Bilar

Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

42 inlägg 25659 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Gero  
#318265 Finns det 4wd miljöbilar att köpa idag? Skulle behöva byta bil och eftersom det blir en del farande på skogsvägar så vill jag behålla fyrhjulsdriften och skaplig markfrigång. Vad säger panelen om 4wd miljöbil, helst diesel......



   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318272 Enligt den här listan http://www.bilsweden.se/fordon-i-samhal ... lista-2014 är nog antalet dieseldrivna miljöbilar med fyrhjulsdrift lika med noll... En gasdriven subaru borde väl liksom alla andra subaru vara 4wd, annars är det nog tunnsått...tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Fredrik Reuter  
#318273 Hej,
Enl listan ovan från Daniel så verkar Volvo XC60 och XC70 (D4 man) vara med under diesel. Tolkar det som att dessa är miljöbilar då?

Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Vardon  
#318276 vet inte vad det var för sida, men enligt www.miljofordon.se så verkar det kunna finnas några. På transportbilar fanns dock inte diesel som alternativ. Gas ska man nog vara lite försiktig med, med tanke byte av gastank. Eller ialla fall tänka igenom det innan.

Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318278 Tror att både XC60 och XC70 är framhjulsdrivna versioner.

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

jannee  
#318282 Volvo XC 60 D4 FWD har i alla fall varit miljöbil, reglerna ändras lite hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Camwood  
#318337
Gero skrev:Finns det 4wd miljöbilar att köpa idag? Skulle behöva byta bil och eftersom det blir en del farande på skogsvägar så vill jag behålla fyrhjulsdriften och skaplig markfrigång. Vad säger panelen om 4wd miljöbil, helst diesel......

Alla gamla Chevor och Dodgar från 70-90 talet är ALLA riktiga miljöbilar!! Och jag skämtar inte nu !!
Men undvik 80 talet med en massa trix o trax med avgasrening på dessa bilar. Dom motorerna kan man bygga om men det är en helt annan tråd som vi får ta sen . Nä gamla pickisar från staterna är och kommer förbli dom allra bästa miljöbilar som byggts. Dom flesta är 4 wd och dom har en spis som är en av världens mest till antalet byggda motorer. (sb 350 tex)finns även i diesel.
Varför är dom miljövänliga ?
Mycket enkelt! Dom håller länge och det bästa är att dom är förnybara och så gott som outslitliga
picksar från 60 talet rullar än i dag . Återbruk kallas det. Den totala energimängden som går åt (oftast inte klimatsmart energi typ Kina) för att tillverka en ny MILJÖBIL är enorm.
Tänk på det när du ska köpa en ny så kallad miljöbil.

Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318380
Sidenbladh skrev:Tror att både XC60 och XC70 är framhjulsdrivna versioner.

Det stämmer, den nya 4cyl motorn är den som är miljöklassad o den finns inte med AWD ännu
XC60 o XC70 med AWD har den gamla 5an.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Seb macahan  
#318388
Camwood skrev:
Gero skrev:Finns det 4wd miljöbilar att köpa idag? Skulle behöva byta bil och eftersom det blir en del farande på skogsvägar så vill jag behålla fyrhjulsdriften och skaplig markfrigång. Vad säger panelen om 4wd miljöbil, helst diesel......

Alla gamla Chevor och Dodgar från 70-90 talet är ALLA riktiga miljöbilar!! Och jag skämtar inte nu !!
Men undvik 80 talet med en massa trix o trax med avgasrening på dessa bilar. Dom motorerna kan man bygga om men det är en helt annan tråd som vi får ta sen . Nä gamla pickisar från staterna är och kommer förbli dom allra bästa miljöbilar som byggts. Dom flesta är 4 wd och dom har en spis som är en av världens mest till antalet byggda motorer. (sb 350 tex)finns även i diesel.
Varför är dom miljövänliga ?
Mycket enkelt! Dom håller länge och det bästa är att dom är förnybara och så gott som outslitliga
picksar från 60 talet rullar än i dag . Återbruk kallas det. Den totala energimängden som går åt (oftast inte klimatsmart energi typ Kina) för att tillverka en ny MILJÖBIL är enorm.
Tänk på det när du ska köpa en ny så kallad miljöbil.


Har du kommit fram till detta själv eller är det något som någon har forskat fram och i så fall vilken intresseorganisation har betalt den forskningen? Har svårt o tro att Sveriges Naturskydds förening har släppt denna information :wink:

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

axwell  
#318412
Gero skrev:Finns det 4wd miljöbilar att köpa idag? Skulle behöva byta bil och eftersom det blir en del farande på skogsvägar så vill jag behålla fyrhjulsdriften och skaplig markfrigång. Vad säger panelen om 4wd miljöbil, helst diesel......

Vad får dig att ha miljöbilskrav som ett måste. Förmånsbeskattning eller trängselskatt eller........?
Förra året fanns det flera riktigt rymliga 4wd dieselkombis med höjd markfrigång och skyddande sköldar på undersidan.
Nya regler gör att dom inte längre platsar, runt 1500 kr/år i vägskatt numera, vilket borde vara en struntsumma i den totala bilkostnaden.

Tänker bla. på Skoda Octavia TDI 1.6, -14, 1700 kg dragvikt, Haldex gen5, bränslesnål.

Det finns troligen fler -14 modeller som nu har hamnat på fel sida av nya gränsen

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318428 Köp en Hilux och va som folk.

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

elis  
#318440 Vad är miljövänligt, alla tolkar det utifrån sin egen snäva utblick. Dagens moderna smådieslar kan vara ganska billiga i drift men lägger man till de extra dieselslulande aggregat som krävs för att hålla värmen i dem så blir förbrukningen betydligt större.
SNF, dessa rabiata miljögurus visade upp sina galna nunor så fort bränslepriset sjönk nyligen. De fick stå oemotsagda i tv och beklaga sig över följderna av prissänkningen, enl dem skulle nu alla gå och köpa en andra bil och miljön skulle gå åt helvete.
Bland de mindre och populära små skåpbilar som finns idag så har en del 4wd. Ett av märkena är drabbat av att stödlagren på drivaxeln till bakaxeln ofta havererar. Stödlagret går ej att byta utan hela axeln med två stödlager, knutar och allt måste bytas. Bara ett exempel av många. Detta miljövansinne återfinns i mängder med moderna "lösningar" och bilarna får förvånansvärt nog kallas miljöbilar.
Camwood är på rätt spår (eftersom han tycker som jag) :wink: vi måste prioritera och högre värdera de lösningar som spar jordens resurser. Ju mindre/färre delar vi måste tillverka ju lägre avtryck.
Jag personligen anser att det finns inga alls miljöbilar idag, inte så länge enda kriteriet är deras ofta felaktigt angivna bränsleförbrukning. Köp en bil du gillar och trivs med. 8)

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318442 Vilka miljöbilskrav behöver du uppfylla?
Om det räcker med 120g/km så klarar både passat och golf det med manuell växellåda.

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

opekka  
#318464 Mitsubishi Outlander verkar vara intressant, en plug-in hybrid med fyrhjulsdrift och bra dragvikt. Dock dyr: över 400 tkr.

http://mitsubishimotors.se/bilar/outlander-phev

Avatar Fallback

Re: Finns fyrhjulsdrivna miljöbilar?

OliT  
#318473 Jag är vansinnigt nöjd med vårat bilköp, en Fiat Panda 4x4. Det är en pyttebil som beter sig ofantligt bra på dåliga vägar. Fyrhjulsdriften är inte bara en leksak, utan har bland annat låsbar fördelning och elektroniska diffspärrar. Kan bara intyga att den fungerat klockrent i rejält med snö i Tornedalen.
Motorn har fin karaktär, en liten tvåcylindrig bensin-turbomotor med en hel del körglädje.

Billig är den också, vi betalade 137' för en demobil med några hundra mil på mätaren, då med drag, nya Nokian Hakka 8 och m+k-värmare. Att skatten och försäkringen är billig gör ju heller ingenting.
Om storleken räcker kan jag varmt rekommendera den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).