Avverkning (slutavverkning)

Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning?

68 inlägg 27044 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318875
svea skrev:Håller med dig om att markägaren gött kan kräva både traktdirektiv o skördarnota. Men, om markägaren är lite intresserad av skogen och inte bara notan/pengarna borde den kunna gå ut i skogen när snön smält och hittat ev. missat virke.


Bolagen tar sina procent för administration, skall man vara kvalitetsuppföljare och kontrollant för de som avverkar, kanske man skall ta en "liten" administrationsavgift?

Går det så går det, och går det inte gör de bara de som skulle varit gjort från början. De har inget att förlora på att chansa.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

jannee  
#318878 Detta med att skotaren ligger långt efter skördaren är rent ut sagt ett djävla oskick, finns absolut inget skäl till detta.
Allt handlar om ett djävligt dåligt upplägg - finns INGA ursäkter.
Snacka om logostik
Såg i dagarna en slutavverkning som Vida höll på med, där fanns en skördare + en skotare och en timmerbil som lastade virke. Nästa vecka lär det endast vara groten kvar.

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Erre  
#318879
jannee skrev:Detta med att skotaren ligger långt efter skördaren är rent ut sagt ett djävla oskick, finns absolut inget skäl till detta.
Allt handlar om ett djävligt dåligt upplägg - finns INGA ursäkter.
Snacka om logostik
Såg i dagarna en slutavverkning som Vida höll på med, där fanns en skördare + en skotare och en timmerbil som lastade virke. Nästa vecka lär det endast vara groten kvar.


Timmerbilen ska ligga lite mer efter tycker jag.
Har man otur åker det med en massa okapade rotben som blir vrakade när timmerbilen är och sliter i vältan for fort.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Gunnar Lindgren  
#318881
Skogsola skrev:A. Ja självklart ska markägaren få redovisning på utfört arbete.
B. Nej virkesköparen har bestämt att vi inte får lämna ut skördarnotor.
C. Vad är skördarnotor?

Säljaren bör kräva skördarnota detta är enda sättet att få lite press på bra kallibrerade skördare och skördad volym kontra inmätt totalvolym inklusive vrak. Per sortiment kan diffa på grund av sorteringsmissar i olika led. Efterfråga kalibrerings nota dålig mätning bör aldrig tillåtas oavsett avverkningsform.Finns många skördare med bra mätning vore bra om många fler anslöt till den skaran.
Gunnar Vansbro

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318883

Bolagen tar sina procent för administration, skall man vara kvalitetsuppföljare och kontrollant för de som avverkar, kanske man skall ta en "liten" administrationsavgift?

Går det så går det, och går det inte gör de bara de som skulle varit gjort från början. De har inget att förlora på att chansa.



Jag fattar faktiskt inte riktigt vad du menar. På ett eller annat sätt tar bolagen ut admin.avgift. Skulle tro att det oftast är skördarförarn som lämnar ut notan, i alla fall om markägaren är en som följer med lite på avverkningen och visar sig i skogen. Traktdirektivet får nog bolaget lämna ut eftersom maskinerna väl bara har ett var.
Men, som det är nu verkar väldigt få markägare fråga efter en skördarnota, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318884
jannee skrev:Detta med att skotaren ligger långt efter skördaren är rent ut sagt ett djävla oskick, finns absolut inget skäl till detta.
Allt handlar om ett djävligt dåligt upplägg - finns INGA ursäkter.
Snacka om logostik
Såg i dagarna en slutavverkning som Vida höll på med, där fanns en skördare + en skotare och en timmerbil som lastade virke. Nästa vecka lär det endast vara groten kvar.



Hur mycket efter är FÖR långt efter menar du?

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

jannee  
#318887 För långt beror till stor del på väderleken. Risken för snö eller på vårkanten risken för tjällossning kraftig snösmältning. Inte är det mening att skotarföraren ska kunna skylla på att marken inte bär eller att travarna är översnöade.
För övrigt är det en självklarhet att skogsägaren (leverantören) får en skördarnota - det är ju han som står för notan, självklart har man rätt att se vad man betalar för.
Skördarnota är i princip en följesedel på utfört arbete.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318892
jannee skrev:För långt beror till stor del på väderleken. Risken för snö eller på vårkanten risken för tjällossning kraftig snösmältning. Inte är det mening att skotarföraren ska kunna skylla på att marken inte bär eller att travarna är översnöade.
För övrigt är det en självklarhet att skogsägaren (leverantören) får en skördarnota - det är ju han som står för notan, självklart har man rätt att se vad man betalar för.
Skördarnota är i princip en följesedel på utfört arbete.



Planering är naturligtvis nåt som en del bolag borde bli bättre på. Men vädret styr ingen över. Och då menar jag inte att skotarn har rätt att ligga görlångt efter. Men som skotarägare/förare är det alltid svårt att få till balansen mellan att stå still pga att den kört ikapp skördaren eller att få en post emellan och kanske då ha x antal kubik liggande på nästa post. Iallafall gäller detta gallringsskotare. Och, planeringen står virkesköparen för, inte skotarföraren.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Hema  
#318893 Denna tråd kanske skulle ligga till grund för en rekommendations-Guide, där medlemmar kan gå in och se vad man bör tänka på vid slutavverkning/gallring? Kan vi hjälpa varandra att ställa krav, borde det leda till seriösare bolag.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318903
svea skrev:

Bolagen tar sina procent för administration, skall man vara kvalitetsuppföljare och kontrollant för de som avverkar, kanske man skall ta en "liten" administrationsavgift?

Går det så går det, och går det inte gör de bara de som skulle varit gjort från början. De har inget att förlora på att chansa.



Jag fattar faktiskt inte riktigt vad du menar.


Om du vill att markägaren skall kontrollera allt som entreprenörerna och virkesköparna gör, är det kanske läge för skogsägaren att ta ut en kontrollavgift av entreprenören?

Vems ansvar är det att kontrollera så det inte ligger virke kvar?

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

bodaedet  
#318905 Ansvar för kvarglömt virke är entreprenörens. De gånger vi missat något är det markägaren som hittat det. Vi kanske har tur som kör åt intresserade markägare? Om virket blivit nersnöat så brukar jag gå en sväng över skiftet vid töväder och kolla.
Skördarnota borde vara en självklarhet.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318912 [/quote] Om du vill att markägaren skall kontrollera allt som entreprenörerna och virkesköparna gör, är det kanske läge för skogsägaren att ta ut en kontrollavgift av entreprenören?

Vems ansvar är det att kontrollera så det inte ligger virke kvar?[/quote]

Ok, då förstår jag vad du menar. Men det ligger förhoppningsvis i allas intresse att jobbet blir väl utfört inklusive inget missat virke, och då handlar det väl om kommunikation. Ett förslag för att försöka att undvika eventuella problem efter en avverkning är kanske att det ska skrivas med i kontraktet vem som ska göra vad efter avverkningen så det inte går att komma undan för någon part.
Men jag förstår på dig att du inte tycker att det är markägarens ansvar att ha koll på sin egen skog. Jag googlade och här står lite om markägarens ansvar: http://www.skogsstyrelsen.se/Upptack-sk ... ger-lagen/
Skogsentreprenörens ansvar om den är certifierad: http://www.smfcert.se/pefc-krav/entreprenorens-ansvar/
http://www.smfcert.se/pefc-krav/generell-hansyn/

Nu kom vi rätt utanför ämnet, men kanske det borde finnas någon mall/riktlinjer för vem som bär ansvaret för vad och vad man kan kräva.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318933 Jag förstår på dig att du inte tycker entreprenören ansvarar för det jobb han/hon är anlitad att utföra?

Om den som skall utföra jobbet kollar en extra gång så det verkligen blev gjort, så har han/hon utmärkta möjligheter att planera in avslutning av jobbet när det passar honom/henne.

Istället för att göra 97% och hoppas att ingen upptäcker resterande som inte blev gjort.

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogstomte  
#318936 A. Självklart ska skördarnota ingå.

I förlängningen tror jag skördarmätning är bäst, kompletterat med stickprovskontroller. Då blir det intressantare (från bolagens sida) att ha prylarna i trim och se till att få med alla pinnar.

Välskrivna avtal där det är tydligt vad som är ok eller inte saknas fortfarande i de flesta fall. Det ska vara lätt att göra rätt. Jag tror att nästan alla entreprenörer vill göra ett bra jobb och komma tillbaka. Är markägaren tydlig med sina önskemål så tror jag alla parter blir nöjdare.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318941
Mangan skrev:Jag förstår på dig att du inte tycker entreprenören ansvarar för det jobb han/hon är anlitad att utföra?

Om den som skall utföra jobbet kollar en extra gång så det verkligen blev gjort, så har han/hon utmärkta möjligheter att planera in avslutning av jobbet när det passar honom/henne.

Istället för att göra 97% och hoppas att ingen upptäcker resterande som inte blev gjort.



Självklart har entreprenören ansvar för det! Men ibland är det väl bra med fakta och inte bara tycke också? Hade hoppats på fler svar om hur andra gör. Kanske speciellt i norra Sverige där det väl borde vara vanligare med översnöat än i södra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).