Motorsåg och handhållet

262xpg

134 inlägg 41409 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Peteflamingstar  
#317981
Huggarn skrev:Det stora luftfitret o höga kåpan var det första jag kastade på tippen å bytte ut på dom 372or som jag använde när den tiden begav sig! Lyckligtvis var det inte många 372or man behövde göra det på då dom flesta 372or jag använde var svensksålda! Enligt mig finns det ingen som helst fördel med det stora luftfitret här i svea rike?? Snarare tvärtom! men vill man att sågen ska vara klumpig mm å se cool ut så visst, helt ok för mig! Kör hårt pöjkar! :smile:


Min såg är svensksåld och har det lilla filtret, så den höga kåpan sitter där bara och endast för att jag tycker det är snyggt! :wink:
Nu räcker mina andra sågar till de flesta jobb så de eventuella förluster p.g.a klumpighet den höga kåpan förorsakar, det kan jag leva med!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317984 Det var större,högre o tyngre! Å gav inget vare sig effektmässigt eller framförallt produktionsmässigt! Men som sagt...det ser kanske lite coolt ut enligt en del! Så för all del,använd det höga filtret vettja! lägg ut lite bilder på fb mm så blir nog en del släkt o vänner imponerade!

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Blivande snickare  
#317993 Ja nu har jag ju inte fb men jag skulle nog ändå vilja ha den höga kåpan om jag kom över en 262/372 a :D

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Hema  
#317997
Huggarn skrev:Det stora luftfitret o höga kåpan var det första jag kastade på tippen å bytte ut på dom 372or som jag använde när den tiden begav sig! Lyckligtvis var det inte många 372or man behövde göra det på då dom flesta 372or jag använde var svensksålda! Enligt mig finns det ingen som helst fördel med det stora luftfitret här i svea rike?? Snarare tvärtom! men vill man att sågen ska vara klumpig mm å se cool ut så visst, helt ok för mig! Kör hårt pöjkar! :smile:

Synd, nu hade du gjort pengar, om hade sparat dem. :)

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318008 Ja kanske det hema! Känns som det kvittar nu! :-BD

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Peteflamingstar  
#318011
Huggarn skrev:Det var större,högre o tyngre! Å gav inget vare sig effektmässigt eller framförallt produktionsmässigt! Men som sagt...det ser kanske lite coolt ut enligt en del! Så för all del,använd det höga filtret vettja! lägg ut lite bilder på fb mm så blir nog en del släkt o vänner imponerade!


Stora kåpan väger väl nåt mer gram jämfört med den mindre medans luftfiltret fortfarande är litet. Jag blir fånigt pojkglad bara av att titta på sågen och det är värt en hel del när man ska till o arbeta! :smile:

EDIT: tror varken släkt eller vänner begriper eller intresserar sig så mycket för olika sågmodeller, men smygspanar du på min facebook är det väl bara att ge sig till känna :wink:

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Robertberg  
#318032
Peteflamingstar skrev:Ja visst ser de kralligare ut med en sån! Beställde den hos min lokala ÅF, tog en vecka o kostade typ 200 spänn :grin:
Tror det gick en gräns vid årsmodell kring 99-00 (min är en 00:a), artikelnumret är:
5038177-01


Vet att jag var inne för att beställa kåpan för några år sen, men då tyckte återförsäljaren att den var alldeles för dyr så jag fick inte beställa nån..!
Jag tror min såg är från -97.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Robertberg  
#318033 Och du får gärna tycka att vi är lite löjliga Huggarn, jag tror du är i gott sällskap med många andra :wink:

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Hema  
#318038 Vi har även snackar om 162:an, 266:an, men hur är det med 272:an?

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Blivande snickare  
#318040 Finns det hög filterkåpa till 266 åxå?? :shock:
FAAAN VAD JAG SAKNAR DEN SÅGEN NU!! :((

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Robertberg  
#318042 Äh, gråt inte över den Snickarn! Det är ju 70cc man ska ha eftersom 60cc är för stor till fällning och kvistning, och för liten till enbart fällning :wink: En 372a kommer du ha i verkstan innan året är slut :-BD

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Blivande snickare  
#318050 Jaa, skulle man ha en sån tur..
Men 262 är en stor kvistningssåg medan 266 an är en fällsåg har jag förstått av de bildade. Egentligen så har jag inga träd son är så stora att jag behöver en sådan såg, skulle bara vara ballt å ha! :grin:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318176
obantteg skrev:Och du får gärna tycka att vi är lite löjliga Huggarn, jag tror du är i gott sällskap med många andra :wink:


Nädå! inte alls! ser det som ett friskhetstecken att ni pysslar runt med era sågar lite! :smile: det tycker jag bara är kul! Har väl själv en lite annan grundtanke när det gäller sågar! Jag lever till ca 80% på motorsågar, å då känns det som det kvittar hur dom ser ut! dom ska bara fungera! dag ut o dag in! Tar i princip vilka träd som helst med hva 550 el 560 med 15 o 18 tum! Om det skulle knipa så har jag en jonsered 2095 med 24 o 36 tum mm mm! å då är saken biff! :grin: fortsätt att pula på ni! bara skoj de! :wink:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318212 För o göra pengar finns sågar som inte är så kul. För o ha kul får man ha pengar till sågar.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

SawTroll  
#318863
Hema skrev:Vi har även snackar om 162:an, 266:an, men hur är det med 272:an?


Det går å montere en 272 sylinder og stempel på 162, 61, 266 og 66 - men det krever at andre deler (forgasser/inntak) skiftes/tilpasses også, og du må finne en løsning når det gjelder topp-dekslet - 272 (eller 268) sylinderen med tennplugg får ikke plass under toppdekslet til de eldre modellene, og topp-dekslet fra 268/272 passer ikke på veivhuset til de eldre modellene.

En ting jeg ikke vet er hvordan det med toppdekslet fungerer med sent produserte (+/- 1988 og senere) 266xp, siden disse ikke finnes i USA, hvor min kunnskap om dette er hentet fra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar