Motorsåg och handhållet

262xpg

134 inlägg 41407 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317851 Överdrivet eller inte spelar ju ingen större roll! 560 kör "åttor" runt 262 vilken dag som helst! Eller hur? Har haft ca 5-6 262or genom åren, jobbade man heltid så fick man göra rent filtret dagligen på 262an om man ville att sågen skulle gå bra! Men ni andra kanske har bättre o andra erfarenheter? kan bara tala för mig själv! :-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Erre  
#317852
Huggarn skrev:Överdrivet eller inte spelar ju ingen större roll! 560 kör "åttor" runt 262 vilken dag som helst! Eller hur? Har haft ca 5-6 262or genom åren, jobbade man heltid så fick man göra rent filtret dagligen på 262an om man ville att sågen skulle gå bra! Men ni andra kanske har bättre o andra erfarenheter? kan bara tala för mig själv! :-)


Mycket möjligt. Jag har ingen aning om prestation på en 262 än. Men den sågen kan man ju hålla liv i själv.
En 560 som inte är leverans servad eller såld efter konstens alla regler verkar ju bara innebära problem :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317859 Leveransservad? förklara gärna lite mer!
Konstens alla regler? Vad innebär det?

Så man kan inte hålla liv i en 560 själv alltså? Förklara gärna varför man inte kan det?? :roll: :lol:

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Hema  
#317861 Klart att det går, men då det mer eller mindre är HVA-som har utrustning för att utföra service, så blir det en begränsning i hur mycket man kan göra själv. Kan bara anta att du håller med om det. Men det är väl en tidsfråga innan det börjar dyka upp hemmakit och programvaror på nätet.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Erre  
#317867
Huggarn skrev:Leveransservad? förklara gärna lite mer!
Konstens alla regler? Vad innebär det?

Så man kan inte hålla liv i en 560 själv alltså? Förklara gärna varför man inte kan det?? :roll: :lol:


Här

viewtopic.php?f=12&t=21513

Finns ingen förgasaren med ställskruvar i dom.
Sök på 550 eller 560 så ser du nog snart ett mönster bland trådarna. Där med inte sagt att dom är dåliga sågar!!! Inte det jag säger, menade bara att med en gammal hederlig 262 behövs ingen dator för att laga fel.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317883
SawTroll skrev:2051 har blitt sagt å være før, men jeg har aldri funnet noen dokumentasjon for dette.

1988 Kom DCS Jonsereds Dust control System.

La upp denna på forumet 2007, du har nog en del o läsa igenom...
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 75&t=10499

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317897 Nja, en motorsåg är ju bra mycket mer än en ställbar förgasare! Jag har och har haft ett flertal hva 550 o 560 vid det här laget,så nog känner jag till att det inte går att skruva på förgasaren! :wink: har aldrig haft ett enda problem med själva "förgasaren"/autotune på dessa sågar! det som fallerar på dessa sågar är brustna kastskyddd,avvibreringsfjädrar, o ljudämpare som lossnar, vevaxel/vevstakslager som skär ihop,oljeläckage mellan motorhalvorna,och allmänt kassa skruvar här å där som vibrerar loss! Sådana saker går utmärkt att fixa själv(hålla liv i)

Nu måste jag även säga att dom problem jag nämde här ovan är mer eller mindre obefintliga på dom senaste modellerna av dessa sågar! tror minsann att hva har gjort om å gjort rätt!!?......äntligen!! :smile:

Missförstå mig rätt, håll ni igång era 262 mm! Bara kul tycker jag! :smile:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Erre  
#317911 Visst är det bra mycket mer än en förgasaren på en såg. :smile:
Mycket man kan greja själv med.
Men för mig som inte gör många timmar per år med motorsåg så känns det bra att ha gamla "hederliga" sågar där man kan göra allt själv. Garantin på en ny såg för mig skulle hinna gå ut långt innan jag hunnit köra in den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Peteflamingstar  
#317913 Fick motionera en systersåg till 262:an idag, min gamla 372:a. Kantiga former, som någon sa, är snyggt! Det är nåt visst med gamla 60-70 kubikare.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

SawTroll  
#317915
Mange skrev:
SawTroll skrev:2051 har blitt sagt å være før, men jeg har aldri funnet noen dokumentasjon for dette.

1988 Kom DCS Jonsereds Dust control System.

La upp denna på forumet 2007, du har nog en del o läsa igenom...
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 75&t=10499


Tja -har "hørt" (sett egentlig) dette før - men hvor står det at den kom i 1988?

1987 har også blitt sagt, men dokumentasjonen mangler.

Jeg har aldri funnet noen deleliste for 2051, som er eldre enn 1990 - og det er ikke på grunn av at jeg ikke har lett etter det.

Det var dette som var årsaken til at jeg skrev "beviselig", og ikke påsto at 262xp var den første. Du kan selvsagt ha rett, selv om det ikke er dokumentert :wink:

PS;

På et av bildene kan det se ut som om 2051 saga i brosjyren er laget i 1988 uke 20 (dårlig vinkel på bildet, men det første tallet ser mest ut som 8) - og så fant jeg en 2054/55 brosjyre fra 1993 som sa at "turbo" kom i 1987. Har ikke lagt merke til dette tidligere..... :oops:
Senast redigerad av SawTroll mån 23 feb 2015, 11:41, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Robertberg  
#317938
Peteflamingstar skrev:Fick motionera en systersåg till 262:an idag, min gamla 372:a. Kantiga former, som någon sa, är snyggt! Det är nåt visst med gamla 60-70 kubikare.


Den höga luftfilterkåpan vill jag också ha till min 371a :YMDAYDREAM:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Peteflamingstar  
#317946
obantteg skrev:
Peteflamingstar skrev:Fick motionera en systersåg till 262:an idag, min gamla 372:a. Kantiga former, som någon sa, är snyggt! Det är nåt visst med gamla 60-70 kubikare.


Den höga luftfilterkåpan vill jag också ha till min 371a :YMDAYDREAM:


Ja visst ser de kralligare ut med en sån! Beställde den hos min lokala ÅF, tog en vecka o kostade typ 200 spänn :grin:
Tror det gick en gräns vid årsmodell kring 99-00 (min är en 00:a), artikelnumret är:
5038177-01

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317959
Erre skrev:Visst är det bra mycket mer än en förgasaren på en såg. :smile:
Mycket man kan greja själv med.
Men för mig som inte gör många timmar per år med motorsåg så känns det bra att ha gamla "hederliga" sågar där man kan göra allt själv. Garantin på en ny såg för mig skulle hinna gå ut långt innan jag hunnit köra in den. :wink:


Förstår precis hur du menar! Du gör helt rätt! Keep on skruva vettja! :-BD

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317972 Det stora luftfitret o höga kåpan var det första jag kastade på tippen å bytte ut på dom 372or som jag använde när den tiden begav sig! Lyckligtvis var det inte många 372or man behövde göra det på då dom flesta 372or jag använde var svensksålda! Enligt mig finns det ingen som helst fördel med det stora luftfitret här i svea rike?? Snarare tvärtom! men vill man att sågen ska vara klumpig mm å se cool ut så visst, helt ok för mig! Kör hårt pöjkar! :smile:

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Blivande snickare  
#317979 Vad ansåg du att det fanns för nackdelar med det stora filtret? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar