Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201988 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Vardon  
#310799 Hur är kängor i temperatur jämfört med stövlar. Jag skulle behöva så varma skor att en polarresenär svettas om fötterna...

Nån varmare eller kallare än nån annan?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

traktorz  
#310801 Husqvarnas läderkängor som jag köpte i höstas ger förstklassig komfort i såväl blöt tösnö, som ner till -20C. Kallare har jag inte provat dessa i ännu. Fortfarande mycket nöjd med dessa. Ofodrade stövlar i gummi torde vara väsentligt kallare att ha på fötterna vid minus 20 och därunder - tänker inte verifiera detta heller.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Carlfritidshuggare  
#310828
Palms skrev:Tackar, du har inte råkat ut för sömmar som gått upp eller liknande?
Jag valde fjordland för att det var riktigt läder. Har haft problem med konstläder på kängor då de brukar spricka och bli fula, men då har jag använt dem i röjning och det sliter nåt enormt på kängor pga all stubbar som man trampar på i tid och otid.
Gore-Tex i fodret är väl snudd på standard idag men helst skulle man väl ha en ren läderkänga utan foder. Membrantyg tar en evighet att torka när det väl blivit blött.


Har använt kängorna för lite för att uttala mig om slitstyrkan. Totalt inte mer än säg 25-30 timmar och då ganska snällt. En liten buskröjning, annars trädfällning. Har inte fått någon skada på dem.

Intressant det du skriver om konstläder. Har utan framgång letat efter underhållsinstruktion till e-leather. Inte vågat smörja på något utan enbart torkat av och låtit torka. Fortsätter nog så.

När jag nu läser om Fiordland blir jag osäker på om det är Gore-tex eller om jag drömt. :???:

Hade ju tänkt Fiordland från början så nu blir jag fundersam. Men spm sagt - är ju långt ifrån yrkesmässig.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

axwell  
#310870
Vardon skrev:av Vardon [ Mention this user ] » Idag, 18:30
Hur är kängor i temperatur jämfört med stövlar. Jag skulle behöva så varma skor att en polarresenär svettas om fötterna...

Nån varmare eller kallare än nån annan?


Vet inte hur dom andra är, bara att mina 400 kronors är varmare vintertid i enbart ankelsocks än huggarstövlarna med extra raggsockor.

Mitt i sommaren är dom lika varma men inte alls samma problem med att ankelsocks blir fuktiga.
Dessutom behöver man nästan alltid extra strumpor i stövlarna för komfortens skull, fast det kan ju vara individuellt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312301
Carlfritidshuggare skrev:
Palms skrev:Tackar, du har inte råkat ut för sömmar som gått upp eller liknande?
Jag valde fjordland för att det var riktigt läder. Har haft problem med konstläder på kängor då de brukar spricka och bli fula, men då har jag använt dem i röjning och det sliter nåt enormt på kängor pga all stubbar som man trampar på i tid och otid.
Gore-Tex i fodret är väl snudd på standard idag men helst skulle man väl ha en ren läderkänga utan foder. Membrantyg tar en evighet att torka när det väl blivit blött.


Har använt kängorna för lite för att uttala mig om slitstyrkan. Totalt inte mer än säg 25-30 timmar och då ganska snällt. En liten buskröjning, annars trädfällning. Har inte fått någon skada på dem.

Intressant det du skriver om konstläder. Har utan framgång letat efter underhållsinstruktion till e-leather. Inte vågat smörja på något utan enbart torkat av och låtit torka. Fortsätter nog så.

När jag nu läser om Fiordland blir jag osäker på om det är Gore-tex eller om jag drömt. :???:

Hade ju tänkt Fiordland från början så nu blir jag fundersam. Men spm sagt - är ju långt ifrån yrkesmässig.


Jahapp, granngården fick inte fram någon känga i min storlek, de har visst sålt jäkligt bra! Får leta på nätet istället...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318284 Eftersom det inte blev nåt med Oregonkängorna vilket var synd då jag tror de är riktigt bra så köpte jag Meindl Woodwalker istället.
Har aldrig klämt på Meindl tidigare men vet ju att de är bland det bästa man kan köpa och jag är då inte besviken, fy tusan vilken skön känga!
Grym passform för mina fötter iaf.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Carlfritidshuggare  
#318332 Har svårt att tro att du kommer ångra dig :-BD

Är Oregon å väg tillbaka i Sverige vad gäller kängor och kläder. Min ÅF verkade ha mindre av deras utrustning vid mitt senaste besök och Granngården har knappt något på lager i sina butiker. Då försvinner ju lite av iden med en fysisk butik: Att kunna klämma, känna och jämföra. Blev lite of topic.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

rolle  
#318541 Är det någon som testat denna känga.

http://www.skogsutrustning.se/sagklader ... ass-3.html

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318590
rolle skrev:Är det någon som testat denna känga.

http://www.skogsutrustning.se/sagklader ... ass-3.html


Skojigt att det nu har kommit ett alternativ till Meindl Timberking (som förvisso är en mycket trevlig bekantskap).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

mottep  
#318593 Får slå ett slag för husqvarnas senaste kängor. Technical 24. Helt underbara

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

mikael_s  
#318597
Palms skrev:Eftersom det inte blev nåt med Oregonkängorna vilket var synd då jag tror de är riktigt bra så köpte jag Meindl Woodwalker istället.
Har aldrig klämt på Meindl tidigare men vet ju att de är bland det bästa man kan köpa och jag är då inte besviken, fy tusan vilken skön känga!
Grym passform för mina fötter iaf.

Jag trivs väldigt bra i mina Meindl vandrarkängor så jag är nyfiken på ett par Meindl huggarkängor. Men vi har tyvärr ingen lokal ÅF så det måste bli postorder. Känns sådär att köpa skor/kängor på postorder.

Eftersom du säger att du aldrig klämt på Meindl innan antar jag att du inte vet hur deras huggarkängor är i storlekarna i förhållande till deras vandrarkängor? Kan man köra på samma storlek som man har till vandrarkängorna? Kanske någon annan som vet?

Oregon Fiordland passade mig inte och kändes dessutom väldigt tunga.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

mghg  
#318598
mottep skrev:Får slå ett slag för husqvarnas senaste kängor. Technical 24. Helt underbara

Kan du berätta mer om varför de är underbara?

Jag har provat ett par i butik och tyckte att de var väldigt styva, nästan som slalompjäxor. Stabiliteten är alltså knappast något problem. Blir de mjukare efter en tids användning och hur lång tid tar det att gå in dem?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

åberg  
#318610
mghg skrev:
mottep skrev:Får slå ett slag för husqvarnas senaste kängor. Technical 24. Helt underbara

Kan du berätta mer om varför de är underbara?

Jag har provat ett par i butik och tyckte att de var väldigt styva, nästan som slalompjäxor. Stabiliteten är alltså knappast något problem. Blir de mjukare efter en tids användning och hur lång tid tar det att gå in dem?

Jag tyckte de var på gränsen till för styva först. Nu, efter att ha använt dom nåt tiotal gånger, så känner jag inte alls så längre. Fast jag vet ju inte om det är kängorna som som anpassat sig till mig eller jag till kängorna. :smile:

De känns himla bra iaf, aldrig trött i fötterna som jag blev med stövlarna. Det är bara råg i ryggen som fattas. Och benen. Samt armarna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

mottep  
#318619 Jo det stämmer att dom upplevs väldigt stela.men lite handlar om inslitning.mjuknar något efter en vecka eller två. Men det är som med vandrar kängor man får ju extra stöd och avlastning i svår terräng. Tillsammans med bra ull strumpor håller man sig torr i dom även i blötsnö och regn. Känner mig aldrig trött i fötterna efter arbetet. Dyra men skitsamma bra.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

mghg  
#318628 Tack åberg och mottep för svaren. Jag har ett par Stihl Comfort tillverkade av Elten (enligt uppgift är säljs denna typ numera av Engelbert Strauss) och är mycket nöjd. Stövlar är otänkbart. Men mina kängor köptes hösten 2007 så det börjar bli dags för ett byte och när jag provade Husqvarna Technical så blev jag överraskad av styvheten. Å andra sidan kanske mina nuvarande kängor har blivit alldeles för mjuka och jag minns inte hur styva de var i början.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).