Motorsåg och handhållet

Kedjefett istället för olja på motorsåg?

29 inlägg 10267 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317666 Hej,
Tänkte du på fett Hema?
Isåfall är det nog ganska stora ingrepp tyvärr innan man kan få det att fungera.
Bifogad PDF visar Hultdins kedjesmörjning med fett till skördaraggregat.
Nuvarande pump måste nog bytas ut mot något som ex trycker på en fettub vid gaspådrag?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Hema  
#317669
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Tänkte du på fett Hema?
Isåfall är det nog ganska stora ingrepp tyvärr innan man kan få det att fungera.
Bifogad PDF visar Hultdins kedjesmörjning med fett till skördaraggregat.
Nuvarande pump måste nog bytas ut mot något som ex trycker på en fettub vid gaspådrag?
Japp, men om det slår väl ut kanske sågtillverkarna inte är sena att ändra sig. Utan större inblick tycker jag att det låter intressant. Frågan är väl hur stor åtgång det blir i förhållande med olja. Samt så är fett kanske bäst lämpat för de större och olja passar sig fortfarade bäste för de mindre.. Nehe du, jag tror fett istf olja borde få sig en egen tråd. :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317672 Hej,
Inga problem, tråden är nu egen så kan vi diskutera vidare om kedjefett här.

Det går åt betydligt mindre fett än olja, det är ju en av fördelarna för skördarna. En annan sak är att oljedammet som sätter igen rutorna försvinner. Vet inte om oljedamm är något problem för manuellhuggarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Hema  
#317676 Om åtgången är mindre, borde det räcka med en mindre fettspruta o så slipper man en kombidunk, samt att sågarna säkert kan göras smidigare. Detta verkar intressant. Kanske kan bli en liten revolution på sågsidan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317679 Åtgången är rejält mindre (sett till volym), upp till 90% mindre förbrukning av smörjmedel enl en av de stora tillverkarna Envirosys.

Borde väl bli ungefär som att ersätta hela oljesystemet mot en Lypsyl tub man stoppar in i sågen.

http://www.envirosysforest.com/avantages.php

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Skogstomte  
#317682 Potentiell förbättring av arbetsmiljön också om man kan minska oljedimman i luften gissar jag. Räcker ju bra med avgaserna.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317684 Glömde ta med, men det är egentligen relativt oväsentligt, men en stor fördel för skördarna är mindre oljeutsläpp i naturen. Nu ska väl kanske alla köra med miljöolja, men det är inte 100% och en skördare kastar ut en sisådär 500l sågkedjeolja per år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317685 Skogstomte: Ja, så kan det nog vara. Fel av mig också, oljedimma är bättre ord! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Hema  
#317689 Nee efter lite funderande är det nog ingen höjdare, jag menar det verkar vara lite för bra (läppsyl i storlek) och då är det oftast så... ;)

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317692 Jo, men det är ju enligt siffror från reklamen... :wink:
Det funkar ju faktiskt på skördarna så fick man till det tekniska tror jag det skulle fungera på motorsågar också.
En tub som är storleken av en sådan där svart pumpsmörjare för noshjulet då, känns det bättre? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Hema  
#317695
Fredrik Reuter skrev:Jo, men det är ju enligt siffror från reklamen... :wink:
Det funkar ju faktiskt på skördarna så fick man till det tekniska tror jag det skulle fungera på motorsågar också.
En tub som är storleken av en sådan där svart pumpsmörjare för noshjulet då, känns det bättre? :wink:

Ja då är det inte för bra för att va sant o så glömmer man inte att smörja allt annat med. :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317696 Det finns ju såna patroner med tryckpatron i som man aktiverar o ställer hur lång tid den ska ta på sig att tömma. Används på en del maskiner inom industrin.
På gamle Fordson sitter en sån där liten kopp med fett i som man smörjer urtrampningslagret med, man skruvar typ ett varv med viss tidsintervall.

Borde inte vara så svårt att få till nåt på sågen som ploppar ut lite fett med jämna mellanrum :roll:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

bgl  
#317705 Det har gjorts försök med fettsmörjning hos minst en tillverkare de senare åren. Eftersom inget har kommit på marknaden finns det väl någon hake?

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#317934 Hej,
Spännande att någon testat i alla fall, är det en av de stora?
Jag tror att bara för att det tagit lite tid så behöver systemet inte vara utdömt, sådana saker tar tid, men det är lite konstigt att det inte kommit ut mer info om det.

Har du mer info bgl, eller någon annan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Hema  
#318005 För batterisågarna, vore det ju smidigt, slippa ha med sig en dunk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).