Motorsåg och handhållet

Uppkopplad motorsåg

61 inlägg 20543 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Fredrik Reuter  
#315608 Hej,
Nu är artikeln upp på nyteknik.se.
Står i och för sig kanske inte så mycket mer än vi redan dryftat, och definitivt inget om längdmätning! :wink:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315610 Det låter ungefär lika användbart som Electrolux kylskåp som handlar... ;)

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

mghg  
#315641 Uppkopplade prylar, "Internet-of-Things", "Sakernas internet" - kärt barn har många namn - innebär att olika saker förses med små inbyggda system och kommunicerar med andra saker eller internet. Typiska tillämpningar är att rapportera tillstånd och data från sensorer, t.ex. puls som mäts av ett uppkopplat armband.

När det gäller motorsågar så tycker jag det skulle vara intressant om små sensorer kunde meddela sådant som är svårt att ta reda på samtidigt som man sågar, t.ex. att tanken är nästan tom eller att motorn behöver service.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Hammaren  
#315690 Jag får vara jävligt nöjd om jag har mottagning på telefon där jag är och jobbar :smile:

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Elfving  
#315721 Jag sågar detta omedelbart.
Det finns ingen anledning, det enda som det kan innebära är dyrare produkter.
Löser man inga problem, så känns det orimligt att tro att man kan få betalt för det.
Dagens sågar som stannar när bränsletanken är tom är tillräckligt bra, det behövs ingen indikator för detta. Glöm uppkopplingen och satsa på 100% kvalitet i stället!

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

palbin  
#315734 Jag samarbetar i ngn lite svag mening med "elektronik-
folk" (och har (åtminstone haft) närkontakt med elgubbs
i högsta divisionen därvid) som hjälper Volvo bygga finare
bilar än de skulle kunna göra utan elektronik - elektronik-
värdet i en ny Volvobil är 40% av hela produktionskostna-
den - är vad dessa gubbs säger mig ... .

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Nonkan  
#317503 Här finns en del matnyttig info.

För enskild användare är väl hela projektet tämligen meningslöst, men för en större entrepenör som ska hålla koll på maskinflotta och optimera maskindrift och personal så finns det mycket att hämta.

http://www.husqvarna.com/uk/landscape-a ... -products/

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317514 Som stöldskydd eller så kan jag se nyttan, men fattar inte riktigt varför nån ska kunna se vad det har för varvtal på en maskin just nu.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Hema  
#317516 En fördel skulle ju kunna vara att konsumenten skulle kunna göra en enklare reset, men annars tycker jag det verkar som om andrahandsvärdet på gamla sågar kommer stå sig.
Senast redigerad av Hema lör 21 feb 2015, 02:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317522 Tror inte det är tänkt at använda som så. Ser inte ut att gå att uppdatera, återställa eller nåt annat med detta.

Bara en kul grej o kunna göra som jag fattat det.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Nonkan  
#317549 Om man t.ex har ett arbetslag med tre personer där alla kör likadana trimmrar kan man ju t.ex. jämföra deras sätt att köra på. Om en av personerna kör mycket mer på höga varvtal än de andra två och därmed gör av med mer bränsle, kan man ju med en ganska enkel riktad utbildning minska hela arbetslagets bränsleförbrukning.

Om man genom att mäta exponeringen för vibrationer hos gruppen kan man se hur många timmar man kan schemalägga för t.ex. lövblåsning utan att komma över gränsvärdena för daglig exponering och kanske styra om så att man lägger in pass med andra arbetsuppgifter.

Det finns många användningsområden, men som sagt, hemma som konsumentanvändare har det knappast något användningsområde.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317550 Nej, det är nog mest om man har en flotta av maskiner som används av ett större gäng anställda. Ungefär som med lastbilar. Men personligen tror jag värdet i en motorsåg är för litet för att det skall vara intressant för särskilt många företag.

Annars är kanske knepet HVA är ute efter att "rekommendera" service hos auktoriserad verkstad med jämna intervall. Annars går sågen inte för fullt...

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Nonkan  
#317566 Största förtjänsten finns nog i preventiv service av åkgäsklippare. Ett stillestånd kostar några hundra/tim. Och har man ett antal köpta för 250 000:-/st vill man nog att de ska rulla kontinuerligt.

Sen får man ju mindre förtjänster i andra led också. En optimering av körningen som minskar bränsleförbrukningen med 10% ger några tusenlappar i besparing per år om man använder 1-2 kbm Aspen/år (ganska vanlig mängd om man har några anställda).

En sjukskrivning mindre p.g.a. bättre koll på vibrationer betalar sig direkt.

Motorsågar är egentligen en ganska liten del av Husqvarnas försäljning i Europa, men det ligger mycket prestige i det rent varumärkesmässigt. Grönytesektorn är mycket viktigare..

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317701 Tycker nog detta ändå är en gimmic mer än annat för att få en kul grej.
Argumentet om vibrationer o bränsle förbrukning är lite sent påtänkt om produkten redan är i händerna på användaren.
Då köpet är klart och sågen levererats ska de snurra på och fungera som det är tänkt utan datorer och uppkopplingar mot internet!

Har de kass vibrationer så hjälper de inte att få ett sms om det för en företagare/användare.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Elfving  
#317801 Mange är inne på samma linje som jag är i denna fråga. Det saknar betydelse att i efterhand kunna veta exakt varför och vilket klockslag som gräsklipparen slutade klippa, vilket verkar vara det mervärde som Hva faktiskt kan leverera bakom alla säljfloskler i deras reklam.
Se till att förse konsumenten med en robust produkt i stället!
Det finns ingen logik i pratet om hantering av en maskinflotta. I slutänden blir analysen av de data som de samlar in så pass komplex och dyr att det vore billigare för kunden att byta komponenter enbart på driftstimmar.
Jag anser mig veta, inom en helt annan bransch har detta med "Health and usage monitoring systems, HUMS" varit hett i tio år. Alla pratar om det och häller pengar över utveckling, men jag anser att det blir för komplext för att kunna ersätta normal service. Någon skall naturligtvis betala för kostnaderna i utvecklingsled, vilket ingen kommer att vilja göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).