Skogsekonomi

Intresserad av att köpa skog

38 inlägg 21279 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318429 Hej!

(Är ny i forumet så rättelser på eventuella nybörjarfel är tillåtna.)

Jag är en kille i mina bästa år då jag står på tröskeln till arbetslivet och har stora ambitioner och planer för framtiden. Har i några år varit mycket intresserad av investeringar i aktieformer och liknande, efter att jag läst Energi & Miljö inriktning på teknisk linje har jag kommit fram till att skog är en enormt bra investering för framtiden.
Har alltid varit intresserad av skogen och övervägande del av kompisarna är utbildade och jobbar heltid i skogen.
Familjen sålde dock en släktgård när jag var yngre och nu är jag intresserad av att följa mitt intresse och eventuellt investera i skog (rimlig storlek).

Vilket är det bästa tillvägagångssättet? Vart hittar jag samlade annonser med skog till salu i närområdet? Skall man använda kontakter och vänner för att komma över objekt eller är mäklare att föredra?

Tacksam för svar! (kanske kan ni komma med direkta tips..?)
Hälsningar nybliven medlem



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318433 Finns flera mäklare som riktar sig mot jord och skog, som t.ex. Areal, Egendomsmäklarna och LRF-konsult.

Då du verkar vara ung och arbetsför, så torde det vara intressant att satsa på fastigheter med ungskog och t.om. kalhyggen. Dessa fastigheter brukar bli väldigt billiga i inköp, får en god framtida värdetillväxt och du får rikligt med möjlighet att själv jobba många timmar på fastigheten med värdehöjande åtgärder som t.ex. plantering och röjning. Nödvändiga verktyg och dylikt för dessa moment är dessutom relativt billiga i inköp (jämfört med traktor/fyrhjuling +huggarvagn, miniskotare etc.)

Nackdelen är ju dock att det blir svårt att plocka ut någon vettig avkastning från fastigheten i början, utan det kan ses som en framtida pensionsförsäkring.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

sundelius  
#318460 Mycket bra råd att av Niking , vill bara tillägga att du bör ha lite is i magen. Till slut hittar du "din" fastighet.
För att det ska fungera bra så tror jag dock att du ska ha ett genuint intresse av skogen då det är rätt mycket jobb och definitivt ingen guldgruva.
Lycka till och välkommen till forumet :smile:

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

jannee  
#318467 Gör sökning på Booli, det mesta kommer upp där. Ibland finns det fastigheter som legat ute länge, kan ibland vara ide att lägga ett "skam"bud.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318479 Tack så mycket!

Ja tanken är att detta skulle bli en typ av framtidsförsäkring, då jag anser att Sveriges skogsproduktion kommer att bli mer värd än Norges oljeproduktion inom en snar framtid. Detta på grund av mijöutmaningarna som vi står inför idag.
Jag har googlat runt lite men det är svårt att hitta exakt det jag vill ha känner jag...
Som första fastighet hade det ideala varit: Runt en halvtimma hemifrån (marks kommun), omkring 50ha till att börja med, blandad ungskog med avverkningsbar skog så att man kan ta skogen i omgångar och amortera av eventuella lån med större klumpsummor (mitt mål är att betala av lån till största möjliga utsträckning innan man tar ut något själv).
Jag har släkt och vänner som äger skog och drömmen hade ju varit att få köpa skog som tillhört släkten (anser att skog är lite av en klenod) men det är som sagt en dröm.

tack för kloka ord, jag får kolla vidare och absolut inte stressa fram något det dyker säkert upp ett drömtillfälle någon gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

Hema  
#318534 Tålamod, tålamod tålamod, ibland kan det ta lång tid innan något bra objekt kommer ut. Samt om fastigheten har avverkningsbar skog, kommer banken kräva större kontantinsats, då de inte belånar sådant. Därför kan det vara lite knepigt att köpa mark med gammal skog.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#318544 fick idag veta av min far att en granne som inte bor på sin gård ringde och berättade att de ville sälja av skogen, 60+..hektar.
Det sorgliga är att de har avverkat stort sett allt så att det finns inte något kvar att avverka för att amortera ett köp. :sad:

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

opekka  
#318546 En flitigt avverkad skog är billigare att köpa o en bättre säkerhet för banken. Alltså lättare att belåna.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#318547 så.. någon som kan erbjuda en avbetalningsplan på ett lån på 5 mille? :D
fast med tanke på att de tagit ut så mkt. ca 4000kubik eller mer är avverkat så lär de nog inte få de 80 000 per hektar som det ligger härikring...

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318556 En bekants bekant har omkring 10ha skog, det är bokstavligt talat sketskog. Inga bundna avtal ingenting. Ligger i en tät granskog med stora skogsposter närliggande. Finns det chans att köpa sån, avverka och sälja som ved för att "städa" upp? Eller måste de först och främst erbjudas att säljas till de som äger skog omkring?

   TS
Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

Tosca  
#318558 Är de tio hektaren en egen fastighet står det väl ägaren fritt att sälja det, ingår det däremot i en större fastighet är det inte säkert att det går att stycka av.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318560 Jag vet inte om det ingår i en större fastighet...
Finns ju inga hus på det eller så det är vad man kallar en "skogsremsa"

   TS
Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

Hema  
#318571 Kolla med lantmäteriet i Mark, om de har någon åsikt, men jag skulle tro att det kan bli svårt. Eg. vill de att varje plätt ska vara självbärande, samt att de önskar hålla transporter av maskiner till ett minimum. Men hör med dem, beroende på vart det ligger kan ju förutsättningarna va olika.

Sedan dessa skiftremsor, viktigt att du kollar upp hur det ligger till med skogsvägar, så att du kan komma fram till hela skiftet. Är det för smalt och kuperat kan det bli tvunget att köra på markgrannens mark och utan lov eller servitut blir det problem.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318583 Hema
Det ska jag göra! vet att vägen som går till och från tillhör vägverket, är också en bastant väg med bra underhåll och det ligger en avsticksväg som går utmed hela remsan, känner även de flesta närliggande grannarna. Om jag inte minns fel så är det släkten som äger det som ligger på andra sidan vägen...

får dock hålla utkik efter annat också känner jag men kom på att det kanske hade passat med något litet att börja med, tar man i finns det ju risk att man tar sig vatten över huvudet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

Seb macahan  
#318588 Jag tror ju inte att ett skifte "sket skog" är det bästa o börja med. Där har du ju en låg intäkt och en hög utgift i 15-20år framåt. Jag hade letat efter en skiftad skog gärna mycket ungskog men o köpa för billigt kan bli dyrt om du förstår vad jag menar. Du bör nog ha något mer o se fram emot. Ta dessa 10Ha som exempel.
År 1. Avverkning med ett netto som du amorterar med och spar 250k till framtiden
År 2-3. Plantering -150k
År 7-10. Röjning -??
År 15-20 Röjning -??

Missförstå mig inte men det kan var kul o ha något annat än röjsågen och planteringsspaden o snegla på. På ett sånt skifte har du inga valmöjligheter. Det jag (behöver inte vara så för dig)upplever som stimulerande med skogen är att dina olika val och insatser har en betydelse, ska jag röja i år eller ska jag gallra det där skiftet? Ska jag hugga i år för o bygga den där vägen eller ska jag vänta till nästa år, eller ska jag hugga 2000m3sk för o kunna köpa skiftet intill som är till salu? Dynamiken i besluten. Har du ett skifte likåldrigt så har du inget o välja på, i år ska jag röja punkt slut. Jag älskar och röja men det kan vara kul o få hugga lite då och då också. Eller ha ett år o fundera på, o gå skogsrundor och mäta och räkna snitsla och göra egna studier. Sånt tycker jag är roligt, På 10Ha plantering händer det inte så mycket de första 10åren, och nästkommande 10år blir ganska enformiga. Vilken skog vill du ha om 20år? Lycka till och hoppas du hittar något kul, och som tidigare talare: Ha lite is i magen, snart kommer det där stället som passar dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).