Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn ca 9 ton

103 inlägg 52068 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319046 Detta med att traktorn går för fort retar mig lite. Hade inte tänkt att få de problemet. Men å andra sidan så om man sätter dit eget hyd system på kärran så kan man köra med vilken traktor som helst. Det blir en merkostnad ca 20000 extra kanske. Vill ha elstyrd ventil till drivningen . Ska vara kopplad så att när man bromsar så slutar driften samtidigt.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319052 Har en bild på grinden till

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#319053 Brukar finnas smörjning på dragöglan. Det har det vore både på min Farma och min Farmi.

Kan dom klenare stakerna ha nåt med liten lastyta att göra???
Endast 1,7 m2 enligt Keslas hemsida, vanligt på en 9tonn vagn brukar var drygt 2 m2(min Farmi och er på 2,1m2).

http://www.kesla.fi/sv/trailers/-/asset ... _count%3D2
Senast redigerad av stegmaster lör 28 feb 2015, 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319054 Flödet på en äldre traktor är inte mkt att hänga i granen för drift, kanske inte trycket heller.
Vad anser kesla att maxtrycket för driften är?
Provade med 175 bar på min Moheda från början o då hände inte mycket när de behövdes som bäst, vid 210 händer desto mer :D

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#319056 Men om du slår til drivningen på endast vagnen på plan väg, och rusar traktor lite med växlar i neutral, flytter den inte på ekvipasjen då????
Hittar inga uppgifter om keslas drivning på hemsidan, men det står vel i manualen,
vilket flödet och tryck som rekommanderas.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319057 du skall inte överväga att montera frontmonterad pump på vevaxeln på traktorn, ett separat system bara för kran och drivning?.

Så hade nog jag byggt.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319062 Det är lite konstigt att de är så svårt att ta reda på uppgifter om Keslas vagnar . Censuerat hemlihetmakeri är va de är . Har manualen här och driftens körhastighet är upp till 3km/tim max tryck 180 bar max flöde är 100 l/min . Däremot finns inte motorns deplacement med. Kan notera att slangarna till å från delar block är 3/4" vilket är ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319063 Hittade följande råd i manualen
Idriftsättning efter lagring av vagn
1. Putsa vagnen grundligt
2. smörjning osv.

Får väl ta en trasa och gå över vagnen . Det är tydligen det viktigaste

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319065 Med andra ord behöver flödet vara 100min/lit för 3km/h?
Kraft vid 180bar?
Glöm inte vaxa den med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319067 Tycker att den borde gå fortare med de trycket+ flöde. Köra med 3 km/tim= krypväxel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319069 trycket har inget med hastigheten att göra. Bara flödet.
Traktorer har kugghjulspumpar vilka har ett max tryck av 200 bar (finns gjutjärns kugghjulspumpar som ger 250). Därför får tillverkarna av vagnar räkna med max 190 bar i tryck. För att få kraften då så blir det att köra med större displacement på motorerna och med det lägre hastighet.
hade varit intressant att se typskylten på motorerna.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#319071 Tittade på smörjschemat och dragöglan ska inte smörjas? Konstigt om man välter vill man inte vrida sönder traktordraget eller? Ska borra dit en smörjnippel i alla fall . Draget bör kunna snurra tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stektlök  
#319080 Jag sitter här å känner lite besvikenhet över kvaliten på kesla vagnen. Detta ska väl vara en vagn i övre prisklassen ? Nippel i draget gör du rätt i att borra dit. Hoppas allt löser sig

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

goran  
#319095 Har du köpt vagnen i Jönköping eller av någon återförsäljare. Kan du flytta boggien på centralröret.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#319098
stektlök skrev:Jag sitter här å känner lite besvikenhet över kvaliten på kesla vagnen.

Som jag tjatat mycket om i andra liknandet tråder, så er inte kvaliten i mitt tycke knyttat til tillverkaren, utan til storleken på vagnen.
Alla 9t vagner er budgetvagner oavsett tillvekare, vil man ha bättre kvalite får man köpe större (och ennu dyrare) vagner.

Btw, så står 5km/t på deras hemsida och inte 3km/t som i manualen. :???:
Men 180bar och 100l/min er ju maksvärden, ska vel inte behöva så stora flöden för at det ska fungera.
Då bordet vagnen ju nästan vore utrustad med egen pump och tank som standard, finns vel inga "normala" taktorer som tar ut et så stort flödet på 1 uttag (förutom några få som har high flow ventil, eller va det nu heter)

Edit: t.eks Farmi`s minstra drivna vagn( 101 11tonns vagn) gör 2,7km/t vid 50l/min (dragkraft 1,9t), så tror knappast keslas 9tonnare har större motorar, snarare mindre.

http://farmiforest.fi/se/index.php?opti ... e&tuote=24

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).