Traktorer och processorer

BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

31 inlägg 18668 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Pe_Er_79  
#318177 Förmodar att det är ett väldigt enkelt ingrepp att koppla ur varvtalsspärren som ska begränsa hastigheten på högsta växeln? En krets som sluter eller bryter när varvtalet blir tillräckligt högt på högsta växeln? Om någon har koll på detta så redogör gärna för hur det ligger till..



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

tallen100  
#318182 Jaså är det spärr på dom, då sitter det väl en elektrisk grej på insprutningspumpen?...

Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318184 Det är en elektromagnet. Jag ersatte den med en kraftig permanentmagnet, som ju sitter fast av sig själv. Begränsningen var tråkig då motorn tappade effekt redan innan det inställda varvtalet. Den lilla perkinsmotorn behöver all effekt med ett gruslast på kroken.

Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318185 Magneten sitter på sidan av insprutningspumpen. Stoppa magneten i fickan om farbror blå är i närheten.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Pe_Er_79  
#318186 Hmm en elektromagnet på dieselpumpen alltså? Och den ersatte du med en stark standard magnet? Jag trodde lösningen skulle vara enklare.. Går väl endast en ledare från växellådan till dieselpumpen, och den bör leverera 12v eller jord..

   TS
Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318187 Ledningen är stålarmerad i rör och farbror blå ser direkt om du gjort åverkan. Magneten, som du lagt i fickan, syns inte om du inte har spik i fickan förstås.

Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318188 Jag ersatte inte elektromagneten utan satte permanentmagneten på elektromagneten, alltså inget ingrepp alls. Jag tror Clas Ohlson fortfarande har kraftiga permanentmagneter. Min magnet kom från ett skrotat TWT-rör i en TV-sändare, och var 2x3x5 cm ungefär i storlek.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Pe_Er_79  
#318190 Känner mig lätt tveksam till att pappa blå har nån koll på gamla traktorer och hur dom ska se ut.. Jag är ute efter att permanent koppla bort spärren. Och den här metallledningen tänkte jag också demontera.. Vad gör den här varvtalsspärren för skillnad i topphastighet?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318191 Inte blir den nån racermaskin för det. Men det räcker väl att se till så att det ligger ström på hela tiden? Koppla gent vid växelspaken? Farbror blå har nog annat att göra än att fånga någon som råkat få upp en 430 i 33 km/h.

Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318196 Du blir nog inte fångad, men om Du orsakar en allvarlig olycka kollar polisen och försäkringsbolaget säkert om Du gjort åverkan, och då är det inte lika kul att stå med ett avsågat stålrör. Du gör ju som Du vill. Det är Din traktor och det blir Du som får sitta av straffet och betala ersättningen till motparten.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318199 Riktigt så paranoid behöver man inte vara. Men om man har en EPA traktor som gör 120 så kan det bli problem.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Elfving  
#318305
hlb skrev:Du blir nog inte fångad, men om Du orsakar en allvarlig olycka kollar polisen och försäkringsbolaget säkert om Du gjort åverkan, och då är det inte lika kul att stå med ett avsågat stålrör. Du gör ju som Du vill. Det är Din traktor och det blir Du som får sitta av straffet och betala ersättningen till motparten.

I detta rent hypotetiska fall så tycker jag att det är helt rätt att man får ta konsekvenserna om man orsakat en allvarlig olycka. Fartspärrens vara eller inte vara på en kuriosatraktor kommer aldrig att påverka den utredningen.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

tallen100  
#318309 Blir ungefär samma sak om du sätter på däck som är några tum högre, det är inte förbjudet vad jag vet.. Mer än så gör knappast spärren. Annat än du får växla ner i uppför om du drar tungt.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318427 Du har justeringen till varvet under stora sexkantspluggen bredvid växelspaken,börja där.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318445 Ännu en teoretisk/ juridisk fråga men borde man inte idag fä trimma sin 430 till 40 km/h om man lyckas med det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).