Ny Teknik och Elektronik

Flygande drönare, flygfoto & inventering

139 inlägg 105025 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#303740 Intressant! tack för inlägget Fredrik!

Med vänlig hälsning Mikael Öhman, Jägmästare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#303769 Hej,
Här har det svenska företaget Inituitive Aerial uttalat sig om kameraövervakningsreglementet som ska ligga under Länsstyrelsen.

Expert svarar att kameraövervakningstillstånd troligtvis krävs även om kameran styrs via en pilot. Kameran måste "vara nära kroppen".

Vilket reglemente ... ?

https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... ot-vd.html

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305021 En sån skulle jag vilja ha, inte så noga om man störtar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#305031 Tålig rackare.

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311243
totte skrev:
öHman skrev:Peter har även en egen firma som heter AirFoto i Umeå, duktig kille!


Visst är det Peter i Braxsele? Har åtminstone tidigare varit med här på Skogsforum, inte sett till honom på ett bra tag nu.


Nu va du snäll Öhman :)

Japp de e jag Totte, snart Bjurholmsbo

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#311249 Se där ja, du dyker upp. Så du skall flytta till metropolen Bjurholm city. Själv flyttade jag till Skåne.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#312282 Hej,
Första prövningen mot Länsstyrelsen som har hand om kameraövervakning blev det avslag på.
Avslaget kommer överklagas så vi får väl se vad som händer.
Troligtvis kommer inte en sådan här dom att vara prejudicerande eftersom det beror vilken offentlig plats man söker tillstånd för.
Sedan tror jag att LST måste se över tillämpningen, foto/video med drönare är inte i alla lägen lika med kameraövervakning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 877684.ece

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#312286 Ja vi får hålla tummarna att de är kloka och utformar reglerna smart liknade försvarsmaktens lag om landskapsskydd, där fotograferingen i sig själv inte är olaglig utan endast spridning (utan tillstånd)
Skulle vara tråkigt om reglerna förhindrar skogsinventering där intigritetsfrågorna inte är så aktuella....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#312395 it´s alive! ....again .... denna drönare har många liv. sjukt imponerad. Efter att satt ihop inälvorna fel några gånger så hänger denna hjälte i propellrarna igen!

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8708&sk=t&sd=d&st=0

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#312447 Hej,
Ja, det är imponerande, det är inga dåliga smällar när de drar sig i, med propellrar i fullt blås och allt!

Lägger in en miniatyr av din bild (länken) ovan.

8708

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#318737 Just nu ser det lite mörkt ut för drönarbranschen. Länsstyrelsen har nu avslagit ansökan nr 2 (av 2) när det gäller att filma från drönare. LST hänvisar till kameraövervakningslagen och att man inte får filma där allmänheten har tillträde.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6103822

Läste också härom veckan att kravet står fast att piloten måste ha visuell kontakt med drönaren under hela flygningen.
Hur fungerar detta med så kallade "vingar", alltså inte rotorfarkoster utan mer flygplan? Dessa används ju idag kommersiellt av flera företag, bland annat sådana som inriktar sig till att sälja tjänster för skogskartering. Utifrån tänket ovan är redan idag sådana förbjudna då?

Tja, det ska bli spännande att följa. Jag har äntligen fått mitt certifikat för en av mina drönare, sedan återstår bara om det är värt nåt... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#318749 Det har alltid varit visuell kontakt som gäller för de drönar klasser som är aktuella i skogsbruket därför måste man flyta sig ibland då man vill flyga längre bort än låt säga cirka 500 meter, men det avståndet tänker man en stor aktions radie! Det kan dock vara lite besvärligt om topografin hindrar sikten. Men det är ändå mycket effektivt skulle jag säga. Vad gäller det där med kameraövervakningen lagen så är jag inte orolig. På skogsflygningar tar man inga bilder där ansikten syns. Tror dessutom att tolkningen av denna lag för profisionella dröna entrepenörer kommer att måsta revideras. Men det är ju bara vad jag tror. Tror inte att detta kommer att kunna hindra alla nyttiga tillämpningar med drönare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#322223 Hej,
Ursäkta sent svar från mig.
Jag tror ändå att företag som sysslar med vingar kommer få sin beskärda del också, lika bra att vara förvarnad för då är man beredd, eller hur var det Churchill sade? :wink:

Max flyghöjd 120m (enl regelverket) och ytor om 600 x 600m i skog, jag tror det är svårt att hålla uppsikt då. De gånger jag tittat på en sådan flygning så är det ju nästan tvärtom, att piloten kan ta en kopp kaffe när flygturen går på autopilot och flyger i ett förutbestämt mönster.

Men som sagt, vi får se.

Nu till något roligare, denna var häftig tycker jag.


Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#322240 Tjena! tack för intressant inlägg in tråden!
Den drönar klass jag skulle rekommendera och som är mest aktuell att använda i skogen är 1A d.v.s. ex. smartplane smart One eller sensfly eBee drönare. Då är flyghöjden betydligt högre än 120 m, inom synhåll låt säga 300 meter rakt upp i bra väder, så då blir också aktionsradien mycket bättre (p.g.a bättre vinkel). Den klass du tänker på är kanske 1B då här flyghöjden max 120 meter ex trimbel UAX 5. Dessa är begränsade i höjd (120) i det svenska regelverket då de betydligt farligare p.g.a vikt och anslagsenergi vad jag har förstått. Ytor 600*600 meter har jag inte hört något om du får gärna upplysa mej om vad du hittat den bestämmelsen det skulle vara intressant att läsa!

Kul Video!

Med vänlig hälsning: Mikael Öhman, Jägmästare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Fredrik Reuter  
#322271 Hej,
Ja, jag menade 1B.
Problemet är nog att jag aldrig kommer ha råd att köpa en 1A, de är inte direkt billiga vare sig SmartOne eller eBee...
Därför har jag tittat lite mer på 1B vingar.
Men det är imponerande med de vikter de verkar ha. eBee ska väga typ 700gram med kamera och all nödvändig utrustning (flygklar). Det är nästan för bra för att vara sant, men som sagt imponerande!

Ang ytorna så är det sådana siffror jag hört när jag diskuterat vingar och skogskartering. Har för mig att någon sa att de kunde köra 400HA med basstation på samma ställe. Måste kolla lite mer på detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).