Motorsåg och handhållet

Svårstartad motorsåg

20 inlägg 13157 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad motorsåg

Knekt  
#318092 Hej!
Jag har en Jonseredssåg som är x år gammal (mer än tio år iaf).
Den går skitbra att starta när den är kall å går sen bra. Man kan stänga av å tanka å den går igång igen, men får den stå liite längre då är den omöjlig att få igång. Räcker med en kopp kaffe i 10-15 min för att den inte ska starta.
Vad är felet??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318095 Startar du den i startgas läge?

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

Knekt  
#318097 Är den kall använder jag choken tills den liksom visar att den vill gå igång, då skjuter jag in den och drar utan choke, då går den igång som den ska. Funkar icke när den är "halvvarm"...
Gjorde oxå en grundlig rengöring av den nyss. Stiftet kanske behöver bytas till ett nyare??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

totte  
#318098 Testa att byta tändstift.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

Knekt  
#318101
totte skrev:Testa att byta tändstift.

Jo tänkte på d oxå. Frågan är vilken sort, vet du d, totte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

jannee  
#318104 NGK BPM6A, kör du hårt BPM7A - Kör alla sågar på dessa stift - har gjort så i 40 år - och det fungerar.
Har haft sågar med liknande tendenser, "inbillade" mig att det blev någon typ av gasbubblor - bensin värmdes upp när sågen stod där och väntade på arbete, mindre problem vintertid men sommartid = omöjlig att starta efter tankning eller vila.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

Blivande snickare  
#318117 Champion CJ7Y borde åxå gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

mghg  
#318123
Knekt skrev:Är den kall använder jag choken tills den liksom visar att den vill gå igång, då skjuter jag in den och drar utan choke, då går den igång som den ska. Funkar icke när den är "halvvarm"...
Gjorde oxå en grundlig rengöring av den nyss. Stiftet kanske behöver bytas till ett nyare??

Mange frågade om sågen startar i startgasläge och om jag förstår din beskrivning rätt så har du inte prövat att använda startgas.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

anersimyra  
#318125 " startgasläge " = HALVGASLÄGET.. :geek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

axwell  
#318126
Knekt skrev:Jo tänkte på d oxå. Frågan är vilken sort, vet du d, totte?


jannee skrev:av jannee » Idag, 14:45
NGK BPM6A, kör du hårt BPM7A - Kör alla sågar på dessa stift - har gjort så i 40 år


Stämmer bra för NGK, ett "kallare" stift för en varmare motor.
Förvirrande, Bosch har en lägre siffra för ett kallare stift :!:

Blivande snickare skrev:av Blivande snickare » 41 min
Champion CJ7Y borde åxå gå bra.

Hur är det nu med Champion, trixar dom med nån extra bokstav för att ange värmetalet?

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

Knekt  
#318136
mghg skrev:
Knekt skrev:Är den kall använder jag choken tills den liksom visar att den vill gå igång, då skjuter jag in den och drar utan choke, då går den igång som den ska. Funkar icke när den är "halvvarm"...
Gjorde oxå en grundlig rengöring av den nyss. Stiftet kanske behöver bytas till ett nyare??

Mange frågade om sågen startar i startgasläge och om jag förstår din beskrivning rätt så har du inte prövat att använda startgas.

Nej, har inte provat startgas eller halvgas. Funkar det inte utan det då är det ju nå fel iaf... inbillar jag mig... Tror mer och mer på att byta tändstift som ni säger...

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

tallen100  
#318138 Troligen stiftet som bör bytas. Startgas ska man vara försiktig med i tvåtaktsmotorer, det smörjer nämligen inte.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

åberg  
#318141 Det handlade nog inte om sprayflaska med brännbar gas utan snarare om startgasläget på sågen.

Ut med choke-reglaget, in med choke-reglaget igen. Då fångas spjället i ett läge som inte är helt stängt, det står lite på glänt. Sen rycker man i snöret. För att få startgasläget att "släppa" behöver man bara dutta på gasreglaget.

Edit: Jag vet inte hur det funkar på trådskaparens såg, men på mina sågar (från 1986 till 2011) funkar det så.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

tallen100  
#318155
åberg skrev:Det handlade nog inte om sprayflaska med brännbar gas utan snarare om startgasläget på sågen.

.

Jo är säker på att det var det Mange menade, startgas läge. men en del verkade tro att att det var startgas han menade :smile:
Senast redigerad av tallen100 mån 23 feb 2015, 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

Knekt  
#318156
åberg skrev:Det handlade nog inte om sprayflaska med brännbar gas utan snarare om startgasläget på sågen.

Ut med choke-reglaget, in med choke-reglaget igen. Då fångas spjället i ett läge som inte är helt stängt, det står lite på glänt. Sen rycker man i snöret. För att få startgasläget att "släppa" behöver man bara dutta på gasreglaget.

Edit: Jag vet inte hur det funkar på trådskaparens såg, men på mina sågar (från 1986 till 2011) funkar det så.

D ska jag testa! Tack för tipsen från er alla! Uppskattas! :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).