Vedmaskiner, flishuggar

För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

8 inlägg 8097 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

BM 35  
#317954 Vad är det för stora nackdelar eller fördelar att ha klinga på en vedmaskin? Förutom att det är lättare slipa eller byta kedja då det är slött,,



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

Fredrik Reuter  
#317956 Klingan är väl relativt snabb i kapningen, men det krävs en stor klinga om man har grov ved.
Rent generellt så borde även klinga kräva mindre effekt för arbetet men det har jag inga belägg för.

Annars talar nog mycket för kedja!

Användarvisningsbild

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

stegmaster  
#317964 Precis som Fredrik säger, du behover en 100cm klinga för at kapa 40cm Stock.
Sen brukar det larma mycket mer av en klinga, som dessutan får snurra hela tiden, och inte bara vid kapningen.
Men visst, en vass klinga kapar ju hur bra som helst, men et marerrit när den er slö.
Och mindre spån blir det ochså med klinga.
Men som du redan vet så er ju skärpningen det största problemet.
Vet inte hur det er med maskiner med klinga numera, men förr var det even krångligt att få klingan bort från maskinen för slipning, sen behöver man nån som kan slipa den.
Nei, kedja alla dager i veckan.
Har man lite otur och kapar i en spik eller lite sten/grus som sitter i stocken, så er man ju igång igen på få minuter med en ny kedja. Sen slipar man upp den hemma på kvällen själv.

Avatar Fallback

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

Blivande snickare  
#317969 Vi har hårdmetall klinga på vår maskin och den kapade med lätthet av det tre millimeter tjocka flatjärnet som styr klyvcylinderna när en torr gammal axelbussning "explodera"..
Skar fortfarande fint i virket efteråt :D

Avatar Fallback

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

BM 35  
#317973 40 cm stockar kapar jag nog med motorsåg på backen,,för tung och klumpig att hålla på med

   TS
Användarvisningsbild

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

Seb macahan  
#318024 Hej. Jag har klinga. Fördelarna du behöver sällan skärpa klingan. Vi har precis som blivande snickare kapat av ett 6x30mm plattjärn (av misstag) och det varken syns eller märks på klingan. Har nog sågat 600kubik se det hände. Det största nackdelen är att det nyper i bland. Om jag skulle välja fritt hade jag valt med kedja. Men o såga ett par hundra meter/år då duger det med klinga.

Användarvisningsbild

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

Skogstomte  
#318030 + Klingan kan gå hela tiden, enklare drivning, speciellt vid traktordrift.
+ Klingan behöver ingen smörjning.
+ Fungerar i viss mån som svänghjul.

- Svårt att slipa själv, bör demonteras och slipas på verkstad.
- Tar mycket plats.
- Kan nypa fast ganska svårt.
- Dyrt att skada klingan.

Avatar Fallback

Re: För och nackdelar klinga, svärd, på Vedmaskin?

BM 35  
#324829 Det blev en Japa 375 expert traktordriven, begn i lag med två grannar,,funkar bra

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).