Motorsåg och handhållet

Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

101 inlägg 41958 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Fredrik Reuter  
#317643 Där ser man, tack för rapporterna!
Håll hårt i dunken Huggarn! :wink:

Att det fryser är förstås ingen höjdare + slabbet. Men annars kanske det var så att de var några år för tidiga? Tror det kan komma några alternativ som absolut kan konkurrera med oljan. Skördarna har ju börjat med fett, kan det vara något för motorsågar?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317644 Rapsolja?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317657 Rapsolja är ju vad som är i handlarnas biodunkar nu till minst 97%! Så åk till willys eller nåt o köp 5-10 litersdunkar för ca 15kr/liter istället för 50kr/liter hos tex husqvarnahandlarn! :wink:

Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Hema  
#317660
Fredrik Reuter skrev:Där ser man, tack för rapporterna!
Håll hårt i dunken Huggarn! :wink:

Att det fryser är förstås ingen höjdare + slabbet. Men annars kanske det var så att de var några år för tidiga? Tror det kan komma några alternativ som absolut kan konkurrera med oljan. Skördarna har ju börjat med fett, kan det vara något för motorsågar?
kräver det modifiering av sågen tro?

Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Robertberg  
#317661 Eftersom vanlig rapsolja fungerar till de flestas belåtenhet och är maximalt miljövänlig så inbillar jag mig att det inte behövs fler alternativ?

Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Hema  
#317662
Nonkan skrev:Tror inte det. Pratade med Oregon-säljaren och det var visst ingen försäljningssucce, så jag har för mig att det utgått.

Idén är ju bra, men lite meckigt att hålla på med..

Lite av ett antiklimax, när man läser om detta först idag o slutar tråden med att det typ inte går att få tag på.. Hade sett fram emot att byta pip på kombidunken, så att man hade två stycken bränslepipor, då jag inte tycker oljepipen funkar i närheten så bra som.bränslepipen. Jaja ett ilandsproblem. :)

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Fredrik Reuter  
#317675 Tråden delad. Diskussion om det skulle gå att få kedjefettsmörjning finns nu här:

viewtopic.php?f=12&t=21948

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317687
Huggarn skrev:Rapsolja är ju vad som är i handlarnas biodunkar nu till minst 97%! Så åk till willys eller nåt o köp 5-10 litersdunkar för ca 15kr/liter.


15:-/l för 1-litersflaskor. Väldigt behändigt.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317716 Det är nog nåt annat jag tänker på, nåt pulver som blandades med vatten...

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Fredrik Reuter  
#484428 Hej,
Denna tråd startades för 10 år sedan ( #tb10 ).

Hur gick det för Arborolen, finns den kvar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Dan Nordström  
#484723 Hej Fredrik,
Nej Arborol finns tyvärr inte kvar i sortimentet. De sista flaskorna levererades från vårat lager till en återförsäljare i oktober 2012.
Sammanfattningsvis kan man säga att Arborol var en unik produkt som hade många positiva egenskaper, och utöver de miljömässiga fördelarna uppskattades exempelvis oljeblandningens kylande egenskaper av många kedjesågverksanvändare. På minussidan fanns framförallt risken för frostsprängning ifall man missat att tillsätta propylenglykol vintertid.
/Dan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).