Motorsåg och handhållet

Picco kedja till STIHL MS 260

108 inlägg 53204 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

palbin  
#214754
Mange skrev:Du kan beställa precis vad som av dem, förutsatt att du vet vad du vill ha.

De har inga gjutna drev utan svarv o nitar.... I alla fall de jag köpt.

"Picco" har de inte, eftersom det bara är en benämning på en typ eller varumärke, inte en särskild delning. De har inte heller "pixel" drev...

1/4, 1/2, 3/4, .325, 3/8 delning har de i alla former. Jag har beställt upp till 14 kugg i 3/8.

Bild


Går det alltså att beställa drev i kvantiteter lämpliga för "enskilda
användare" - säg typ uppemot fem av varje - vad kostar de då bara
på ett cirkus (i lite mera normala storlekar alltså - inte 14 kugg : ) )
- några hundra kronor styck eller ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214759 Jag kommer inte ihåg riktigt. Tror det blev strax under tvåhundra men då tog jag bara de som jag inte får tag i här 9+

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258865 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WYG1P3P-lBY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258902 Eg har faktisk kjørt ein del picco på ei stihl 361 sag, det var picco kjedet med runde hjørner altså halvmeiselvarianten. Har jo sine fordeler, når eg fekk det skikkelig skarpt så skar kjedet veldigt fort me veldigt lite viberasjoner. Begynner å bli ei stund sia eg brukte det no men meiner å huske at etter å ha filt kjedet noen ganger så fekk eg det ikkje like skarpt som før, veit ikkje heilt korfor. I tillegg hadde eg ikkje noen skikkelig mall til rytterne, for meg fungerer det ikkje så bra synes eg å legge noe flatt over rytterne å sikta. Men det var ei lett og fin skjæreutrustning så ideen er ikkje dum, men ein tvinges jo kanskje litt til å velge stihl sag uten at det treng vera noen ulempe.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Ferguson system  
#258912 Jeg har 18" picco på ei stihl ms 390 og opplever at det går lettere nå, enn når jeg hadde 15" og 0.325 deling. Jeg bruker stihl 2 i 1 filmal og det fungerer perfekt, blir sylskarpt. Ett stort pluss er at jeg kan bruke samme filmalen på småsagene også.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317727 Huggarn brukar du fortsatt picco på dine stihl sager? Eg har dei siste åra ikkje brukt picco men i dag fann eg fram ei sthil 261 sag og tok på picco kjede som eg filte med ei 4,0 mm vallorbe fil. Ryttarane rørte eg ikkje, får sjå på mandag om det er foreløpig suksess.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317759 Foresten noken som veit om det er fildiameter å oppdrive mellom 4,0 og stihl sin 3,2 mm? Tenkte det kunne vera greit å vita. Rundt ca 3,5-3,8 er kanskje passeligt til ett slite picco kjede vil eg tru.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318297 Skal ikkje sei at eg alltid er fornøyd når eg har filt h 25 kjeda men trur den er lettare å få til enn picco iverfall, så foreløpig held eg meg til h 25, h30 er ett anna bra alternativ og.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Traktorkalle  
#318306 Hej.

Blev inspirerad av denna tråden för ngt år sedan, och provade picco PS (utan 3) på min hva 55. Mkt trevlig kedja, och snabb! Tog tid på några kap, och skulle säga ca 20% snabbare än .325 Borde nog ha ett 8-kuggars, men har inte fått tag på ringdrev med lilla fästet. Får väl köpa med trumma o drev i ett(glömt vad det heter) när andan faller på. Kommer hursom att köra mer med den i år.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318318 ok var pm kjede eg har brukt da, ikkje prøvd ps kjede enda. Korleis opplever du det med tanke på kvisting er det rappare og kvista med og enn ett .325 kjede?

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Traktorkalle  
#318321
can skrev:ok var pm kjede eg har brukt da, ikkje prøvd ps kjede enda. Korleis opplever du det med tanke på kvisting er det rappare og kvista med og enn ett .325 kjede?


Hann bara testa på det sista i vedhögen, så ingen kvistning. Det ska bli i år.
Fin att göra instick med i alla fall!

Mvh

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Traktorkalle  
#318324 En fråga till er som kan: Använder nu svärdet från en äldre Partner elsåg, men den kan ju behöva användas någon gång...

Är det rätt fäste på det här svärdet? http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Sv ... ::297.html

Har aldrig kört hårdnossvärd, är det något speciellt att tänka på?

Mvh

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318334
Traktorkalle skrev:
can skrev:ok var pm kjede eg har brukt da, ikkje prøvd ps kjede enda. Korleis opplever du det med tanke på kvisting er det rappare og kvista med og enn ett .325 kjede?


Hann bara testa på det sista i vedhögen, så ingen kvistning. Det ska bli i år.
Fin att göra instick med i alla fall!

Mvh


Eg har som sagt berre kjørt pm kjede men bedre kjede til å gjera innstikk med har eg aldri brukt, men i kvistinga så har sålangt 21 bpx vært bedre. Ps kjede er vel standardkjede på 241 saga såvidt eg veit. Anngåande sverdet så kan eg desverre ikkje hjelpa deg. Eg vil tru det passe men er ikkje sikker ville hørt med selger dersom du ikkje får hjelp her da. Er fristande å kjøpa ett ps kjede å prøva, får sjå.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Traktorkalle  
#318343
can skrev: Ps kjede er vel standardkjede på 241 saga såvidt eg veit.


Är ganska säker på att det sitter PS3 som standard på 241. 3 står för att det sitter kastskyddslänkar på kedjan, finns inte på PS.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318441 Ja det stemmer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).