Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87249 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316712 Knaggen.
Det finns många som upplever 550 sämre 346 eller 4601. Ännu fler som kört 5105 eller 353/346NE innan 550 säger det samma.
Tror inte det är för 550 är sämre på alla sätt i sina egenskaper, den varvar mer tex, men tappar varv rätt fort (i sitt förhållandevis smala varvtals register för max effekt) när den får dra lite jämfört med de äldre sågarna.
Står man o kapar med sågarna bredvid o växlar mellan sågen känner man det rätt fort. Särskilt mellan 5105 och 550.

Skouli
De får kopplas upp mot dator för att uppdateras och återställas. I det programmet finns det möjlighet o se lite hur sågen gått och vilka inställningar den haft. Det skiljer rätt rejält mellan sågarna i samma modell beroende på hur de körts och vilken typ av huggning de gått i.
Det kan skilja 10 min/tank beroende på körstil och tekniker när man står o kapar.

Ferguson system
Det du tänker på är inte en justering på samma sätt såm bränslenålarna utan mer som en bränslenåls justering. Det ska inte göra skillnad eller påverka prestation mer än om det var fel från start vilket det inte ska vara. Det ska kollas vid leverans/uppstart

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316714
Skouli skrev:ÅF sa åt mig att köra in den med att först puttra på tomgång några minuter, därefter ge järnet en stund i en fet stock.

Prova då hellre tvärt om.

Starta, kör hårt som fan, flippa gasen ett par ggr så den kyler innan du stannar och dra till den startar sen enligt start instruktionerna. Kan bli några drag extra, kanske 5 eller så.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

tikkapikka  
#316763 Kanske lite off topic,men vill bara ventilera i en passande tråd. Jag reagerade på hur dåligt min 550xp gick vid byte av bränsle mellan två olika alkylat. Den fick precis såna symtom att den dog när man gasade på efter tomgång samt att den bluddrade alltid vid gaspådrag. Efter hårdkörning i stock går den däremot som en skållad råtta igen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skouli  
#316885 Tack för ännu fler tips och tricks.

Just nu måste jag göra min plikt på kontoret några dagar, och vill inte skrämma ihjäl grannarna och ungarna (och inte minst få onda ögat från frun) med att börna för fullt kl 21 hemma i garaget. Jag skall testa några av era förslag till helgen när jag får tid att dra till skogs...

Mange: bra idé att ge järnet på en gång, kyla lite och sedan försöka jobba normalt.
tikkapikka: Aj,aj, ännu fler saker att testa. Bludder vid gaspådrag var rätta ordet! Faktiskt kör jag på Stihl MotoMix 2t - bensin. Fick ta över ett par (färska) 25-liters dunkar MotoMix av svärfar - räcker länge för en hobbyhuggare som jag. Kanske är det därför jag blir straffad av HVA? Kanske skall jag testa att köra ett par liter Aspen genom sågen?

Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316904 Bludder vid gaspådrag som låter som den inte vill gå upp i varv brukar vara bränslebrist.
Bluddrande vid toppvarv tvärtom.
Kruxet är o "lära" den att gör rätt och funka efter dina önskemål.

De här autotune systemen r inte så dumma, men de är inte så automatiska som man tror, bara ej manuellt justerbara.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#317512 Nu har min trilskande 550 fått domen och en ny cylinderfotspackning. Till veckan blir det provkörning och förhoppningsvis börjar den då gå lika bra som min andra.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#317564
knaggen skrev:
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Jag har ju på ett vis facit på hur den ska gå i min första 550. Hade den första gått så illa så hade det inte blivit någon nr två utan byte av fabrikat.

Min nya fullt justerbara Dolmar 4605 är en såpass trevlig överraskning att min nya 550 fortsatt står oanvänd i boden.. :smile:

Så bra går inte dolmar sågen som du påstår en 550 så går rätt går bättre än dolmar sågen.
Å hur i helvete skulle du kunna veta något om hur min Dolmar går..? Har du gått kurs hos Saida.. :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

stegmaster  
#317570
anersimyra skrev: Å hur i helvete skulle du kunna veta något om hur min Dolmar går..? Har du gått kurs hos Saida.. :mrgreen: :mrgreen:


:lol: :lol: :lol: Klockrent svar.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hammaren  
#317572 Å hur i helvete skulle du kunna veta något om hur min Dolmar går..? Har du gått kurs hos Saida.. :mrgreen: :mrgreen:[/quote]
Han kanske SÅG det? hva hva hva :))

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

enav16  
#317603 Hade samma problem med min nya 550xpg. Dog på tomgång och var omöjlig att få igång när den var varm. Provade också att kapa stock och köra i stubbar utan någon förbättring. Lämnade in den hos lokala ÅF. Det byttes förgasare på garantin och nu går den hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tommy  
#317630 Alle som kører HVA 550 XPG.. Vi kører jo alle på ASPEN, men prøv at fylde vanlig "gammeldags" bensin på saven.. Bare som experiment.. Resultatet er overraskende..

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hema  
#317638
Tommy skrev:Alle som kører HVA 550 XPG.. Vi kører jo alle på ASPEN, men prøv at fylde vanlig "gammeldags" bensin på saven.. Bare som experiment.. Resultatet er overraskende..

Då jag inte har en såg med Autotune eller liknande kan jag bara anta att du menar att den typ går bättre??

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317747 Skifta inte mellan bränslen o blandningar i onödan, det kan skita ut det rätt rejalt...

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#317904 - Varför inte?
Med en självlärande algoritm i AutoTune/M-Tronic, så torde sågens parametrar ställas om till det optimala för de nya förutsättningarna!

Fast ur miljösynpunkt för användaren, så rekommenderas ju att köra på alkylat!

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

jannee  
#317912 Fått höra många klagomål på just HVA 550 och efter vad det verkar som har alla kört på Aspen.
Finns det några som har dåliga erfarenheter av denna sågmodell och som använt vanlig 98 oktanig bensin?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).