Socialt (mer om oss)

VM Falun 2015

115 inlägg 36646 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

Vedproducent  
#319279 Ja om han är den bästa skidåkaren eller inte får väl var och en bedöma. Helt klart har han varit först i mål flest gånger när han har åkare han kan åka tillsammans med. Nu är ju loppen såna och då gör han det bäst av alla.
Det enda loppet som han fick åka själv var individuell start 15 km som gav honom en 62:a plats och 4 minuter och 44 sekunder efter.

Elmia
Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

jannee  
#319281 Förstår inte varför folk ska försöka förringa eller bortförklara just nu världens främste skidåkares resultat.
Det är ju i vilken turordning man passerar målet som räknas, vad man håller på med för övrigt under loppet måste vara ganska oväsentligt.
Northug är skidsportens Bad Boy, dock INTE bland hans övriga skidkonkurrenter, det är massmedia som håller på med en hatkampanj. Ren skär avundsjuka. Vilka dumheter han gör på sin fritid är ju hans problem och norska myndigheters.
5 milen individuell start, kanske ett helt annat resultat eller inte, är ju inget som man bör spekulera i eftersom det nu var masstart . slut

Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319284
T Landström skrev:Imponerad av Northug...men han är som en bortskämd pojkspoling som bara glider med och får allt serverat...
VM skulle varit 2 veckor tidigare...


Nåja, det är ju upp till de andra att åka taktiskt smartare än Northug, han styr ju inte hur de ska åka.
Han är helt otroligt bra på att ta sig fram mot slutet av loppen, finns ingen som slår honom där.

Med det sagt så tycker jag att masstarten har tagit bort udden av skidåkningen, det var mer spännande med individuell start, även om skidåkarna på den tiden hade bra sekondering med tider framåt och bakåt och kunde åka strategiskt även då. Nu ser man ju på en gång hur alla ligger till, det blir lite tråkigare.

Grymt bra VM blev det iallafall, det är bara vädret som hade kunnat vara bättre!

Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319300 Northug är ju ljusår före de andra vad gäller taktik, bara en sådan sak. Och så kan han åka skidor riktigt fort också. :)

Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

Bax  
#319308 Gubben i lådan dyker upp igen.....
Det är ju den som är försti mål som är bäst, så har det varit i alla tider.
Häromdagen hyllade vi Stinas taktiska åkning i stafetten, idag dissas Petter när han gör likadant.

För övrigt är det inte "bara att glida med" för då skulle alla göra det. Det är ju världselit som får släppa för att det går så jä--a fort där framme, och då är man ingen dålig skidåkare om man klarar att hänga med. Sen har ju Petter den där unika spurten att plocka fram, som gör honom till mästare.

Hade det varit normalt före tror jag Johan Olsson malt ner alla i det här loppet, men denna jävla skitvinter satte all normal åkning ur spel, igen.

Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

Brickan  
#319331
stegmaster skrev:5 mil med enskild start tror jag aldrig vi kommer se mer( det tilhör historien), för det blir för långdrygt att titta på..

Nej, nej.. det är precis tvärt om. Hur kul är det att titta flera timmar på en oförändrad grupp som åker samman i en enda klump i fem mil. Det händer alldeles för lite med masstart. Individuell start är ju mycket mer händelserika med flera lopp igång samtidig. Ett lopp vid varje tidtagning. Man måste kolla koll på tider och så, men det är ju det som gör det hela spännande. En åkare kan samtidigt leda stort och ligga efter. Mycket mer händelserikt. tycker jag.

Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

jannee  
#319343 Håller med Brickan att individuell start kan vara något mer rättvis, masstart gynnar andra kvalitéer, bl.a. spurtförmåga och förmåga att hänga.
Dock var det individuell start på det lopp Olsson vann, då blev de som startade sent väldigt missgynnade beroende på snövädret. Riktigt 100% rättvist kommer det aldrig bli, hur de än gör.

Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

stegmaster  
#319369
Brickan skrev:
stegmaster skrev:5 mil med enskild start tror jag aldrig vi kommer se mer( det tilhör historien), för det blir för långdrygt att titta på..

Hur kul är det att titta flera timmar på en oförändrad grupp som åker samman i en enda klump i fem mil.

Om man går 1 dag tilbaka i tid, så var vel inte just det fallet, fältet sprack ju nästan direkt, och det tror jag det hadde gjordt i dag ochså med bättre väder/före.( Even om det er jämnare blant herrerna).
Södergren och flera forsökte ju rycka lite i dag ochså, tyvärr var det omöjligt att dra ifrån på grunn av väder/före.
I mitt tycke , visar folk verkligen hur stärka dom er, när dom klarer köra så att andra måsta slippa, even om dom går direkt bakom.
Tyvärr var det omöjligt i dag, men jag tror vi satser på en endra vädret framför distansprogammet innför nästa 5mils lopp. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319375 Ska masstartslopp vara riktigt avgörande, så bör de nog vara närmare 9 mil långa...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

jannee  
#319463 Niking, det hjälper inte, se bara hur det går i Vasaloppet.
Oberoende längd gäller det nog vem som har smartast upplägg + dagsformen.
Långlopp premierar en viss typ av skidåkare, sprintlopp en annan, samma när det gäller stilarterna.
Finns ytterst få killar som är bäst på allt, en av de bästa är (eller var i detta VM) dock Northug, bl.a damerna var utan tvivel Johaug drottningen - verkligen bäst på allt när det gällde och förutsättningarna var rättvisa. Sedan kan vilken som åkare helst ha s.k. dåliga skidor, något som hör till skidåkarens verkliga fasa.

Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

stegmaster  
#319473 En sak at notera för Norges del.
Det gick ju hur bra som helst, men om man tar bort Northug från slutlistan, så hadde inte detta VM vore någon höjdare för oss Norrmänn.
Var inte mycket til resultat av dom andra herrerna.
Så vid nästa mesterskap kan mycket endras, Nortug har ju hotad med at börja gå dessa langlopp(typ wasaloppet och likn.), men vet inte hur det blir med det nu. :???:
(Han krånglar stadig med Norska skidförbundet om sina avtal, så vi får se)


jannee:
Visst Johaug var bra på 3 milen, men så er hun helt kass i sprint, så Bjørgen er nog Norges mest kompletta åkare på damsidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319551 Jannee! 9 mil masstart är mer utslagsgivande än 5 mil masstart. Sedan är 9 mils skidåkning ingen garanti mot norska segrar, men det är ju en helt annan sak.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

Brickan  
#319555
Niking skrev:Jannee! 9 mil masstart är mer utslagsgivande än 5 mil masstart. Sedan är 9 mils skidåkning ingen garanti mot norska segrar, men det är ju en helt annan sak.
/Niklas
jovisst, men mitt problem var mer med masstart som företeelse. Finner det mindre intressant än individuell start. Händer mer med individuell start under sändningen. Det händer saker hela tiden. Man är hela tiden på flera ställen i loppet. En åkare kan samtidigt leda och ligga efter. Mer kul helt enkelt. Mer krävande också för utan tider blir det rätt platt. Lite som 10000m skridsko. Samma typ av spänning. Det är klockan som är intressant och ger spänning.

ja, ja allt var bättre förr, ju förr dess bättre...

Användarvisningsbild

Re: VM Falun 2015

stegmaster  
#319563 Jovisst, någon likar si och någon så, men det verkar som det går mot alt mer masstarter innom flere idrotter.
Even innom skridsko börjar dom nu med masstart, för at forsöka höja interesset(och lite mer action), då det er ganska lågt just nu(förutom i Holland).
Tror inte folk har samma interesse och tålamod lengre, alt måste skje fortare och mera action, verkar det som. :???:
Venta bara tils dom börjar med masstart i bakkhoppning. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: VM Falun 2015

Blivande snickare  
#319564 :lol: :lol: Kan redan se det framför mig! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).