Öppna kategorin

Fastighetsskatten på väg tillbaks?

18 inlägg 6814 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastighetsskatten på väg tillbaks?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

isteskog  
#318229 Är inte det minsta förvånad! Och Alliansen som inte tog chansen till nyval ..... årets dumstrutsvinnare :???:

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318239 Snarare förra årets dumstrutsvinnare p.g.a. decemberöverenskommelsen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

isteskog  
#318246 Det är i år de ska ha dumstruten! :wink: Det är ju nu alla förslag som försämrar för företagandet kommer, vissa visste de ju om ifjol, men att de trodde att det skulle stoppa med de förslagen var ju naivt i överkant. Nu ser vi företagare verkligen vad rödgröningarna går för och vad som väntar framöver .... 😡

Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

axwell  
#318264 Tack för upplysningen om att vi inte har någon fastighetsskatt. :roll:
Nu blir det till att kräva tillbaka det jag betalat dom senaste 8 åren :!:

Magdalena är nog så strategisk att hon fattar att några större förändringar skulle innebära röstförluster.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

Vardon  
#318269 Förmodligen behåller de den fina traditionen att sätta taxeringsvärden i rena fantasipriser ialla fall på landsbygd.

Men man får se till de positiva effekterna, kvarvarande bofast befolkning i områden med höga taxeringsvärden men dyra levnadsomkostander, tex skärgård / öbor är ju lättare att "köra bort" på fredlig väg. Dessutom kan man höja taxeringsvärdena och göra fattigt folk rikare och sedan kombinera med förmögenhetsskatt....

Finns säkert fler lika positiva saker som ett positivt HIV test.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

tallen100  
#318298
isteskog skrev:Är inte det minsta förvånad! Och Alliansen som inte tog chansen till nyval ..... årets dumstrutsvinnare :???:

Varken dom blåa eller röda hade gått framåt i ett nyval, snarare rejält åt andra hållet. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

torpöbo  
#318313 fastighetsskatten har har aldrig avskaffats, den har hela tiden funnits i form av lagfarten.

Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

axwell  
#318320
torpöbo skrev:av torpöbo » 36 min
fastighetsskatten har har aldrig avskaffats, den har hela tiden funnits i form av lagfarten.


Nej som jag ironiserade över lite tidigare, 0.75% av taxeringsvärdet är den vanligaste debiteringen.
Lagfarten ligger fast, taxeringsvärdet trixar skattefolket med, oftast upp varje år.
Maxbeloppet har även gått uppåt under den senaste åttaårsperioden. Har för mig att dom började med max 6000 kr .?

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

anersimyra  
#318331 En ekonomklubb vill återinföra skatten vilket regeringen " benhårt " nekar att göra. BENHÅRT NEKAR..Det tolkar jag som att skatten INTE kommer återinföras.. :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

tallen100  
#318336
anersimyra skrev:En ekonomklubb vill återinföra skatten vilket regeringen " benhårt " nekar att göra. BENHÅRT NEKAR..Det tolkar jag som att skatten INTE kommer återinföras.. :roll: :roll:

Så tolkar jag det också, men vi kanske inte begriper :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318423
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:En ekonomklubb vill återinföra skatten vilket regeringen " benhårt " nekar att göra. BENHÅRT NEKAR..Det tolkar jag som att skatten INTE kommer återinföras.. :roll: :roll:

Så tolkar jag det också, men vi kanske inte begriper :roll:


Det där "benhårt nekande" skulle jag tro mest är ett spel för gallerierna. Sossar förnekare sig inte. De behöver bara titta i taxeringskalendern för att hitta mångmiljonärer som av "solidariska" skäl "borde" betala både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt, t.ex. alla "feta bönder och skogsägare". 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318426 Replik: Logik saknas om fastighetsskatt http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lo ... 358411.svd
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

tallen100  
#318522
Niking skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:En ekonomklubb vill återinföra skatten vilket regeringen " benhårt " nekar att göra. BENHÅRT NEKAR..Det tolkar jag som att skatten INTE kommer återinföras.. :roll: :roll:

Så tolkar jag det också, men vi kanske inte begriper :roll:


Det där "benhårt nekande" skulle jag tro mest är ett spel för gallerierna. Sossar förnekare sig inte. De behöver bara titta i taxeringskalendern för att hitta mångmiljonärer som av "solidariska" skäl "borde" betala både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt, t.ex. alla "feta bönder och skogsägare". 😡
/Niklas

Moderaternas modell att istället beskatta pensionärer , sjuka, arbetslösa m.m. mest. Passar dej säkert mycket bättre :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fastighetsskatten på väg tillbaks?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318589
tallen100 skrev:
Niking skrev:Det där "benhårt nekande" skulle jag tro mest är ett spel för gallerierna. Sossar förnekare sig inte. De behöver bara titta i taxeringskalendern för att hitta mångmiljonärer som av "solidariska" skäl "borde" betala både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt, t.ex. alla "feta bönder och skogsägare". 😡
/Niklas

Moderaternas modell att istället beskatta pensionärer , sjuka, arbetslösa m.m. mest. Passar dej säkert mycket bättre :roll:


Vilka moderater då? Nu liknar de mest det nya arbetarpartiet.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).