att denna var bäst i test i et finsk stortest.
Det er va jag kan tolka ut av tyska teksten under videoen. :???:
Bara lite nyfiken, då detta er stort sett samma som min Farmi 4067. 8)


Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320133 Vi har också 2wd navmotordrift ned till 8,5 t vagnar.

Vad menar de i videon med kranlängd 6,7 m och räckvidd 7,1 m? F ö rätt spännade vid 1:50 när vänster bakhjul börjar lätta...

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).